Σε θέσεις μάχης Ευρώπη, Κίνα και ΗΠΑ – Στα όρια παράλυσης η αυτοκινητοβιομηχανία

Η σπάνια ομοιότητα ανάμεσα στους στόχους για τεχνολογική αυτάρκεια που ανακοίνωσαν την περασμένη εβδομάδα αφενός η Ε.Ε. και αφετέρου η Κίνα αντανακλά τη συγκυρία των γεωπολιτικών εντάσεων την εποχή της πανδημίας και των ρωγμών που αυτή έχει προκαλέσει στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Διά στόματος του επιτρόπου Βιομηχανίας, Τιερί Μπρετόν, και της αντιπροέδρου της Κομισιόν, η Ε.Ε. διακήρυξε στην αρχή της εβδομάδας τον στόχο της να αυξήσει την ευρωπαϊκή παραγωγή επεξεργαστών στο 20% της παγκόσμιας μέχρι το 2030 από το μόλις 10% στο οποίο ανέρχεται τώρα. Μίλησε, μάλιστα, για την ανάγκη να πάρει η Ε.Ε. «την τύχη της στα χέρια της ενόψει των εντάσεων ανάμεσα στις ΗΠΑ και στην Κίνα».

 

Στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας και στο πλαίσιο του πενταετούς αναπτυξιακού προγράμματος, η Κίνα ανακοίνωσε αντίστοιχο στόχο για τεχνολογική απεξάρτηση από τις εισαγωγές, τον οποίο χαρακτήρισε ζήτημα «εθνικής ασφάλειας» και όχι μόνον οικονομικής ανάπτυξης. Η σύγκλιση στους στόχους δύο εμπορικών δυνάμεων θυμίζει αναπόφευκτα τις εμπορικές διενέξεις ανάμεσα στις δύο μεγαλύτερες οικονομίες του πλανήτη και το εμπάργκο που επέβαλε η Ουάσιγκτον σε κινεζικούς κολοσσούς υψηλής τεχνολογίας.

Μεσολάβησε, όμως, ο αντίκτυπος της πανδημίας, που υπήρξε σαρωτικός σε έναν από τους ζωτικότερους κλάδους της βιομηχανίας, καθώς προκάλεσε έλλειψη επεξεργαστών σε παγκόσμιο επίπεδο. Από τη στιγμή που ανεστάλη η οικονομική δραστηριότητα σε μεγάλο μέρος του πλανήτη, οι περισσότερες βιομηχανίες «πάγωσαν» ή ακύρωσαν εντελώς τις παραγγελίες τους από τους προμηθευτές τους και ανάμεσά τους και τις παραγγελίες για επεξεργαστές. Το αποτέλεσμα ήταν βέβαια να εκτιναχθεί στα ύψη η ζήτηση για το είδος με την επανέναρξη της λειτουργίας τους. Και οι βιομηχανίες επεξεργαστών κυριολεκτικά αγωνίζονται να αντεπεξέλθουν, αλλά η ανεπάρκεια επεξεργαστών στην παγκόσμια αγορά αναγκάζει τις βιομηχανίες να μειώνουν την παραγωγή τους.

Από τις αυτοκινητοβιομηχανίες μέχρι τις βιομηχανίες αλουμινίου και χάλυβα έφθασαν στα όρια της παράλυσης τους τελευταίους μήνες, μην μπορώντας να εξασφαλίσουν τους αναγκαίους ημιαγωγούς για την παραγωγή τους.

 
olos-o-planitis-xemeine-apo-epexergastes0
Ο επίτροπος Βιομηχανίας της Ε.Ε., Τιερί Μπρετόν.

Κολοσσοί όπως οι Volkswagen, General Motors και Honda έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου, καθώς αναγκάζονταν η μία μετά την άλλη να μειώνουν την παραγωγή τους με τη Fiat Chrysler πρώτη να αναστέλλει σχεδόν πλήρως τη λειτουργία μονάδας της. Εξαίρεση στον χειμαζόμενο κλάδο αποτέλεσε μόνον η Toyota, καθώς ο σεισμός και το τσουνάμι του 2011 εξώθησαν την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία να αποθηκεύσει επάρκεια εξαρτημάτων αλλά και να στραφεί σε περισσότερους προμηθευτές. Από τα τέλη Ιανουαρίου, η IHS Markit προέβλεπε πως η παραγωγή αυτοκινήτων θα είναι μικρότερη φέτος κατά τουλάχιστον 500.000 οχήματα, αλλά ήδη οι εκτιμήσεις μιλούν για τουλάχιστον ένα εκατ. οχήματα λιγότερο. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες στράφηκαν στις κυβερνήσεις καλώντας τες να επισπεύσουν τη σύναψη συμβολαίων με τους παραγωγούς, να τους ασκήσουν πιέσεις ή να λάβουν μέτρα για να αυξήσουν την εγχώρια παραγωγή τους. Τον Ιανουάριο, ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας και Ενέργειας, Πίτερ Αλτμάιερ, με επιστολή του στον ομόλογό του της Ταϊβάν απευθύνθηκε στην κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της ανεπάρκειας επεξεργαστών και ζητούσε ευθέως να δώσει προτεραιότητα στις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")