Η διοίκηση της ΔΕΔΑ προσανατολίζεται να λάβει όλα τα απαραίτητα νομικά μέτρα για την διατήρηση όλων των πόλεων της Πελοποννήσου που περιλαμβάνονται στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης δικτύων φυσικού αερίου, 2020-2024, μετά την αφαίρεση από την ΡΑΕ, έξη Δήμων της συγκεκριμένης Περιφέρειας, με το αιτιολογικό ότι η εταιρεία παρέβη το 18μηνο που προβλεπόταν από το νόμο. Η ΔΕΔΑ έλαβε προ ημερών και επίσημα 

την σχετική απόφαση της ρυθμιστικής αρχής για την έγκριση του νέου Προγράμματος Ανάπτυξης, με την οποία αφαιρεί από την δικαιοδοσία της εταιρείας την κατασκευή δικτύων διανομής στους Δήμους Τρίπολης, Κορίνθου, Άργους-Μυκηνών, Ναυπλιέων, Καλαμάτας και Σπάρτης.

Όπως εξήγησε στο energia.gr ο κ. Μάριος Τσάκας, διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΔΑ, η εταιρεία προετοιμάζει, ήδη, το έγγραφο ενστάσεων που αναμένεται να έχει καταθέσει έως τις αρχές Αυγούστου, όπως προβλέπεται  από τον κανονισμό.

Η ΡΑΕ αφαίρεσε με απόφασή της τους 6 Δήμους της Πελοποννήσου επειδή, σύμφωνα με ένα σκεπτικό το οποίο αμφισβητεί η διοίκηση της εταιρείας, καθυστέρησε την ανάποτυξη του προγράμματος πέραν του προβλεπόμενου χρόνου των 18 μηνών, ενώ και με βάση την απόφαση που αναρτήθηκε στην «Διαύγεια», η καθυστέρηση εξακολούθησε να υπερβαίνει το καθορισθέν χρονικό διάστημα και στο επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα που υπέβαλε εν συνεχεία, η ΔΕΔΑ.

Η απόφαση της ΡΑΕ αναφέρει μεταξύ άλλων πως «η Αρχή θεωρεί ότι η ΔΕΔΑ δεν έχει τεκμηριώσει επαρκώς τους λόγους της χρονικής μετατόπισης του Προγράμματος Ανάπτυξης, καθώς δεν είχε υποβάλει ειδικώς αιτιολογημένο αίτημα τροποποίησης προγράμματος Ανάπτυξης κατά τα προβλεπόμενα στον ειδικό όρο 1γ της Άδειας διανομής για τα αίτια καθυστέρησης, τις ενέργειες που θα προβεί για την αντιμετώπισή τους και τους λόγους τροποποίησης του προγράμματος, ιδίως αναφορικά με τον τρόπο χρηματοδότησης, (αντιθέτως ούτε στο πρόγραμμα ανάπτυξης 2020-2024 παρέθεσε νεότερα στοιχεία για την χρηματοδότηση του έργου, ενώ ανέφερε αορίστως ότι δεν έχει εξασφαλίσει την χρηματοδότηση των έργων μέσω του ΕΣΠΑ σύμφωνα με το αρχικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης, και ότι σκόπευε να αναζητήσει πόρους μέσω δανείων, αλλά και σε σχέση με άλλους λόγους καθυστέρησης (όπως υλοποίηση πρόδρομων έργων), οι οποίοι να μην ήταν δυνατόν είτε να έχουν προβλεφθεί από το αρχικό πρόγραμμα, είτε να επισημανθούν σε προγενέστερο χρόνο στο πλαίσιο αιτήματος τροποποίησης», επισημαίνεται στο κείμενο της ΡΑΕ.»

Από την πλευρά της, η εταιρεία αντιτείνει ότι το κριτήριο του 18μηνου παρέλευσης, εμπεριέχει πολλαπλές ερμηνείες και αυτό είναι που προκαλεί όλα αυτά τα προβλήματα.

«Έχουμε υποβάλει ήδη αντιρρήσεις, όπως προβλέπεται, αφότου μας ήρθε η αρχική επιστολή από την ΡΑΕ, όπου μας περιέγραφε απλώς το τί θα περιλαμβάνει η απόφαση που θα μας αποσταλλεί στο μέλλον και στην οποία μας ανέφερε ότι οι πόλεις της Πελοποννήσου απεντάσσονται από το πρόγραμμα λόγω παρέλευσης του 18μηνου (η δική της ερμηνεία περί 18μηνου). Εμείς, από εκείνο, ακόμη το έγγραφο, στο οποίο απλώς μας περιέγραφε την απόφαση που μας κοινοποιήθηκε προ ημερών, είχαμε καταθέσει αντιρρήσεις και τώρα θα τις επικαιροποιήσουμε με νέο κείμενο, επί των αδειών», ανέφερε στο energia.gr. o κ. Τσάκας.

