Λίγο πριν εκπέμψει «may day», η Aegean Airlines, θύμα κι αυτή όπως πολλοί αερομεταφορείς στον κόσμο, ακόμη και οι μεγαλύτεροι, της πανδημίας, ήρθε το «σχέδιο διάσωσης»

Με τις ζημίες προ φορών το 2020 να διαμορφώνονται περίπου στα 300 εκατ. ευρώ ή 230 εκατ. μετά από φόρους και με την απώλεια του κύκλου εργασιών για το ίδιο έτος να προσεγγίζει τα 900 εκατ. ευρώ, την περασμένη Παρασκευή πραγματοποιήθηκε η κρισιμότερη ίσως στην ιστορία της εταιρείας έκτακτη γενική συνέλευση που ενέκρινε την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου (αμκ) ύψους 60 εκατ. ευρώ της εισηγμένης. Η αμκ αποτελεί προϋπόθεση για τη στήριξη της εταιρείας από το κράτος με κεφάλαια 120 εκατ. ευρώ, με τους ακριβείς όρους (χρονοδιάγραμμα κ.λπ.) της διαδικασίας να αναμένεται ότι θα προσδιοριστούν μέσα στο επόμενο δίμηνο.

Όπως ανέφεραν ο πρόεδρος της Aegean Ευτύχης Βασιλάκης και ο διευθύνων σύμβουλος Δημήτρης Γερογιάννης κατά τη συνέλευση, η Aegean βρέθηκε λόγω της πανδημίας αντιμέτωπη με τη σοβαρότερη κρίση που είχε ποτέ να αντιμετωπίσει ο κλάδος των αερομεταφορών εν καιρώ ειρήνης.

Σημαντική στήριξη

Πρόκειται για την πιο δύσκολη περίοδο που έχει περάσει η εταιρεία μας, ανέφερε ο κ. Βασιλάκης, προσθέτοντας «είναι προφανές ότι έχουν συμβάλει στην αντιμετώπιση της κρίσης μέχρι σήμερα οι εργαζόμενοι και τα στελέχη της εταιρείας με μία πολύ μεγάλη προσπάθεια που έχουν κάνει για να προσαρμόσουν στις συνθήκες αυτές τη λειτουργία και τα οικονομικά δεδομένα. Σε αυτούς προσβλέπουμε για να ξεκινήσουμε πιο παραγωγικά μόλις το επιτρέψουν οι συνθήκες. Επίσης, έχουμε λάβει τη συνδρομή και τη στήριξη των τραπεζών που συνεργαζόμαστε χρόνια. Είμαστε για πρώτη φορά μπροστά σε μία σημαντική στήριξη από το ελληνικό κράτος, που έχει στηρίξει εργαζομένους και επιχειρήσεις οριζόντια. Αλλά στη δική μας περίπτωση, λόγω των επιπτώσεων και του βάρους της πανδημίας, κάνει κάτι ειδικό, όπως έχει συμβεί σε πολλά κράτη της Ευρώπης», σημείωσε.

Η αντοχή της εταιρείας

Απευθυνόμενος στους μετόχους, ο κ. Βασιλάκης είπε ότι «η εταιρεία άντεξε ένα χρόνο με τα οριζόντια μέτρα διότι είχε τα ταμειακά αποθέματα, την κερδοφορία, την αρχική βάση κεφαλαίων, τον χαμηλό δανεισμό προκειμένου να φτάσει μέχρι εδώ χωρίς να λάβει ειδική ενίσχυση.

Τεράστιες εταιρείες στην Ευρώπη, και όχι μόνο, χρειάστηκε να λάβουν ενίσχυση από τον Απρίλιο μέχρι τον Αύγουστο της περσινής χρονιάς. Το γεγονός ότι μία χώρα σαν την Ελλάδα υπάρχει μία εταιρεία που μπορεί να αντέξει ένα χρόνο με τα οριζόντια μέτρα χωρίς ειδική στήριξη, από μόνο του πρέπει να σημαίνει κάτι όχι μόνο για το παρελθόν, αλλά και για τη δυνατότητα ανάκαμψης στο μέλλον» σημείωσε ο πρόεδρος της Aegean.

