που προτίμησαν την ανωνυμία εξαιτίας της ευαισθησίας του θέματος. Οταν ο Ντόναλντ Τραμπ επανέφερε το εμπάργκο κατά της Τεχεράνης στα τέλη του 2018, η παγκόσμια ζήτηση για ιρανικό πετρέλαιο μειώθηκε δραματικά από Κίνα, Ινδία, Ιαπωνία και Νότια Κορέα. Σε συνδυασμό με τη μείωση της παραγωγής από τον ΟΠΕΚ και τη Ρωσία, κατεγράφη δραματική πτώση των εξαγωγών πετρελαίου από τις χώρες της Μέσης Ανατολής στις χώρες της Ασίας, που είναι και οι πλέον ενεργοβόρες στον κόσμο. Οι εν λόγω πηγές αναφέρουν χαρακτηριστικά πως παράγοντες της Τεχεράνης ήρθαν σε επαφή μαζί τους και τους δήλωσαν ότι «πολύ σύντομα ελπίζουμε πως θα μπορούμε να αρχίσουμε πάλι τις εξαγωγές πετρελαίου».
Ειδικότερα, πηγές προσκείμενες στην κυβέρνηση της Ινδίας εξέφρασαν την ελπίδα πως το ιρανικό πετρέλαιο θα επιστρέψει στην παγκόσμια αγορά μέσα σε τρεις με τέσσερις μήνες. Σημειωτέον ότι η Ινδία έχει πληγεί από την πρόσφατη άνοδο των τιμών του «μαύρου χρυσού». Στελέχη μεγάλου διυλιστηρίου της Ινδίας αναφέρουν επίσης ότι παράγοντες της ιρανικής πετρελαϊκής βιομηχανίας προσβλέπουν στη σύναψη τελικής συμφωνίας για τις εξαγωγές ιρανικού αργού μετά τις γενικές εκλογές του Ιράν που είναι προγραμματισμένες για τον Ιούνιο.
Παράλληλα, η Εθνική Εταιρεία Πετρελαίου του Ιράν (NIOC) προσεγγίζει χώρες της Ανατολικής Ασίας. Παράγοντες διυλιστηρίου χώρας της Ανατολικής Ασίας ανέφεραν εμπιστευτικά στο Reuters ότι στελέχη της NIOC ήρθαν σε τηλεφωνική επικοινωνία μαζί τους και «ζήτησαν να πληροφορηθούν σχετικά με τη ζήτηση στη χώρα», αλλά και αν σκοπεύουν οι Αρχές της χώρας να αγοράσουν ιρανικό πετρέλαιο.
Σε αντίθεση με την Ινδία, η Κίνα δεν διέκοψε ποτέ εντελώς τις εισαγωγές ιρανικού πετρελαίου. Τους τελευταίους 14 μήνες το Ιράν εξήγαγε περίπου 17,8 εκατ. τόνους πετρελαίου στην Κίνα, έναν όγκο που ισοδυναμεί με 306.000 βαρέλια την ημέρα κατά μέσον όρο. Σύμφωνα με την εταιρεία Refinitiv Oil Research, τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο ο όγκος των εξαγωγών ιρανικού πετρελαίου στην Κίνα σημείωσε επίπεδα-ρεκόρ. Το 75% αυτών των εξαγωγών πετρελαίου έγινε συγκεκαλυμμένα ως «έμμεσες» εισαγωγές πετρελαίου από το Ομάν, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ή τη Μαλαισία και εισήλθε στην Κίνα κυρίως μέσα από τα λιμάνια της ανατολικής επαρχίας Σαντόγκ, στην οποία βρίσκονται τα περισσότερο ανεξάρτητα διυλιστήρια της χώρας.
Σύμφωνα πάντα με τη Refinitiv, το υπόλοιπο 25% εισήχθη και επισήμως ως εισαγωγές πετρελαίου για τα στρατηγικά αποθέματα της Κίνας.
Χωρίς να αναφερθεί ευθέως στις εισαγωγές πετρελαίου από το Ιράν, ο εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών δήλωσε πως «το Ιράν είναι φίλη χώρα προς την Κίνα και οι δύο διατηρούν σχέσεις συνεργασίας και συναλλαγή». Προσέθεσε ότι η συνεργασία στο πλαίσιο της διεθνούς νομιμότητας είναι τόσο λογική όσο και θεμιτή. Από πλευράς της ιρανικής NIOC, στελέχη της εταιρείας τόνισαν πως «όταν αρθούν οι αθέμιτες κυρώσεις που έχουν επιβάλει οι ΗΠΑ, το Ιράν θα μπορεί να πουλήσει όλο το πετρέλαιό του σε οποιαδήποτε χώρα και σίγουρα θα υπογραφούν πολλά συμβόλαια σχετικά».
*Reuters
(Από την Καθημερινή)