Στην ερώτησή μας για το πώς σχολιάζει το γεγονός ότι η ΡΑΕ παρεχώρησε άδειες ανάπτυξης δικτύων φ. αερίου, στην Κόρινθο και την Τρίπολη, σε ιδιώτη, ο πικεφαλής της ΔΕΔΑ είπε πως για την εταιρεία, το πρόβλημα δεν είναι το αν θα πάρουν άδειες και κάποιοι ιδιώτες, αλλά το ότι στο γεγονός ότι αυτές οι πόλεις ήταν στο πρόγραμμα ανάπτυξης της ΔΕΔΑ και μας αφαιρέθηκαν με μια ερμηνεία που δεν μας έχει γίνει ακόμη σαφής. «Δεν έχει διατυπωθεί ακριβές σκεπτικό βάσει ποιας ερμηνείας περί  18μηνου αφαιρούνται οι άδειες. Θέλουμε να ξεκαθαρίσει το τοπίο και να ξέρουμε τί πραγματικά ισχύει, επειδή στο κείμενο του νόμου, ο καθένας δίνει τη δική του ερμηνεία», ήταν τα ακριβή λόγια του.

Στο σημείο αυτό να θυμίσουμε ότι η ΡΑΕ αποφάσισε να χορηγήσει άδεια διανομής φυσικού αερίου στην εταιρεία «HELLAS EDIL S.A.» για τον Δήμο Κορίνθου και το Δήμο Τρίπολης της Περιφέρειας Πελοποννήσου, με τις σχετικές άδειες να έχουν 25ετή διάρκεια.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΔΑ συνέχισε να εξηγεί ότι το βασικό για την εταιρεία είναι το γεγονός πως υπάρχει ασάφεια για το πότε ξεκινούν να ισχύει και να λήγει το 18μηνο. «Αν γνωρίζαμε επακριβώς το τι ισχύει και εμείς για οποιοδήποτε λόγο είμασταν ασυνεπείς, τότε θα μπορούσαμε να δεχτούμε την απόφαση της ΡΑΕ, αλλά σήμερα, το τοπίο δεν είναι ξεκάθαρο. Θέλουμε να ξέρουμε με ποιους όρους θα κινηθούμε και για τώρα και για το μέλλον» ανέφερε.

Όσον αφορά στο υπόλοιπο πρόγραμμα της ΔΕΔΑ, με τις 34 πόλεις, ο κ. Τσάκας είπε ότι αυτό προχωρά κανονικά, βάσει σχεδιασμού και ότι δεν το εμποδίζει τίποτε να το εκτελέσουμε, αλλά για τις πόλεις που έχουν αφαιρεθεί από το πρόγραμμά μας, θα ακολουθηθεί η διαδικασία που προβλέπεται από το νόμο, οπότε και θα καθοριστούν δια της νομικής οδού οι νέες προθεσμίες που θα ισχύουν.

Σε ερώτησή μας για το εάν το ασαφές του κανονισμού, περί 18μήνου, ετέθη επί τούτου, δηλαδή, για να προκαλεί προβλήματα και για να επιτρέπει την παρείσφρυση στα προγράμματα ανάπτυξης και τρίτων ή εάν υπήρξε, απλώς, αμέλεια εκ μέρους των συντακτών του, ο  Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΔΑ είπε: «Η άποψή μου είναι ότι, χωρίς να γνωρίζω τί είχε συμβεί όταν ψηφίστηκε ο νόμος το 2018 από την προηγούμενη κυβέρνηση, ότι δεν είχαν αναλύσει σε βάθος τις πιθανές συνέπειες της εν λόγω διατύπωσης, και δεν είχαν εκτιμήσει τί θα συμβεί σε όλες τις περιπτώσεις και έτσι, προέκυψε η αμφίσημη ερμηνεία της διατύπωσης. Τώρα βλέπουμε πως αυτό είναι σαφώς προβληματικό και δεν είχε αντιμετωπιστεί τότε.»

Τέλος, ο κ. Τσάκας, είπε πως η συνεργασία με την ΕΔΑ ΘΕΣΣ και την ΕΔΑ Αττικής για τη συντήρηση του δικτύου προχωρά κανονικά, χωρίς προβλήματα και πως υπάρχει καλή συνεργασία μεταξύ των εμπλεκομένων πλευρών.