Σύμπλευση «Μεγάλων Παικτών» με τις Θέσεις της ΕΕΕ για το EU ETS

Σύμπλευση «Μεγάλων Παικτών» με τις Θέσεις της ΕΕΕ για το EU ETS
Του Αντώνη Τσιμπλάκη* 
Τρι, 8 Δεκεμβρίου 2020 - 12:43

Γιγαντώνεται το «μέτωπο» κατά των προθέσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να βάλει τη ναυτιλία στο σύστημα εμπορίας ρύπων της Ε.Ε. (EU ETS). Σταδιακά όλοι οι «μεγάλοι παίκτες» τάσσονται υπέρ των ελληνικών θέσεων που απορρίπτει ένα τέτοιο σχέδιο. Η αρχή έγινε από οργανισμό, όπως είναι η Trafigura, που διαχώρισε τη θέση της από τα τεκταινόμενα στους κόλπους της Ε.Ε., ενώ στην πορεία εξέφρασαν αρνητική θέση και νηογνώμονες όπως είναι ο Lloyd's Register αλλά και νηολόγια όπως είναι τα δεύτερο μεγαλύτερο στον κόσμο, αυτό της Λιβερίας.

Τις «ισορροπίες», όμως, φαίνεται ότι μπορεί να «αλλάξουν» οι παρεμβάσεις τριών μεγάλων οικονομιών της Ασίας, που παράλληλα διαθέτουν από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές βιομηχανίες στον κόσμο.

Την αρχή έκαναν Ιαπωνία και Νότιος Κορέα, οι οποίες σε διαβουλεύσεις που είχαν με την Ε.Ε. για διάφορα θέματα φαίνεται ότι απέρριψαν το ευρωπαϊκό σχέδιο, ενώ την τελευταία κίνηση στη σκακιέρα έκανε η Κίνα.

Η Ένωση Εφοπλιστών της Κίνας, καθώς και η Ένωση Ναυπηγικής Βιομηχανίας της Κίνας πραγματοποίησαν συνάντηση με την BIMCO στο Πεκίνο για να συζητήσουν τον αντίκτυπο των αυτών των σχεδίων.

Σε κοινή τους δήλωση μετά τη συνάντηση ανέφεραν ότι μια μονομερής κίνηση της Ε.Ε. θα «προκαλέσει ρωγμές στο πλαίσιο που υποστηρίζεται από τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα και θα οδηγήσει σε κατακερματισμό του». Προτάθηκε επίσης το Πεκίνο να ασκήσει διπλωματική πίεση στην Ε.Ε. προκειμένου να αλλάξει τη ρότα που έχει χαράξει.

Οι αναλυτές πιστεύουν ότι μια περιφερειακή παρέμβαση της Ε.Ε. δεν θα συμβάλει στον έλεγχο των παγκόσμιων εκπομπών αερίων.

«Μια περιφερειακή πρωτοβουλία από τις Βρυξέλλες δεν μπορεί να οδηγήσει στις απαραίτητες αλλαγές που αντιμετωπίζει η ναυτιλιακή βιομηχανία για να ανταποκριθεί στη στρατηγική του ΙΜΟ» δήλωσε ο Lars Robert Pedersen, αναπληρωτής γενικός γραμματέας της BIMCO.

Ο επικεφαλής της Bimco της Ασίας, Zhuang Wei, κάλεσε την κινεζική ναυτιλιακή κοινότητα να λάβει μια συλλογική και ξεκάθαρη στάση ενάντια στην απόφαση της Ε.Ε. και να βοηθήσει στην υπεράσπιση των συμφερόντων του παγκόσμιου ναυτιλιακού τομέα.

Ωστόσο, οι Αρχές της Κίνας δεν έχουν τοποθετηθεί επίσημα για το ζήτημα αυτό. Αντίθετα η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα την περασμένη εβδομάδα δήλωσαν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι θα πρέπει να απορρίψει το ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Οι δύο χώρες ανέφεραν ότι το σχέδιο αυτό θα υπονομεύσει τις προσπάθειες που γίνονται για να φτάσει η ναυτιλία να μηδενίσει το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα. Αντίθετα, πιστεύουν ότι μπορεί να προκαλέσει στρέβλωση της αγοράς και ακόμη να μη μειώσει τις εκπομπές.

Η πρόταση της Trafigura

Ο εμπορικός κολοσσός Trafigura έχει καταθέσει στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό πρόταση για την επιβολή εισφορών στη χρήση καυσίμων με υψηλή περιεκτικότητα άνθρακα. Ο όμιλος υποστήριξε πως τα έσοδα από τις εισφορές μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση της Έρευνας και Ανάπτυξης εναλλακτικών καυσίμων, καθώς και για τη διευκόλυνση της ενεργειακής μετάβασης σε παγκόσμιο επίπεδο. Σημειώνεται ότι στον ΙΜΟ αναμένεται να εξετάσουν την πρόταση της ναυτιλιακής κοινότητας για τη σύσταση Ταμείου Έρευνας και Ανάπτυξης, ύψους 5 δισ. δολαρίων, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για την επιτάχυνση του σχεδίου απανθρακοποίησης της ναυτιλίας.

Ταμείο Ε&Α

Η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα ανακοίνωσε σήμερα την πρότασή της για τη δημιουργία του πρώτου συμμετοχικού ναυτιλιακού Ταμείου Έρευνας & Ανάπτυξης με σκοπό την εξάλειψη των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2), που προέρχονται από τη δραστηριότητα της διεθνούς ναυτιλίας. Η πρόταση, η οποία είναι πιο επίκαιρη από ποτέ, προβλέπει τη χρηματοδότηση του Ταμείου από τις ναυτιλιακές εταιρείες διεθνώς με περίπου 5 δισ. δολάρια ΗΠΑ κατά την προσεχή δεκαετία.

Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών υποστηρίζει ενεργά αυτήν την πρωτοβουλία, η οποία είναι η πλέον πρόσφατη από μια σειρά δράσεων που έχουν αναληφθεί από τη διεθνή ναυτιλία και τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό των Ηνωμένων Εθνών (UN ΙΜΟ) με σκοπό την απεξάρτηση της παγκόσμιας ναυτιλίας από τον άνθρακα. Το Ταμείο, το οποίο μπορεί να τεθεί σε λειτουργία ήδη από το 2023 κατόπιν της υιοθέτησής του από τον ΙΜΟ, θα διοικείται από ένα διεθνές Διοικητικό Συμβούλιο (International Research & Development Board - IMRB), μη κυβερνητικού χαρακτήρα, το οποίο θα εποπτεύεται από τα κράτη-μέλη του ΙΜΟ.

 

*(Από τη Ναυτεμπορική)