Δραστικές αλλαγές στο διαμετακομιστικό εμπόριο στη ΝΑ Ευρώπη και μπαράζ μεγάλων επενδύσεων σε συμπληρωματικές υποδομές φέρνουν για τη χώρα μας και ιδιαίτερα για τη Βόρεια Ελλάδα οι αξιοποιήσεις των δύο τοπικών περιφερειακών λιμανιών, της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας, όπως και του λιμανιού της Ηγουμενίτσας, για τα οποία τρέχουν ήδη οι σχετικοί διαγωνισμοί από το ΤΑΙΠΕΔ, έχοντας προσελκύσει στην πρώτη φάση

 

 

σημαντικούς ενδιαφερόμενους επενδυτές από τις ΗΠΑ, την Ευρώπη, την Ελλάδα, ακόμη (εμμέσως) και την Κίνα.

Μαζί με τον ΟΛΘ -που έχει ήδη ιδιωτικοποιηθεί και έχει σε εξέλιξη το πακέτο των υποχρεωτικών επενδύσεων των 180 εκατ. ευρώ και έχει προαναγγείλει και πρόσθετες επενδύσεις 120 εκατ. ευρώ- και ο οποίος μάλιστα «βγαίνει επιθετικά» και «χτυπά» όχι ένα, όπως αρχικά αναμενόταν, αλλά και τα τρία προαναφερόμενα περιφερειακά λιμάνια συμμετέχοντας στους διαγωνισμούς, η εν λόγω περιοχή αποκτά συνολικά τέσσερις πύλες εισόδου-εξόδου αγαθών με ανταγωνιστικά χαρακτηριστικά στη διεθνή σκακιέρα των μεταφορών, που σε συνδυασμό με τις συνακόλουθες επενδύσεις στα δίκτυα που αργά ή γρήγορα θα υλοποιηθούν για την ανάπτυξη δικτύων από δημόσια και ιδιωτικά κεφάλαια, μπορούν αντικειμενικά να δώσουν νέα πνοή στην τοπική αλλά και την εθνική οικονομία.

Αιχμή του δόρατος ο ΟΛΑ

Αιχμή του δόρατος για τη Βόρεια Ελλάδα, τόσο χρονικά καθώς προηγήθηκε ο σχετικός διαγωνισμός, όσο όμως και ποιοτικά λόγω του προφίλ των ενδιαφερόμενων επενδυτών αλλά και των πολλών δυνατοτήτων που προσφέρει για επενδύσεις, είναι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ Α.Ε.), που ιδιωτικοποιείται κατά 67%. Στους όρους του διαγωνισμού δεν υπάρχει πλαφόν επιθυμητού τιμήματος, καθώς κριτήριο, όπως έχει διαμηνυθεί, θα είναι το ύψος των επενδύσεων που προτίθενται να κάνουν οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές και της ανταποδοτικότητάς τους στην τοπική κοινωνία, η οποία δεν επιθυμεί -όπως επισημαίνουν στη «Ν» τοπικοί κύκλοι- να γίνει π.χ. η ιδιωτικοποιούμενη έκταση μόνο στρατιωτική. Όπως επισημάνθηκε εξάλλου στη «Ν», υπάρχει περιοχή δίπλα στον Σ.ΕΜΠΟ., η οποία προσφέρει τη δυνατότητα κατασκευής νέων προβλητών και γενικότερα «υπάρχει πεδίο δόξης λαμπρόν» για όποιον θέλει πραγματικά να επενδύσει στο συγκεκριμένο λιμάνι. Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι στο εν λόγω λιμάνι δεν υπάρχουν γερανοί και γερανογέφυρες, άρα μόνο για τέτοιο μηχανολογικό εξοπλισμό απαιτούνται επενδύσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ. Όπως επίσης είναι σημαντικές οι δηλώσεις του Adam Boehler, επικεφαλής της αμερικανικής αναπτυξιακής τράπεζας DFC, η οποία έχει προαναγγείλει ότι θα στηρίξει τους Αμερικανούς επενδυτές που έχουν κατέβει στον διαγωνισμό, ότι «κοιτάζει» projects αξίας άνω του 1 δισ. δολαρίων στην Ελλάδα, βάζοντας στο κάδρο καταρχάς τα ναυπηγεία Ελευσίνας και το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, αλλά εκφράζοντας ενδιαφέρον και για το γειτονικό λιμάνι της Καβάλας όπως και της Ηγουμενίτσας. Ένα ποσό που σίγουρα προδιαθέτει για σοβαρές κινήσεις και μάλιστα μόνο για αρχή. Με ενδιαφέρον αναμένεται βέβαια και η ματιά για αυτήν την προοπτική του νέου «πλανητάρχη», Τζο Μπάιντεν, όσον αφορά τη δική του διεθνή οικονομική και επενδυτική πολιτική.

