Τις πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης για ηλεκτροκίνητα οχήματα σε όλη την επικράτεια ανέπτυξε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης κατά τον χαιρετισμό του σε εκδήλωση της Blink Charging Hellas που πραγματοποιήθηκε χθες το απόγευμα στο Ζάππειο. Όπως τόνισε ο κ. Χατζηδάκης, η εκδήλωση συμπίπτει με τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην Βουλή

που «προάγει την προστασία του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας και είναι απόλυτα εναρμονισμένο με την πράσινη ατζέντα της κυβέρνησης και του υπουργείου μας».

Αναγνωρίζοντας ότι η Ελλάδα ξεκινά από χαμηλή βάση σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες καθώς «αυτή τη στιγμή στους  ελληνικούς δρόμους κυκλοφορούν ελάχιστα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα –γύρω στα 1.000 συνολικά- ενώ σε όλη την επικράτεια υπάρχουν λιγότερα από 100 δημόσια προσβάσιμα  σημεία φόρτισης», ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπογράμμισε ότι η διείσδυση των υποδομών φόρτισης αποτελεί προτεραιότητα για την επίτευξη του εθνικού στόχου που έχει τεθεί και προβλέπει ότι έως το 2030 ένα στα τρία νέα αυτοκίνητα θα είναι ηλεκτρικό.

«Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι το πρώτο πράγμα που έρχεται στη σκέψη καθενός όταν είναι έτοιμος να αγοράσει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι πού θα το φορτίζει», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης. «Γι αυτό, έχουμε επιλέξει το ανταγωνιστικό μοντέλο αγοράς για την ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης επειδή προσβλέπουμε  όχι μόνο σε κινητοποίηση σημαντικών ιδιωτικών επενδύσεων, αλλά και στη δημιουργία συνθηκών ανταγωνισμού, που θα οδηγήσει σε μείωση κόστους για τους χρήστες των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, αλλά και σε βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών.  Παράλληλα, αναπτύσσουμε ολοκληρωμένο πλαίσιο για τη λειτουργία της αγοράς της ηλεκτροκίνησης, με σαφή τον ρόλο του ΔΕΔΔΗΕ και των υπόλοιπων φορέων. Δίνουμε προτεραιότητα στα κεντρικά σημεία, δηλαδή πλατείες, λιμάνια, αεροδρόμια. Έως το τέλος του  2021 οι εθνικές οδοί, οι βασικοί οδικοί άξονες της χώρας θα έχουν καλυφθεί πλήρως από φορτιστές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οι εταιρίες εισαγωγής αυτοκίνητων έχουν δεσμευθεί να λειτουργήσουν άμεσα 1200 σημεία φόρτισης, οι δε Δήμοι υποχρεούνται να χωροθετήσουν σημεία για τους φορτιστές μέχρι τον Μάρτιο του επόμενου έτους».

Ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε ότι για τα νέα κτήρια προβλέπεται υποχρέωση τοποθέτησης φορτιστών από το 2021, ενώ για τα παλιά θα ακολουθηθεί μοντέλο παρόμοιο με αυτό που ισχύει για το φυσικό αέριο, δηλαδή, δεν θα χρειάζεται  απόφαση της γενικής συνέλευσης της πολυκατοικίας. «Επιπροσθέτως, οι φορτιστές εξαιρούνται από τη απαίτηση έγκρισης εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας, κάτι που εξοικονομεί χρόνο και κόστος για όσους εγκαθιστούν τέτοιες υποδομές».

Στη συνέχεια, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας περιέγραψε τα κίνητρα για την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης: «Συγκεκριμένα, μέσω της δράσης «Κινούμαι Ηλεκτρικά» -που θα ξεκινήσει αμέσως μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου- επιδοτούμε με 500 ευρώ την αγορά έξυπνων οικιακών φορτιστών από πολίτες. Δίνουμε επίσης σημαντικά φορολογικά κίνητρα για εταιρείες για την εγκατάσταση φορτιστών, μέσω παροχής έκπτωσης δαπάνης, την λεγόμενη «υπεραπόσβεση» και θεωρούμε το κόστος φόρτισης για τους εταιρικούς στόλους ως έξοδο, μειώνοντας έτσι τον φόρο που καταβάλλει η εταιρεία. Τέλος, σηματοδοτούμε ότι ενδιαφερόμαστε πρωτίστως για την παραγωγική και αναπτυξιακή διάσταση της ηλεκτροκίνησης, μέσω της παροχής  σημαντικών αναπτυξιακών-φορολογικών κινήτρων δηλαδή εκπτώσεις φόρων, επιδοτήσεις, μείωση εργοδοτικών εισφορών στις λιγνιτικές περιοχές. Στόχος μα είναι η παραγωγή φορτιστών, μπαταριών –ακόμα και ηλεκτροκίνητων οχημάτων κάποια στιγμή στο μέλλον, γιατί όχι ;- στη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη.  Θέλουμε να προσελκύσουμε επενδύσεις υψηλής τεχνολογίας στις περιοχές αυτές και να τις καταστήσουμε πόλους ανάπτυξης.  Έτσι δεν προάγουμε μόνο την βελτίωση των συνθηκών για το περιβάλλον, αλλά δημιουργούμε έναν νέο τομέα της οικονομίας με υψηλή προστιθέμενη αξία και ευνοϊκές προοπτικές για την απασχόληση», κατέληξε.

