Αλ. Σδούκου στο Webinar του ΙΕΝΕ: Mεγάλη Ευκαιρία για τις Λιγνιτικές Περιοχές το Σχέδιο για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση

Αλ. Σδούκου στο Webinar του ΙΕΝΕ: Mεγάλη Ευκαιρία για τις Λιγνιτικές Περιοχές το Σχέδιο για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Παρ, 19 Μαρτίου 2021 - 12:21

Τις παραμέτρους της εθνικής πολιτικής για την απολιγνιτοποίηση όπως αποτυπώθηκε στο Εθνικό Σχέδιο Ενέργειας και Κλίματος (ΕΣΕΚ), παρουσίασε χθες, Πέμπτη 18 Φεβρουαρίου, η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου στην ιδιαίτερα σημαντική και επίκαιρη διαδικτυακή Ημερίδα με θέμα  «Ο Δρόμος προς την Απολιγνιτοποίηση: 

Προβλήματα, Προκλήσεις και Ευκαιρίες» που διοργάνωσε το Ινστιτούτου Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ). Το πρόγραμμα της απολιγνιτοποίησης της εγχώριας ηλεκτροπαραγωγής προβλέπει, εκτός του βασικού αντικειμένου του, την παράλληλη υιοθέτηση ολοκληρωμένων προγραμμάτων για τη δίκαιη μετάβαση των λιγνιτικών περιοχών, με τη δημιουργία και διασφάλιση των θέσεων εργασίας και την αξιοποίηση του ανθρωπίνου δυναμικού να αποτελούν μέγιστη προτεραιότητα για την κυβέρνηση, όπως είπε η κα Σδούκου.

Ειδικότερα, το Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΣΔΑΜ), που συντάχθηκε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, και το οποίο ανέλαβε να συντονίσει η Επιτροπή του ΣΔΑΜ, με επικεφαλής τον κ. Κωνσταντίνο Μουσουρούλη, αποβλέπει σε ένα συνολικό  αναπτυξιακό μετασχηματισμό των υπό απολιγνιτοποίηση περιοχών της  Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης, προκειμένου να διατηρηθεί αλλά και να τονωθεί ο κοινωνικός ιστός τους και η εθνική οικονομία καθαυτή.

Η γγ Ενέργειας υπογράμμισε πως η Ημερίδα του ΙΕΝΕ αποτελεί μια ιδανική ευκαιρία για να συζητηθούν όλες οι τελευταίες εξελίξεις και να ενημερώσει για τα επόμενα βήματα που σχεδιάζει η Ελληνική κυβέρνηση, κυρίως, όμως, πρόσθεσε, αποτελεί μια ευκαιρία για να ακουστεί η φωνή των εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης και των εμπλεκόμενων φορέων.

«Κατανοώ ότι σε πολλούς πολίτες αυτή η ριζική αλλαγή προκαλεί προβληματισμό και ίσως φόβο για την διάδοχη κατάσταση. Έχουν αμφιβολίες για την αναγκαιότητα της εγκατάλειψης του λιγνίτη. Το άκουσα πολύ έντονα αυτό με αφορμή την κακοκαιρία», είπε χαρακτηριστικά.

Ο στόχος είναι να εφαρμόσουμε ένα διαφοροποιημένο, ισορροπημένο, βιώσιμο και παραγωγικό μοντέλο, όπου  όλοι οι τομείς θα δουλέψουν ταυτόχρονα. Αυτό ακριβώς κάνει το Master Plan. Θέτει πέντε αναπτυξιακούς άξονες για τη διαφοροποίηση του παραγωγικού μοντέλου απολύτως συμβατούς με τους πέντε στόχους πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τόνισε, για να προσθέσει, μεταξύ άλλων πως το Σχέδιο για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση που μπαίνει πλέον για τα καλά σε φάση υλοποίησης, είναι μια μεγάλη ευκαιρία για τη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας της κας Σδούκου:

«Καλησπέρα σε όλους και σας ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση κ. Σταμπολή, και αυτή τη δυνατότητα που μας δίνει το ΙΕΝΕ να συνομιλήσουμε ξανά. Με τους περισσότερους άλλωστε είχαμε πολλές φορές την ευκαιρία να ανταλλάξουμε απόψεις για το project της Απολιγνιτοποίησης και την Δίκαιη Μετάβαση, είτε διαδικτυακά, είτε κατ’ ιδίαν όταν μας το επέτρεπαν οι συνθήκες.

Ελπίζω σύντομα και όσο προχωρούν οι εμβολιασμοί να έχουμε ξανά αυτή τη δυνατότητα. Είναι λοιπόν μια ευκαιρία  η σημερινή, να συζητήσουμε για όλες τις τελευταίες εξελίξεις, και να σας ενημερώσουμε από την μεριά μας για τα επόμενα βήματα που σχεδιάζει η Ελληνική κυβέρνηση. Κυρίως όμως είναι ευκαιρία να ακούσουμε τους εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης και των εμπλεκόμενων φορέων, που θα ακολουθήσουν στις επιμέρους συνεδρίες και θα μας μεταφέρουν την δική τους οπτική, αλλά και τον παλμό των τοπικών κοινωνιών.