Δύο μνηστήρες από τις ΗΠΑ

Το 67% της ΟΛΑ Α.Ε. διεκδικούν δυο «μονομάχοι» από τις ΗΠΑ: η Quintana Infrastructure & Development -ιδιωτική εταιρεία επενδύσεων χαρτοφυλακίου που επικεντρώνεται στους τομείς των ενεργειακών υποδομών, υποδομών δεδομένων και τεχνολογίας, βιομηχανικής αγοράς και διαχείρισης πόρων, συμπεριλαμβανομένων θαλάσσιων λιμένων και τερματικών, μεταφοράς και επεξεργασίας φυσικών πόρων, η οποία εδρεύει στο Τέξας (ΗΠΑ)- και η μεγάλη αμερικανική επενδυτική εταιρεία χρηματοοικονομικών και συμβουλευτικών υπηρεσιών Black Summit Financial Group με την Κοινοπραξία International Port Investments Alexandroupolis, που έχει συνάψει με τη βελγική Euroports με διεθνή εμπειρία και παρουσία, το EFA Group (όμιλος εταιρειών που κατασκευάζουν προϊόντα και συστήματα υψηλής τεχνολογίας, καθώς και υπηρεσίες διαχείρισης συμβάσεων/έργων στους τομείς της αεροδιαστημικής, της άμυνας, της εσωτερικής ασφάλειας και άλλων βιομηχανικών τομέων) και την ελληνική ΓΕΚ Τέρνα, μια ελληνική συμμετοχή που επίσης προδιαθέτει για πρόθεση μεγάλων έργων στο λιμάνι.

Οι ανταγωνιστές

Ανταγωνιστές τους είναι η σύμπραξη του Ομίλου Κοπελούζου (Cameron SA) με την Goldair, έναν από τους μεγαλύτερους ελληνικούς ομίλους εταιρειών στους τομείς του τουρισμού και των μεταφορών, που επίσης συνάδει με την προοπτική έργων σε δίκτυα μεταφορών στην περιοχή, και τη γαλλική Bollore Africa Logistics, μέλος του Ομίλου Bollore και μία από τις 500 μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο με την Κοινοπραξία Cameron S.A- Goldair Cargo AE- Bollore Africa Logistics, όπως και η ιδιωτικοποιημένη ΟΛΘ Α.Ε., στης οποίας το μετοχικό κεφάλαιο συμμετέχουν τόσο Γερμανοί όσο και ο Ιβάν Σαββίδης, όπως όμως -υπενθυμίζεται- και Κινέζοι συνεταίροι, καθώς η Terminal Link που είναι μέλος της Κοινοπραξίας των επενδυτών του ΟΛΘ είναι γαλλο-κινεζική, συγκεκριμένα είναι κατά 51% θυγατρική του Ομίλου CMA CGM και κατά 49% της κινεζικής China Merchants Holdings International.

Πρόσφατα μάλιστα η διοίκηση της ΟΛΘ Α.Ε. υπέγραψε συμφωνία συνεργασίας με την China Merchants Port Holdings Co., Ltd. (CMPort) και τη θυγατρική της China Merchants Holdings Information Technology Co., Ltd. (CMHIT) η οποία χαρακτηρίστηκε επωφελής εκατέρωθεν στη σχετική ανακοίνωση, καθώς δίνει τη δυνατότητα και στις δύο εταιρείες να προωθηθούν δυναμικά στις αγορές της Ευρώπης και της Ασίας αντίστοιχα.

Υπό αυτό ακριβώς το διεθνές πρίσμα των μετόχων της ΟΛΘ Α.Ε. ερμηνεύεται και η επενδυτική «επίθεσή» της και στα τρία προαναφερόμενα περιφερειακά λιμάνια, για τα οποία «τρέχουν» ήδη διαγωνιστικές διαδικασίες, ήτοι τόσο ο Όμιλος Σαββίδη όσο και η Κίνα και φυσικά και η Γερμανία δηλώνουν ηχηρό «παρών» στις εξελίξεις.

