Αν και οι παγκόσμιες εκπομπές άνθρακα που σχετίζονται με την ενέργεια μειώθηκαν το 2020 λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας του Covid-19 και παρά τις επιπτώσεις στη συνολική χρήση αυτοκινήτων, ένας τομέας που είδε τις εκπομπές του να αυξάνονται

πραγματικά ήταν τα οχήματα τύπου SUV, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΕΑ. Στην πραγματικότητα, τα SUV κατανάλωσαν περισσότερο πετρέλαιο πέρυσι από ό, τι το 2019, και ειδικότερα κατά 5,5 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας εκτιμά, μάλιστα, ότι η αύξηση του αριθμού των SUV στους δρόμους το 2020 ακύρωσε τη μείωση της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου που προκάλεσαν τα διάφορα μέτρα εγκλεισμού (lockdown) που σχετίζονται με το Covid-19.

Η πανδημία οδήγησε επίσης τους καταναλωτές να αναβάλουν τις αγορές νέων οχημάτων - περίπου 9 εκατομμύρια άτομα καθυστέρησαν την αντικατάσταση του παλιού τους αυτοκινήτου. Αυτό έχει παρατείνει τη χρήση παλαιότερων, λιγότερο αποδοτικών οχημάτων.

Όλοι αυτοί οι παράγοντες, σε συνδυασμό με την φαινομενικά ισχυρή προτίμηση των καταναλωτών για SUV, έχουν επιπτώσεις στη μετάβαση προς πιο «καθαρές» μορφές ενέργειας. Και ενώ τα ηλεκτρικά SUV κερδίζουν μερίδιο στην αγορά, το 97% των SUV που πωλήθηκαν πέρυσι τροφοδοτούνται με ορυκτά καύσιμα.

Περισσότερα σχετικά με τη αύξηση των εκπομπών αερίων από τα SUV και τις δυνατότητες μετάβασης στα ηλεκτρικά οχήματα, αναφέρει ο ΙΕΑ στο τελευταίο σχόλιο του, με συντάκτες την Chief Energy Modeler του Οργανισμού, Laura Cozzi και τον Αναλυτή Ενέργειας Απόστολο Πετρόπουλο.

Ειδικότερα, όπως σημειώνουν οι δύο αναλυτές, οι συνολικές εκπομπές αερίων που σχετίζονται με την ενέργεια μειώθηκαν παγκοσμίως κατά περίπου 7% το 2020, εξέλιξη που ισοδυναμεί με τη μεγαλύτερη πτώση στην ιστορία και περίπου πέντε φορές το μέγεθος της μείωσης που είχε σημειωθεί το 2009 μετά την παγκόσμια οικονομική κρίση. Ωστόσο, οι εκπομπές από SUV, οι οποίες είναι συνήθως μεγαλύτερες και λιγότερο αποδοτικές σε σχέση με τα καύσιμα από άλλα αυτοκίνητα, εκτιμάται ότι έχουν σημειώσει ελαφρά αύξηση κατά 0,5%.

Τα τελευταία δεδομένα δείχνουν αυξημένη διαθεσιμότητα ηλεκτρικών SUV. Το 2019, περισσότερα από 100 ηλεκτρικά μοντέλα SUV ήταν διαθέσιμα παγκοσμίως, σε σύγκριση με περίπου 180 ηλεκτρικά μοντέλα μη SUV. Το 2020, το 44% των συνολικών διαθέσιμων μοντέλων ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν SUV, αυξάνοντας το μερίδιό τους από 38% το 2019. Το χάσμα μεταξύ των δύο τύπων αυτοκινήτων αναμένεται επίσης να μειωθεί περαιτέρω λόγω των πρόσθετων ηλεκτρικών SUV που αναμένεται να κυκλοφορήσουν στην αγορά το 2021, κυρίως στην Κίνα και στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ωστόσο, αυτό δεν έχει μεταφραστεί ακόμη σε σημαντικές πωλήσεις ηλεκτρικών SUV, καθώς σχεδόν το 97% των SUV που πωλήθηκαν το 2020 είχαν κινητήρες με ορυκτά καύσιμα.

Τα SUV σημειώνουν νέα ρεκόρ όσον αφορά το μερίδιο αγοράς στις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ευρωπαϊκή Ένωση, την Κίνα και την Ινδία. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, το μερίδιο των SUV ξεπέρασε το 50% το 2020. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το μερίδιο των SUV αυξήθηκε κατά περίπου 3 ποσοστιαίες μονάδες το 2020 σε 39%, ενώ παρόμοια αύξηση παρατηρήθηκε στην Κίνα. Τόσο για τις Ηνωμένες Πολιτείες όσο και για την Ευρωπαϊκή Ένωση, τα SUV είχαν τη μεγαλύτερη συνεισφορά στην αύξηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μεταξύ 2010 και 2020. Στην Κίνα, η βαριά βιομηχανία, τα SUV και τα φορτηγά είναι οι μόνοι τομείς των οποίων οι εκπομπές CO2 αναμένεται να αυξηθούν μεταξύ 2019 και 2020.

Τέλος, ο ΙΕΑ τονίζει ότι η ισχυρή προτίμηση των καταναλωτών για SUV έχει επιπτώσεις στη μετάβαση προς πιο «καθαρές» μορφές ενέργειας ευρύτερα, ιδίως όσον αφορά τη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας, τις μπαταρίες και τις πρώτες ύλες. Το 2020, ένα μέσο ηλεκτρικό αυτοκίνητο με μπαταρία εφοσιάστηκε με περίπου 50 κιλοβατώρες (kWh) χωρητικότητας μπαταρίας, το οποίο είναι 22% μικρότερο από τη μέση μπαταρία που απαιτείται για ένα ηλεκτρικό SUV. Οι υψηλότερες πωλήσεις ηλεκτρικών SUV και όχι τα μικρότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναμένεται να προκαλέσουν αύξηση στη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας για τη φόρτιση οχημάτων και επίσης στη ζήτηση για πρώτες ύλες όπως λίθιο, νικέλιο και κοβάλτιο.