Στην εκδήλωση της Blink Charging Hellas απηύθυνε χαιρετισμό και η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου, η οποία ανέφερε, μεταξύ άλλων:

«Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι απλά αυτοκίνητα και φορτιστές. Είναι ένας σύγχρονος τρόπος ζωής που αποπνέει πολιτισμό, καθαρή ατμόσφαιρα, βελτίωση της ποιότητας ζωής , προσβάσιμες και έξυπνες πόλεις. Δεν μπορούσα με τίποτα να φανταστώ ότι δύο χρόνια αφότου ξεκόνησε να υλοποιείται το πρόγραμμα της ΝΔ, θα παρευρίσκομαι σε εκδήλωση μιας ελληνικής εταιρίας που κατασκευάζει φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων, και τους εγκαθιστά ήδη σε όλες τις γωνιές της χώρας μας. Και μάλιστα θέλει, με αφετηρία την Ελλάδα, αυτή την χώρα των μόλις 70-80 σημείων φόρτισης να επεκτείνει τη δραστηριότητα της σε όλη την Ευρώπη, δημιουργώντας δίκτυα φόρτισης που θα ξεκινούν από εδώ και θα φθάνουν σε όλη των ευρωπαϊκή ήπειρο.

Αρχίζω λοιπόν σιγά σιγά να βλέπω με αισιόδοξη ματιά, με πίστη αλλά και ευθύνη, το όραμα να  μορφοποιείται και νοιώθω ότι μπορώ να μοιραστώ μαζί σας την πεποίθηση ότι  η χώρα μας θα καλύψει γρήγορα το χαμένο έδαφος, η ηλεκτροκίνηση θα γίνει κομμάτι της καθημερινότητας μας και οι πόλεις θα αποκτήσουν ποιότητα και προσβασιμότητα. Πιστεύω ότι από το 2022 θα έχουμε αρκετές χιλιάδες ηλεκτρικά οχήματα κάθε κατηγορίας και είδους, ΙΧ, ταξί, δίκυκλα, βαν, ποδήλατα, να κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους.

Το πρόγραμμα επιδότησης που έχει ανακοινωθεί από το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας, και θα βγει στον αέρα μέχρι το τέλος του μήνα, όσο και στα γενναία φορολογικά κίνητρα που θεσπίζουμε για την απόκτηση ηλεκτρικών οχημάτων από εταιρίες θα βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση, και κάποια από αυτά τα οχήματα, τα πιο μικρά ίσως όπως είναι τα ηλεκτρικά δίκυκλα, θα είναι ελληνικής κατασκευής.

Θα έχουμε επίσης και χιλιάδες φορτιστές, εγκατεστημένους στα πάρκινγκ πολυκατοικιών και επαγγελματικών κτιρίων, στα πάρκινγκ κτιρίων του Δημοσίου, στα πεζοδρόμια των πόλεων μας, στις εθνικές οδούς, στα βενζινάδικά και όπου αλλού θα σταθμεύουν τα ηλεκτρικά οχήματα.

Και είμαι σίγουρη για αυτό, γιατί λίγα μέτρα από εδώ που είναι ακόμη ζωντανή η συζήτηση επί του νομοσχεδίου, παίρνουμε όλα εκείνα τα μέτρα, θεσπίζουμε τους κανόνες, παρέχουμε κίνητρα, και κάνουμε ότι ακριβώς πρέπει να γίνει για να δημιουργηθεί στη χώρα μας η νέα αυτή αγορά της φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, να εγκατασταθούν φορτιστές πλέον σε όλα τα κτίρια, ειδικά τα νεότερα, και κυρίως να μπορεί εύκολα και γρήγορα ένας χρήστης ηλεκτρικού οχήματος να τους εντοπίζει εφόσον πρόκειται για δημοσίως προσβάσιμες υποδομές φόρτισης.

Και όχι μόνο αυτό. Πολλοί από τους φορτιστές αυτούς θα είναι ελληνικής κατασκευής, επειδή στο νέο νομοσχέδιο παρέχουμε ειδικά κίνητρα για αυτόν ακριβώς το λόγο – για να δούμε παραγωγικές μονάδες με αντικείμενο τεχνολογίες ηλεκτροκίνησης, στις περιοχές απολιγνιτοποίησης.»

Στην ίδια εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη της πρεσβείας των ΗΠΑ στην Ελλάδα, παρευρέθη ο Υπουργός Εσωτερικών Παναγιώτης Θεοδωρικάκος, ο Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Κώστας Καραμανλής καθώς και ο Αμερικανός πρέσβης, Τζέφρι Πάιατ.

Θυμίζουμε ότι η Blink Charging Hellas είναι εταιρεία ανάπτυξης δικτύου φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε όλη την Ελλάδα και θυγατρική της εισηγμένης στον Nasdaq, αμερικανικής Blink Charging Co.