Και υπό το ίδιο πρίσμα γίνεται και καλύτερα αντιληπτή η προ μερικών μόνο ημερών επισήμανση του πρέσβη των ΗΠΑ στην Αθήνα, Τζέφρι Πάιατ, στο πλαίσιο του Thessaloniki Summit 2020, ότι «βασικό μας μέλημα για τα ναυπηγεία (σ.σ.: Ελευσίνας), όπως και στην περίπτωση της Αλεξανδρούπολης, είναι να δούμε αυτά τα βασικά περιουσιακά στοιχεία να μένουν σε δυτικά χέρια, επειδή είναι στρατηγικά και δεν πρέπει να καταλήξουν στους αντιπάλους μας».

Καβάλα - Ηγουμενίτσα

Το εμπορικό λιμάνι «Φίλιππος Β'» της Καβάλας 99 (το μοναδικό από τα τρία για το οποίο προωθείται υποπαραχώρηση και όχι πώληση ποσοστού) διεκδικούν -αν μη τι άλλο για λόγους εγγύτητας με την Αλεξανδρούπολη και ανταγωνισμού- τα τέσσερα από τα πέντε ενδιαφερόμενα μέρη -είναι παρεμφερή σχήματα- με εκείνα της Αλεξανδρούπολης: Quintana Infrastructure + Development, Ένωση Εταιρειών Imerys AE, Goldair Cargo & I.M.G., Κοινοπραξία International Port Investments Kavala, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Fonancial Group - Efa Group και ΓΕΚ Τέρνα, δηλαδή τους ίδιους μετόχους με την Κοινοπραξία για την Αλεξανδρούπολη, η ΟΛΘ Α.Ε. και η PFIC LTD (εταιρεία με έδρα την Κύπρο και υποκατάστημα στην Ελλάδα, η οποία ειδικεύεται στην παραγωγή σύνθετων λιπασμάτων και χημικών και εδρεύει στη Νέα Καρβάλη Καβάλας). Όσο για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας, εκδηλώθηκε -λόγω του κομβικού του ρόλου στις μεταφορές αγαθών αλλά φυσικά και τον τουρισμό- ενδιαφέρον από εννέα «μνηστήρες»: Attica Συμμετοχών (μητρική εταιρεία των Superfast Ferries, Blue Star Ferries και Hellenic Seaways), Danthia Shipping Company Limited από την Κύπρο, MΑRG LTD από την Ινδία, Portek International-θυγατρική της ιαπωνικής Mitsui & Co.Ltd., Quintana Infrastructure & Development, Αιγαίον Όιλ - μέλος του Ομίλου Aegean, Κοινοπραξία Archirodon - ANEK Lines-Trident Hellas (θυγατρική του αμερικανικού Ομίλου Trident), Κοινοπραξία του πολυεθνικού Ομίλου εφοδιαστικής αλυσίδας Grimaldi Euromed - Μινωικές Γραμμές και πάλι η ΟΛΘ Α.Ε. Από τις επωνυμίες και το μέγεθος των ενδιαφερομένων είναι αυτονόητη η έμφαση που θα δοθεί για την ευόδωση των επενδύσεων στο λιμάνι στην ανάπτυξη δικτύων στην ευρύτερη περιοχή.

Διασύνδεση με την Εγνατία

Ένα καλό νέο όσον αφορά τα δίκτυα στη Βόρεια Ελλάδα είναι η αναμενόμενη προκήρυξη εντός του 2020 από πλευράς του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών της διασύνδεσης της Εγνατίας με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης με κλειστού τύπου αυτοκινητόδρομο, όπως επίσης και οι πληροφορίες για «αυτονόμηση» του έργου της ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο από το υπόλοιπο έργο της ηλεκτροκίνησης του σιδηροδρομικού δικτύου, προκειμένου αυτό να τρέξει «γρηγορότερα» καθώς στη γειτονική Βουλγαρία όλο το δίκτυο είναι ήδη ηλεκτροκίνητο, οπότε και θα δημιουργηθεί μια ταχεία σιδηροδρομική πύλη εισόδου-εξόδου και πάλι στη Θράκη με τη γειτονική χώρα και περαιτέρω με την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Όπως άλλωστε δημοσίευσε πρόσφατα η «Ν», ολοκληρώνονται, βρίσκονται σε εξέλιξη ή σχεδιάζονται προς υλοποίηση σε βάθος πενταετίας στη Βόρεια Ελλάδα έργα και επενδύσεις υποδομών άνω των 5 δισ. ευρώ σε οδικούς άξονες, λιμάνια, αεροδρόμια και σιδηροδρομικό δίκτυο.

*(Από τη Ναυτεμπορική)