Motor Oil Κατά ΔΕΣΦΑ για μη Ένταξη της «Διώρυγα Gas» στο 10ετές Αναπτυξιακό Πρόγραμμά του

Motor Oil Κατά ΔΕΣΦΑ για μη Ένταξη της «Διώρυγα Gas» στο 10ετές Αναπτυξιακό Πρόγραμμά του
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Πεμ, 22 Οκτωβρίου 2020 - 15:44

Τη δυσαρέσκεια της Motor Oil προς την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) για τη συνεχιζόμενη άρνηση του ΔΕΣΦΑ να συμπεριλάβει το έργο «Διώρυγα Gas» στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξής του, εξέφρασε η διοίκηση του ομίλου με σημερινή ανακοίνωσή της.«Η ΡΑΕ οφείλει να διασφαλίσει συνθήκες ανταγωνισμού και να μην ανέχεται συμπεριφορές που παραπέμπουν σε διακριτική και άνιση μεταχείριση των συμμετεχόντων», τονίζεται μεταξύ άλλων στην ίδια ανακοίνωση.

Η Motor Oil διευκρινίζει πως δεν είναι απαραίτητο να ενταχθεί το σύνολο της επένδυσης στο δεκαετές αναπτυξιακό πλάνο του ΔΕΣΦΑ, ούτε να αναλάβουν το κόστος από τους καταναλωτές, αλλά αντίθετα…«οφείλει να συμπεριληφθεί, βάσει του άρθρου 92 παρ. 4 του Κώδικα ΕΣΦΑ, δηλαδή, το τμήμα του έργου, που αφορά στο σημείο σύνδεσής του με το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου, με κόστος που εκτιμάται στα περίπου 10 εκατ. ευρώ. Το κόστος αυτό θα καλυφθεί, στη συνέχεια, από τα τέλη σύνδεσης που θα επιβάλλονται στους χρήστες -και μόνο αυτούς- της υποδομής της Διώρυγα Gas» όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Η θέση του Ομίλου είναι πως ο Διαχειριστής αντιμετωπίζει μεροληπτικά και κάνει διάκριση σε ό,τι αφορά στο συγκεκριμένο έργο το οποίο θα έπρεπε να είχε ήδη ενταχθεί στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ από τον Μάρτιο του 2020.

Όσον αφορά στην ΡΑΕ, έχει γίνει δέκτης των διαμαρτυριών από πλευράς Ομίλου, για τον αποκλεισμό του έργου και οφείλει ως, αρμόδια ρυθμιστική αρχή, να διαφυλάξειι τα συμφέροντα της αγοράς και να προκρίνει νέες υποδομές που να συμβάλουν στην αύξηση της επάρκειας εφοδιασμού και της ενίσχυσης των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου της χώρας.

Από την πλευρά του, o κ. Γιάννης Κιούφης, Διευθύνων Σύμβουλος της «Διώρυγα Gas A.E.» δήλωσε: "Είναι σταθερή η επιδίωξή μας για αναπτυξιακά έργα που συντελούν στον εκσυγχρονισμό του ενεργειακού συστήματος της χώρας. Το FSRU Διώρυγα Gas αποτελεί ένα τέτοιο έργο το οποίο λόγω της εξαιρετικής χωροθέτησής του θα συντελέσει στην ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας αλλά και στη μείωση του ενεργειακού κόστους για τη βιομηχανία και τον Έλληνα καταναλωτή".

Ακολουθεί η περιγραφή του έργου, το ιστορικό και τα οφέλη για την ενερργειακή ασφάλεια της χώρας από το εν λόγω έργο:

Η Motor Oil έχει στόχο να προχωρήσει στην κατασκευή πλωτής μονάδας αεριοποίησης και αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU). H «Διώρυγα Gas», περιλαμβάνει ειδικό πλοίο, κατασκευή προβλήτας, καθώς και εγκατάσταση ειδικών αγωγών για την σύνδεση της μονάδας FSRU στο ΕΣΦΑ.

Αναλυτικά το έργο περιλαμβάνει:

• Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (Floating Storage and Regasification Unit) [FSRU].

• Τέσσερις δεξαμενές αποθήκευσης ΥΦΑ συνολικής δυναμικότητας αποθήκευσης 130.000-180.000 m3.

• Μονάδα αεριοποίησης δυναμικότητας 300-500 m3 ΥΦΑ /ώρα.

• Αγωγούς σύνδεσης Φυσικού Αερίου για τη διοχέτευση του καυσίμου στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) μέσω νέου μετρητικού σταθμού.

Η δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου στο σύστημα μέσω του έργου Διώρυγα Gas εκτιμάται σε 2,0-3,0 bcm/έτος.

Η αγκυροβόληση της μονάδας θα γίνει σε απόσταση περίπου 1,5 χλμ. νοτιοδυτικά του Δ/ρίου της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους Κορίνθου και σε καθορισμένη περιοχή αγκυροβολίου. Η σύνδεση με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου θα γίνει σε απόσταση περίπου 2 χλμ. οnshore/offshore.

