Αγκάθι για τις Εταιρείες Διανομής Φ. Αερίου οι Τιμολογήσεις και οι Επιστροφές των Τελών στη Βιομηχανία- Οι Θέσεις της ΕΒΙΚΕΝ

Αγκάθι για τις Εταιρείες Διανομής Φ. Αερίου οι Τιμολογήσεις και οι Επιστροφές των Τελών στη Βιομηχανία- Οι Θέσεις της ΕΒΙΚΕΝ
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Δευ, 26 Οκτωβρίου 2020 - 08:25

Σε δύο μεγάλες στενωπούς με άγνωστες, εισέτι, επιπτώσεις για τη μελλοντική λειτουργία τους έχουν εισέλθει το τελευταίο διάστημα οι τρείς βασικές εταιρείες διανομής φυσικού αερίου στη χώρα, ήτοι, ΔΕΔΑ, ΕΔΑ Αττικής και ΕΔΑ ΘΕΣΣ, με «ευθύνη» της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ). Η αναποφασιστικότητα της Αρχής να εκδώσει τελεσίδικες

κατευθυντήριες γραμμές για τον καθορισμό των τιμολογίων διανομής του επομένου έτους έχει αναγκάσει τις διοικήσεις των «τριών» να βαδίζουν σε αναμμένα κάρβουνα. Όπως αναφέρουν στελέχη των εν λόγω εταιρειών, προκειμένου να συμμορφωθούν με τα κελεύσματα της ΡΑΕ υποχρεώθηκαν να υποβάλουν τουλάχιστον 10 διαφορετικά μοντέλα για τα τιμολόγια του 2021, εξαιτίας των «αλλεπάλληλων υποδείξεων της ΡΑΕ για την αναθεώρηση των ορίων κατανάλωσης που ξεχωρίζουν τα οικιακά & εμπορικά τιμολόγια από τα βιομηχανικά».

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η στρατηγική αυτή αφορά μια απόπειρα να διατηρήσουν οι μεγάλοι καταναλωτές, τις εκπτώσεις των βιομηχανικών τιμολογίων και το επόμενο έτος, ασχέτως του εάν οι όγκοι φυσικού αερίου που χρησιμοποίησαν φέτος, θα έπρεπε, υπό κανονικές συνθήκες, να τους υπαγάγει σε καθεστώς απλού εμπορικού τιμολογίου, το 2021, ακόμη και αν υπό μια έννοια, θα δικαιολογούταν λόγω του ότι η κρίση του covid-19  ψαλίδισε, εκτάκτως, τη ζήτηση αερίου για τους βιομηχανικούς καταναλωτές.

Για τις εταιρείες διανομής, αυτό συνιστά μια αθέμιτη απόπειρα της ΡΑΕ να παρέμβει μονομερώς υπέρ των συμφερόντων των μεγάλων καταναλωτών, μέσω της τροποποίησης των ορίων κατανάλωσης που ισχύουν για την περίοδο 2019-2022, κάτι που θα είχε, όπως τονίζουν, επώδυνες επιπτώσεις για τα έσοδά τους, τις οποίες θα καλούνταν να καλύψουν οι απλοί καταναλωτές στο μέλλον.

Mιλώντας για το θέμα στο energia.gr, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΔΑ, Μάριος Τσάκας, επιχείρησε να ρίξει τους τόνους: «Δεν έχει συμβεί κάτι το πολύ ιδιαίτερο σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, απλώς υπάρχει μια καθυστέρηση στις εγκρίσεις των τιμολογίων. Απλά, τώρα, η παράμετρος που μας πιέζει, είναι το πότε θα μας εγκρίνουν τιμολόγια, καθώς και να έχουμε ετοιμάσει το αναθεωρημένο business plan, για το επόμενο στάδιο ανάπτυξης των εταιρειών, την περίοδο 2021-2025. Πλέον η ιδιωτικοποίηση (ΔΕΠΑ) συμπιέζει πολύ τους χρόνους και τις απαιτήσεις, επειδή τα τιμολόγια δεν είχαν εγκριθεί εδώ και αρκετό χρόνο. Δεν είναι καινούργιο θέμα της διοίκησης της ΡΑΕ. Ωστόσο, είναι αναγκαίο να υπάρχει τιμολόγιο ώστε να γνωρίζει ο επενδυτής ποιο είναι το προσδοκώμενο έσοδο, επειδή τώρα παρουδιάζουμε όλοι μας το τελευταίο που έχουμε. Εάν αλλάξει όμως κάτι στην έγκριση των τιμολογίων, το οτιδήποτε, αυτό παίζει ρόλο στο επενδυτικό πλάνο κάθε εταιρείας. Οπότε είναι μια εκκρεμότητα που πρέπει να λήξει» είπε.

