Εμβληματικές επενδύσεις έρχονται τα επόμενα χρόνια στα δίκτυα φυσικού αερίου, που μάλιστα θα έχουν αξιοποίηση και μετά την έλευση των καινοτόμων «πράσινων» καυσίμων. Όπως ανέφερε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, μιλώντας χτες σε διαδικτυακή εκδήλωση με θέμα «Ανάπτυξη του Δικτύου Φυσικού Αερίου και Περιφερειακή Ανάπτυξη», το δεκαετές πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ περιλαμβάνει επενδύσεις ύψους 500 εκατ. ευρώ, ενώ πάνω από 300 εκατ. ευρώ είναι οι επενδύσεις που προγραμματίζει η Δημόσια Επιχείρηση Δικτύων Διανομής Αερίου (ΔΕΔΑ) την επόμενη 5ετία

«Με την επικείμενη είσοδο ιδιωτών στη ΔΕΠΑ Υποδομών προσδοκούμε να συνεχιστούν οι επενδύσεις για περαιτέρω ανάπτυξη των δικτύων φυσικού αερίου», πρόσθεσε ο υπουργός. Μάλιστα, όπως είπε, η έλευση του φυσικού αερίου σε νέες περιοχές θα επιτρέψει τη μείωση του ενεργειακού κόστους για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, γεγονός που θα λειτουργήσει θετικά στην ανάπτυξη της περιφέρειας.

Ασφάλεια εφοδιασμού

Ο κ. Σκρέκας σημείωσε ακόμη ότι με έργα υποδομής όπως οι αγωγοί ΤΑΡ, η αναβάθμιση της Ρεβυθούσας, η κατασκευή νέου πλωτού σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στην Αλεξανδρούπολη αλλά και τα σχέδια για την Αποθήκη φυσικού αερίου Νότιας Καβάλας, η ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας «κλειδώνει». Μάλιστα οι υποδομές αυτές σε συνδυασμό με τους κάθετους αγωγούς προς τα Βαλκάνια (IGB, αγωγός διασύνδεσης με τη Β. Μακεδονία) και την Ιταλία (East Med) αναδεικνύουν την Ελλάδα σε περιφερειακό κόμβο, με ενεργό ρόλο στη διαφοροποίηση των πηγών και οδών εφοδιασμού της Ευρώπης με φυσικό αέριο.

Υποδοχή «πράσινων» καυσίμων

Μιλώντας στο ίδιο συνέδριο ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΔΑ Μάριος Τσάκας τόνισε ότι η εταιρεία υλοποιεί το μεγαλύτερο project επέκτασης δικτύων διανομής φυσικού αερίου στην Ευρώπη, με πρόβλεψη για υποδοχή «πράσινων» καυσίμων, όπως το υδρογόνο και το βιομεθάνιο. Βάσει, δε, του πενταετούς προγράμματος ανάπτυξης της εταιρείας, άμεσα αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες για τη διείσδυση του φυσικού αερίου στη Δυτική Ελλάδα, με την ανάπτυξη δικτύων διανομής άνω των 210 χιλιομέτρων.

«Τα εν λόγω έργα, αρχής γενομένης από την Πάτρα, το Αγρίνιο και τον Πύργο, θα ξεκινήσουν φέτος και θα ολοκληρωθούν το 2023, δίνοντας τη δυνατότητα σε περισσότερα από 12.000 νοικοκυριά και επιχειρήσεις να τροφοδοτηθούν με φυσικό αέριο. Το καύσιμο θα μεταφέρεται αρχικά με βυτιοφόρα σε υγροποιημένο μορφή έως ότου τεθεί σε λειτουργία ο αγωγός του ΔΕΣΦΑ που σχεδιάζεται να επεκταθεί στην Πάτρα», είπε χαρακτηριστικά.

Μάλιστα, όπως τόνισε ο κ. Τσάκας, οι διαθέσιμες υποδομές αεριοποίησης και έκχυσης του LNG στο δίκτυο των πόλεων είναι με τέτοιο τρόπο κατασκευασμένες ώστε με την έλευση του αγωγού να μπορούν να μετεγκατασταθούν άμεσα και με ασφάλεια σε άλλες περιοχές όπου θα προκρίνεται η τροφοδοσία με LNG με βυτιοφόρα.

Επέκταση υποδομών

Στην ίδια εκδήλωση, η CEO του ΔΕΣΦΑ Maria Rita Galli περιέγραψε το πλάνο του Διαχειριστή για την επέκταση των υποδομών μεταφοράς φυσικού αερίου σε νέες περιοχές με την αξιοποίηση και του LNG ή της συμπιεσμένης του μορφής.

Ειδικότερα, αναφέρθηκε εκτενώς σε 2 έργα που περιλαμβάνονται στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ. Το ένα είναι ο αγωγός στη Δυτική Μακεδονία, μήκους 111 χιλιομέτρων, που αφενός συνιστά διείσδυση του φυσικού αερίου σε νέες περιοχές και δη τις λιγνιτικές περιοχές και αφετέρου εντάσσεται στον σχεδιασμό για την αξιοποίηση του υδρογόνου, καθώς στην περιοχή προωθείται έργο (White dragon) για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου.

Το δεύτερο έργο είναι ο σχεδιαζόμενος αγωγός στη Δυτική Ελλάδα που θα ξεκινάει από τη Μεγαλόπολη και θα καταλήγει στην Πάτρα, συνολικού μήκους 140 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού σχεδόν 1 δισ. ευρώ. Μάλιστα, όπως είπε, αναμένεται εντός των επόμενων ημερών η τελική έγκριση από τη ΡΑΕ, ενώ η τελική επενδυτική απόφαση από πλευράς ΔΕΣΦΑ θα ακολουθήσει αφού πρώτα διευθετηθούν μια σειρά εκκρεμότητες (αδειοδοτήσεις, περιβαλλοντικές μελέτες κ.ά.) που θα καθιστούν «ώριμο» το σχεδιαζόμενο έργο. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΔΕΣΦΑ, ο αγωγός αναμένεται να ολοκληρωθεί γύρω στο 2026.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")