Σε αντίθετες ρότες κινούνται τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (Bulkers) και τα δεξαμενόπλοια το τελευταίο διάστημα, με τα πρώτα να επιτυγχάνουν όλο και υψηλότερους ναύλους και τα δεύτερα να γράφουν μεγάλες ζημίες στην καθημερινή λειτουργία τους

Στα δεξαμενόπλοια και ειδικότερα στα Very large Crude Carrier που μεταφέρουν αργό πετρέλαιο από τη Μέση Ανατολή προς την Κίνα ο ημερήσιος ναύλος βυθίστηκε την προηγούμενη Τρίτη στα 6.799 δολ., στα χαμηλότερα επίπεδα από το 2017 και οι πλοιοκτήτες έχουν απώλειες καθώς τα λειτουργικά έξοδα είναι υψηλότερα από τα έσοδα.

Οι νέες απώλειες στους ναύλους ήρθαν μετά την απόφαση του OPEC+ να επεκτείνει τις μειώσεις στην παραγωγή αργού. Ωστόσο σημαντικό ρόλο παίζει και η υπερπροσφορά πλοίων, καθώς ένας μέρος της δυναμικότητας που είχε αξιοποιηθεί ως μονάδες αποθήκευσης στη θάλασσα όταν η τιμή του αργού ήταν χαμηλή επανήλθε τώρα στην ενεργό δράση αναζητώντας ναυλώσεις.. Η απόφαση του ΟΠΕΚ να επεκτείνει τις περικοπές παραγωγής σίγουρα δεν ευνόησε βραχυπρόθεσμα την αγορά, καθώς οι όγκοι παραγωγής συνεχίζουν να απογοητεύουν, σημείωσαν οι αναλυτές της Fearnley Securities.

Επισημαίνεται ότι σε πρόσφατη ανάλυσή της η Bimco είχε αναφέρει ότι η οικονομική επιβράδυνση λόγω της πανδημίας πίεσε τη ζήτηση αργού και θα χρειασθεί να φτάσουμε στο τρίτο τρίμηνο του 2022 προκειμένου η παγκόσμια ζήτηση αργού πετρελαίου να πλησιάσει στα επίπεδα του τέταρτου τριμήνου του 2019. Αντιθέτως στον κλάδο χύδην ξηρού φορτίου οι ναύλοι κινήθηκαν το προηγούμενο διάστημα και ειδικότερα μετά την ανάπαυλα των εορτασμών της κινεζικής πρωτοχρονιάς σε υψηλότερα επίπεδα. Την προηγούμενη Τετάρτη ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index, βρέθηκε στα υψηλότερα επίπεδα από τον προηγούμενο Οκτώβριο, μια ανάσα από τις 2.000 μονάδες, στις 1.980 μονάδες, αν και χθες έχασε 10 μονάδες και έκλεισε στις 1.970 μονάδες. Η άνοδος του BDI έρχεται σαν αποτέλεσμα των υψηλότερων ναύλων σε όλες τις κατηγορίες πλοίων αλλά κυρίως στα capesize και στα supramax. Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Intermaodal, η επόμενη εβδομάδα αναμένεται ακόμη καλύτερη για τα capesize καθώς θα αυξηθεί η συναλλακτική δραστηριότητά από την Κίνα μετά την ολοκλήρωση των εργασιών στα δύο βασικά νομοθετικά σώματα της χώρας.

Ο μέσος ημερήσιος ναύλος στα capesize πλοία βρισκόταν στα 17.353 δολάρια χθες, όταν έναν μήνα πριν, στις 11 Φεβρουαρίου, ήταν στα 10.312 δολ., σημειώνοντας άνοδο 68% περίπου.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι στα Panamaxes, που συνήθως μεταφέρουν άνθρακα ή φορτία σιτηρών και είναι μεταφορικής ικανότητας από 60.000 έως 70.000 τόνους, ο μέσος ημερήσιος ναύλος χθες ήταν στα 19.956 δολ. έναντι 16. 838 δολ. έναν χρόνο πριν. Πολύ ικανοποιητικά κινούνται οι ναύλοι και στα μικρότερου μεγέθους πλοία που ο μέσος ημερήσιος ναύλος κινείται στα επίπεδα των 22.557 δολ. ενώ έναν μήνα πριν ήταν στα 13.164 δολ.

Κινητικότητα στις αγοραπωλησίες

Πάντως η σταθερά ανοδική τάση στη ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου προκαλεί μια κινητικότητα και στις αγοραπωλησίες second hand, με το μεγαλύτερο ενδιαφέρον να επικεντρώνεται στα μικρότερου μεγέθους πλοία που σε απόλυτα νούμερα καταγράφουν υψηλότερους ναύλους από τα capesize πλοία. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το «Fortune Bird» 56.000 dwt, που κατασκευάστηκε το 2010, πουλήθηκε αντί 12,6 εκατ. δολ. στην Ινδονησία, ενώ οι ναυλομεσιτικοί οίκοι Allied Shipbroking, Banchero Costa και Intermodal ανέφεραν ότι η γερμανική ναυτιλιακή Vega Reederei πούλησε το χτισμένο το 2011 «Vega Mars» 31.700 dwt. σε Κινέζους αντί 6,4 εκατομμυρίων δολαρίων. Ωστόσο, ενδιαφέρον αρχίζει να σημειώνεται και για τα δεξαμενόπλοια, καθώς, όπως αναφέρει ο οίκος Alibra, υπάρχει η αίσθηση ότι η αγορά θα βελτιωθεί το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρατηρήθηκε στον τομέα των MR όπου ναυλομεσιτικοί οίκοι κατέγραψαν την πώληση του πετρελαιοφόρου MR «Pat Brown» 50.000 dwt που κατασκευάστηκε το 2009 και ανήκε στην ελληνικών συμφερόντων Empire Navigation σε Μαλαισιανούς αντί 14,2 εκατομμυρίων δολαρίων. Επίσης η Advanced Shipping & Trading και η Lorentzen & Stemoco ανέφεραν ότι η επίσης ελληνικών συμφερόντων Avin απέκτησε έναντι 7 εκατ. δολ το δεξαμενόπλοιο MR «Nordic Pia» 38.400 dwt που κατασκευάστηκε το 2006.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")