Ο κ. Τσάκας συνέχισε: «Υπήρξε και μια αλλαγή, όταν τέθηκε ένας περιορισμός στην επιδότηση των συνδέσεων, που μας έβαλε κάποια όρια, αν και δεν αφορά στην ΔΕΔΑ, επειδή εμείς πάμε κυρίως σε νέες πόλεις με νέες επενδύσεις, άρα μπορούμε να συνεχίσουμε να επιδοτούμε τις νέες συνδέσεις, αλλά περισσότερο στην ΕΔΑ ΘΕΣΣ που έχει μεγαλύτερη διείσδυση και μετά στην ΕΔΑ Αττικής. Μετά το 2022 αυτή η αλλαγή θα τους δημιουργήσει κάποιο πρόβλημα, επειδή θα πρέπει να επανακαθοριστεί η εμπορική πολιτική τους, δηλαδή, εκεί που ήταν πριν δωρεάν η σύνδεση, θα πρέπει από μια στιγμή και μετά να συμμετέχει και ο ιδιώτης –πελάτης στα κόστη της σύνδεσης. Είναι κάποια διαφοροποίηση μεν, αλλά η βραχυχρόνια επιρροή δεν μοιάζει σημαντική σε καμία από αυτές τις τρεις εταιρείες», ανέφερε.

Σε ερώτησή μας γιατί αφού είναι όλα τόσο απλά, υπάρχουν έντονες αντιδράσεις από πλευράς ΕΔΑ Αττικής, απάντησε: «Νομίζω πως πρέπει να γίνουν πολλά πράγματα που αφορούν στη λειτουργία και στη συνεργασία όλων μας με την ΡΑΕ και αυτό θα πρέπει να συμβεί σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Τουτέστιν, να εγκριθούν ταρίφες, να εγκριθούν τα νέα business plan, να καθοριστεί το πρόσθετο 1,5% στο WACC, όπως το πώς και με ποιο τρόπο θα δίνεται. Υπάρχουν δηλαδή, 3-4 ανοιχτά θέματα που πρέπει να επιλυθούν πολύ γρήγορα.»

Σοβαρό πρόβλημα η απόφαση της ΡΑΕ για επιστροφή των τελών αερίου στη βιομηχανία

Όμως, εάν για το θέμα των τιμολογίων οι όποιες αντιδράσεις μοιάζουν να είναι ελεγχόμενες, παρά τα προβλήματα που δημιουργούνται για τις εταιρείες διανομής, δεν ισχύει το ίδιο και με την απόφαση της ΡΑΕ να δικαιώσει την Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας (ΕΒΙΚΕΝ) ορίζοντας τη σταδιακή αντιστάθμιση των βιομηχανιών για τα αυξημένα τέλη δικτύου που κατέβαλαν από 14/8/2015 έως 1/12/2016.

Οι εταιρείες διανομής αερίου κατέθεσαν αιτήσεις αναίρεσης της απόφασης με την υποσηεμίωση πως σε περίπτωση που δεν δικαιωθούν θα αναγκαστούν να προσφύγουν στα Διοικητικά Δικαστήρια αλλά και στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Θυμίζουμε πως με το νόμο 4336 του 2015, είχε θεσπιστεί προσωρινό τέλος διανομής ύψους 4 ευρώ ανά μεγαβατώρα, κάτι που πυροδότησε τις έντονες αντιδράσεις των ενεργοβόρων καταναλωτών ενέργειας. Όμως, η ΕΒΙΚΕΝ υποστήριξε ότι αυτή η αύξηση στα τέλη διανομής δεν αντικατόπτριζε το κόστος του εκάστοτε διαχειριστή, συνιστούσε δυσανάλογη επιβάρυνση για ορισμένες κατηγορίες χρηστών τουπο δικτύου, ενώ τέλος, τα τέλη διανομής θα έπρεπε να οριστούν από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και όχι νομοθετικά. Οι θέσεις του συλλογικού οργάνου των ενεργοβόρων βιομηχανιών  δικαιώθηκαν τόσο από την ΡΑΕ όσο και από την Γενική Διεύθυνση Ενέργειας της Κομισιόν!

Υπό την έννοια αυτή, με απόφασή της η Αρχή καλεί να ληφθούν αντισταθμιστικά μέτρα για όλη την προαναφερθείσα περίοδο που ίσχυσε η μεταβατική τιμή που θα αφορούν σε όλους τους «Επιλέγοντες Πελάτες, που χρεώθηκαν από τις ΕΠΑ τιμολόγιο διανομής ύψους 4 ευρώ/MWh βάσει του νόμου 4336/2015.» Όπως εκτιμάται από τη βιομηχανία, το ποσό που διεκδικούν από την επιστροφή του τέλους υπολογίζεται σε 2,5-3 εκατ. ευρώ. 