Και πρόσθεσε: «Η εταιρεία συνέβαλε (σημ.: στην ελληνική οικονομία) με 300 εκατ. ευρώ σε φόρους και υποδομές το 2019 και με 2,8 δισ. ευρώ τα τελευταία 10 χρόνια. Το Δημόσιο κάνει μία επένδυση στην αποδοτικότητα και τη λειτουργία του τουρισμού και της οικονομίας. Ευχαριστούμε το κράτος για τη βοήθεια, αλλά είμαστε περήφανοι για το πόσο αντέξαμε χωρίς αυτή και για το πόσο μικρή είναι σε σχέση με άλλα κράτη. Είμαστε ευγνώμονες που το κράτος είναι δίπλα μας, αλλά νομίζω ότι και η Ελλάδα είναι τυχερή που έχει μία εταιρεία που μπορεί να συμβάλει τόσο συχνά και να μπορεί να αντέχει με μία λογική στήριξη στην οποία καλούνται, για μία ακόμη φορά, να βάλουν χρήματα οι μέτοχοι. Οι μέτοχοι που εκπροσωπούν άνω του 60% του μετοχικού κεφαλαίου έχουν δηλώσει τη διάθεσή τους, η οποία θα γίνει πραγματική δέσμευση μετά την οριστικοποίηση των όρων της αύξησης» ανέφερε.

Από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Δημήτρης Γερογιάννης, σημείωσε ότι «η αρχή του 2020 μας βρήκε μετά από επτά χρονιά συνεχούς κερδοφόρας ανάπτυξης δικτύου και των υπηρεσιών μας σε ιδιαίτερα ισχυρή θέση. Με 15 εκατ. επιβάτες το 2019 σε 44 χώρες και 155 προορισμούς από την Αθήνα αλλά και τις σημαντικές περιφερειακές μας βάσεις. Μεγέθη κατά 70% αυξημένα από την ημερομηνία εξαγοράς της Οlympic Air το 2013. Με 9,5 εκατ. επιβάτες εξωτερικού και εξαιρετική συμβολή στον τουρισμό. Με εξαιρετικά υψηλά ταμειακά διαθέσιμα στο 40% του ετήσιου κύκλου εργασιών, αλλά και σχεδόν μηδενικό καθαρό δανεισμό. Και φυσικά στην αφετηρία μιας εξαιρετικά σημαντικής επένδυσης σε νέο στόλο, με 46 συνολικά αεροσκάφη Airbus A320/321 neo, τόσο για την ανταγωνιστικότητα, την εξέλιξη των υπηρεσιών όσο και για το περιβαλλοντικό αποτύπωμά μας. Ακόμα και τους πρώτους δύο μήνες του 2020, δηλαδή λίγο πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας, καταγράφαμε 10% αύξηση της επιβατικής κίνησης και 15% αύξηση των εσόδων».

Προσπάθειες προσαρμογής

Ωστόσο, όπως είπε, τα αποτελέσματα της πρωτόγνωρης πανδημίας και των αναγκαστικών περιορισμών μετακίνησης που επιβλήθηκαν από τα κράτη ήταν άμεσα και ασύλληπτα ισχυρά σε καταστροφική ισχύ.

«Έγιναν φυσικά προσπάθειες προσαρμογής σε όλα τα επίπεδα της δραστηριότητας. Ενοποιήσαμε τη λειτουργία των κεντρικών μας από δύο σημεία σε ένα για να είμαστε ακόμη πιο γρήγοροι και αποτελεσματικοί στη διαχείριση της κρίσης, αλλά και να μειώσουμε το κόστος. Δημιουργήσαμε σύστημα άμεσης και δυναμικής διαχείρισης του δικτύου σε μεταβαλλόμενες συνθήκες. Αναδιαπραγματευτήκαμε με τους κυρίους μας προμηθευτές σε υπηρεσίες και προϊόντα για να μειώσουμε το κόστος μας αλλά και για να δημιουργήσουμε ευελιξία και προσαρμοστικότητα σε μεταβαλλόμενες συνθήκες.

Διατηρήσαμε ακέραιη την παραγγελία για τα 46 Airbus, παραλαμβάνοντας μάλιστα τα πρώτα 8 αεροσκάφη στην πιο δύσκολη συγκυρία, αλλά επεκτείνοντας παράλληλα τις υπόλοιπες παραλαβές σε περισσότερα έτη (άλλα δύο χρονιά έως και το 2026) για να διαχειριστούμε τη συγκυρία» ανέφερε.

«Είναι αλήθεια ότι τέτοια μεγέθη και μάλιστα πολλαπλάσια στις κύριες ευρωπαϊκές εταιρείες υπάρχουν κατά κύριο λόγο στον κλάδο αερομεταφορών και αυτός είναι και ο λόγος που έχουν γίνει εξαιρετικά μεγάλες παρεμβάσεις στήριξης από τα κράτη, που μόνο στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν φτάσει τα 35 δισ. ευρώ, ενώ στις ΗΠΑ έχουν πλέον ξεπεράσει τα 70 δισ. δολάρια» τόνισε.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")