Η επένδυση αυτή θα ενσωματώσει τις παγκόσμιες βέλτιστες διαθέσιμες τεχνικές, ενισχύοντας την ελληνική τεχνογνωσία κατασκευής και λειτουργίας εγκαταστάσεων FSRU.

Ιστορικό

Το έργο αδειοδοτήθηκε ως Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου («ΑΣΦΑ Διώρυγα Gas») από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας-ΡΑΕ τον Δεκέμβριο του 2018 και εγγράφηκε ως Χρήστης ΕΣΦΑ στο Μητρώο του Διαχειριστή ΕΣΦΑ τον Μάιο του έτους 2019.

Τον Μάρτιο του 2020 ο ΔΕΣΦΑ αποδέχτηκε για πρώτη φορά την ανωτέρω αίτηση υπό προϋποθέσεις, ενώ τον Αύγουστο του ίδιου έτους ο ΔΕΣΦΑ ενέκρινε εκ νέου και υπό προϋποθέσεις την αίτηση μελλοντικής δυναμικότητας, ύστερα από παρέμβαση της ΡΑΕ,  εκδίδοντας ταυτόχρονα τη μελέτης αξιολόγησης για τη σύνδεση της εγκατάστασης του έργου με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ).

Το project θα έπρεπε να είχε ενταχθεί στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ,  βάσει προβλέψεων του Κώδικα ΕΣΦΑ, από τον Μάρτιο του 2020 (όταν ο Διαχειριστής ΕΣΦΑ αποδέχτηκε για πρώτη φορά υπό προϋποθέσεις την αίτηση δέσμευσης μελλοντικής δυναμικότητας) έχοντας στην ουσία καθυστερήσει πάνω από οχτώ μήνες.

Τη δεδομένη χρονική στιγμή μελετώνται σενάρια εμπορικής λειτουργίας τα οποία αναμένεται να ολοκληρωθούν το πρώτο εξάμηνο του 2021 έτος το οποίο και αποτελεί καθοριστικό ορόσημο για το έργο. Όσο συνεχίζεται η καθυστέρηση ένταξής του στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ τόσο αποφάσεις που αφορούν την επένδυση, την οριστικοποίηση των τεχνικών και εμπορικών χαρακτηριστικών και ακολούθως την έναρξη εμπορικής του λειτουργίας παρατείνονται.

Τα οφέλη

Tο έργο Διώρυγα Gas έχει πολλαπλά οφέλη για την αγορά φυσικού αερίου της Ελλάδος και της Ν.Α. Ευρώπης. Συγκεκριμένα:

• θα αποτελέσει μια νέα πύλη εισόδου Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) στο ΕΣΦΑ προσφέροντας ευελιξία στις εισαγωγές ανταγωνιστικού ΥΦΑ, μειώνοντας το βαθμό συμφόρησης της Ρεβυθούσας και καθιστώντας ανταγωνιστικότερη την τιμή ΦΑ στην Ελληνική αγορά,

• θα συντελέσει στην ασφάλεια εφοδιασμού της ελληνικής αγοράς φυσικού αερίου με επαύξηση της συνολικής δυναμικότητας αποθήκευσης ΥΦΑ κατά 80% (επιπλέον 130.000 – 180.000 m3 ΥΦΑ),

• θα διαφοροποιήσει στρατηγικά τις πηγές προμήθειας φυσικού αερίου, δεδομένου ότι αυτή την στιγμή ή στο εγγύς μέλλον ένα σημαντικό μέρος του φυσικού αερίου που εισάγεται στην Ελλάδα διοχετεύεται μέσω Τουρκίας (Turkstream, Κήποι, TAP). Συνεπώς, θα ενισχύσει την ύπαρξη εναλλακτικών πηγών προμήθειας με τη μορφή ΥΦΑ, που θα εισάγονται χωρίς γεωπολιτικά ρίσκα και γεωπολιτικούς περιορισμούς, αφού μπορεί να προέρχονται από οποιοδήποτε σημείο του κόσμου,

• θα δίνει τη δυνατότητα εισαγωγής ποσοτήτων φυσικού αερίου στο κέντρο της κατανάλωσης του ΕΣΦΑ λόγω της χωροθέτησής του στην περιοχή των Αγίων Θεοδώρων, πλησίον των μεγαλύτερων σημείων κατανάλωσης φυσικού αερίου στο Νότο και των σχεδιαζόμενων μελλοντικών επεκτάσεων του ΕΣΦΑ στην Πελοπόννησο,

• θα διευκολύνει την περαιτέρω διείσδυση φυσικού αερίου σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας μέσω ανάπτυξης δραστηριοτήτων ΥΦΑ μικρής κλίμακας (small-scale LNG) ή/ και συμπιεσμένου φυσικού αερίου,

• θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό με προφανή οφέλη για τους τελικούς καταναλωτές λόγω του πλήθους των προσφορών αλλά και της άμεσης σύγκρισης των τιμών αγωγού και ΥΦΑ.