Με δήλωσή του στο portal o Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΔΑ, αναφερόμενος στην απόφαση της ΡΑΕ που δικαιώνει την ΕΒΙΚΕΝ είπε: « Οι 3 εταιρείες και ιδίως η ΔΕΔΑ που έχει τη μεγαλύτερη επιβάρυνση, προφανώς δεν την αποδεχόμαστε και έχουμε προσφύγει κατά της απόφασης. Είναι σοβαρό θέμα για την ΔΕΔΑ, επειδή τα νούμερα αυτά δεν είναι μικρά, (τα εκτιμώμενα σε 2,5-3 εκατ. ευρώ), όμως εμείς έχουμε διαφωνία επί της αρχής. Δεν είναι δηλαδή, μόνο το αν είναι 3 ή 4 εκατ. ευρώ τα χρήματα που πρέπει να καταβάλουμε. Εμείς θεωρούμε ότι όλο αυτό με την ΕΒΙΚΕΝ πρέπει να υπολογιστεί με άλλο τρόπο, επειδή εμείς θεωρούμε ότι παλιότερα πλήρωνε λιγότερα. Αν όμως θεωρεί ότι πλήρωνε περισσότερα, τότε πρέπει να υπάρξει ένας συμψηφισμός και των δύο περιόδων. Νομίζω δε πως η ΡΑΕ στην περίπτωση αυτή, συντάσσεται περισσότερο με την πλευρά και τις απόψεις της ΕΒΙΚΕΝ, παρά με τα όσα πιστεύουμε οι πάροχοι»

Η ΕΒΙΚΕΝ θα τρέξει την υπόθεση μέχρι το τέλος

Το energia. gr προσέγγισε τον επικεφαλής της ΕΒΙΚΕΝ προκειμένου να έχει και την άποψη της άλλης πλευράς για το θέμα. Ο κ. Αντώνης Κοντολέων εμφανίστηκε αποφασισμένος να  προχωρήσει μέχρι το τέλος, έως ότου δικαιωθούν οι θέσεις της ΕΒΙΚΕΝ.

"Ο νομοθέτης παρανόμησε. Παραβίασε τον νόμο 4001 και την ευρωπαϊκή οδηγία. Πήγαμε λοιπόν ως ΕΒΙΚΕΝ στην Επιτροπή και καταγγείλαμε την παρανομία και της ζητήσαμε να ξεκινήσει διαδικασίες infringement κατά της ελληνικής κυβέρνησης και η Επιτροπή μας  δικαίωσε. Η ΡΑΕ όταν έβγαλε τα τελικά τιμολόγια και διαπίστωσε ότι υπάρχει διαφορά, που υπάρχει, έπρεπε να προβεί σε διόρθωση. Αλλά δεν το έπραξε. Κάθε χρόνο, την τελευταία τριετία, η ΡΑΕ επανερχόταν στο θέμα, αλλά τίποτε δεν συνέβαινε και χρειάστηκε να ασκηθούν πιέσεις προς την κυβέρνηση για να τρέξει η υπόθεση."

Ο κ. Κοντολέων εμφανίστηκε επιφυλακτικός για την τελική έκβαση της υπόθεσης: «Τώρα νομίζουν ότι με την απλή έκδοση απόφασης θα μας καθησυχάσουν. Λένε, θα την αφήσουμε να χρονοτριβήσει ώστε στο τέλος, ύστερα από 10 χρόνια, να μην έχει εκτελεστεί, όμως δεν είναι σωστό αυτό. Καλούμε την ΡΑΕ να σταθεί στο ύψος της. Έβγαλε μια απόφαση. Οφείλει να την εκτελέσει, όμως έως στιγμής μας δίνει την εικόνα ενός οργανισμού που βρίσκεται σε «σύγχιση», είπε χαρακτηριστικά ο ίδιος και πρόσθεσε με νόημα:

«Αν αντιληφθούμε πως παρεμβαίνουν διάφοροι κύκλοι στην ΡΑΕ για το θέμα, θα κινηθούμε πιο δυναμικά. Η ΕΒΙΚΕΝ δεν μπορεί να κάνει κάτι άλλο. Η ΡΑΕ έχει το πρόβλημα καθώς έβγαλε μια απόφαση, πριν από ένα μήνα και θα πρέπει να την υποστηρίξει στην πράξη.»

Ο κ. Κοντολέων κατέληξε, λέγοντας: «Δεν είναι νομικό το πρόβλημα, όπως θέλουν να το εμφανίζουν, αλλά εξόχως ηθικό και πολιτικό. Έχουμε πληρώσει περισσότερα χρήματα, έχουμε δικαιωθεί από την Κομισιόν και την ΡΑΕ και τα θέλουμε πίσω!»