Όλες τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς που θέτουν στο τραπέζι οι κάτοικοι της Δυτικής Μακεδονίας, αλλά και της Μεγαλόπολη, οι οποίοι βρίσκονται στην καρδιά όλων μας των προσπαθειών και του σχεδιασμού μας.  Κατανοώ ότι σε πολλούς πολίτες αυτή η ριζική αλλαγή προκαλεί προβληματισμό και ίσως φόβο για την διάδοχη κατάσταση.

Έχουν αμφιβολίες για την αναγκαιότητα της εγκατάλειψης του λιγνίτη. (το άκουσα πολύ έντονα αυτό με αφορμή την κακοκαιρία). Έχουν αγωνία για τις δουλειές τους την επόμενη μέρα και για το αν το κράτος θα κινηθεί γρήγορα και αποτελεσματικά, ώστε να γίνει η μετάβαση ομαλά και να μην μείνει κανείς στο περιθώριο αυτής της μεγάλης αλλαγής.

Να ξεκινήσω με κάποιες σκόρπιες σκέψεις και διαπιστώσεις:

Η πρώτη αφορά στο υφιστάμενο παραγωγικό μοντέλο. Ξέρετε, επειδή τα παιδικά μου χρόνια τα έχω περάσει στην Πτολεμαϊδα γιατί δούλευαν ο γονείς μου εκεί, αλλά επειδή είναι και το χωριό μου παραπέρα στα Γρεβενά, έχω την εικόνα, ενός τόπου γαντζωμένου εξολοκλήρου από τη ΔΕΗ και το λιγνίτη και την αγροτική παραγωγή.

Αυτή η εξάρτηση από το λιγνίτη σίγουρα πριν από δεκαετίες ήταν πάρα πολύ καλή. Ο κόσμος είχε δουλειά, κινούνταν το χρήμα τοπικά, το περιβάλλον δεν μας ένοιαζε και τόσο τότε, όλα καλά και ωραία και έτσι τα χρόνια περνούσαν. Όμως σίγουρα επηρέασε το παραγωγικό μοντέλο των περιοχών μετάβασης. Απόδειξη; Δεν υπάρχει ούτε ένας παραγωγικός κλάδος, όπως π.χ. ο πρωτογενής τομέας ή ο τομέας των υπηρεσιών, ο οποίος να συμμετέχει με ποσοστό διψήφιο στο τοπικό ΑΕΠ.

Τι σημαίνει αυτό; Αυτό σημαίνει ότι το δεδομένο μοντέλο οδήγησε στην εγκατάλειψη λοιπών τομέων και κλάδων, πλην του κλάδου ενέργειας-εξόρυξης, και αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με την έλλειψη ιδιωτικών επενδύσεων αλλά και με την έλλειψη υποδομών. Οι τομείς αυτοί θα πρέπει εδώ και τώρα να «στηθούν» ξανά στα πόδια τους.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο πρωτογενής τομέας στην Κοζάνη, ο οποίος συμμετέχει κατά 8% περίπου στο ΑΕΠ. Είναι αναγκαίο λοιπόν να ενισχύσουμε τον πρωτογενή τομέα. Αυτό καταγράφηκε και ως επιθυμία της τοπικής κοινωνίας σε μια πρόσφατη δημοσκόπηση της DIANEOSIS.

Να τον ενισχύσουμε λοιπόν με κίνητρα, αλλά λείπουν οι υποδομές. Για παράδειγμα, ο νομός Κοζάνης έχει τα περισσότερα νερά, αλλά και τις λιγότερο αρδευόμενες  εκτάσεις στη χώρα.  Και αυτό, η έλλειψη υποδομών, ήταν μια ακόμα συνέπεια της εξάρτησης από τον λιγνίτη, όπως έγινε και στους λοιπούς κλάδους οι οποίοι θα πρέπει τώρα να πάρουν μπροστά. 

Ακούμε, κυρίως από την αντιπολίτευση να χρησιμοποιεί τη λέξη «βίαιη». Για να δώσω μερικά νούμερα που δείχνουν ότι ούτως ή αλλως οι λιγνίτες δεν θα δούλευαν.

Το 2019 η λιγνιτική παραγωγή ήταν 10 TWH και το 2020 5,7 TWH. Έπεσε δηλαδή, περίπου στο μισό. Δεύτερο στοιχείο. Η αύξηση των τιμών CO2 (πριν από λίγο καιρό έφτασε ακόμη και στα 38€/τόνο), που σημαίνει ότι για να παραχθεί μία λιγνιτική MWH ήθελες περίπου 90€. Η αντίστοιχη Mwh για να παραχθεί από φ.α είναι περίπου 60€ και από τα υδροηλεκτρικά πολύ φθηνότερα. Άρα γιατί να επιλέξει η αγορά τον ακριβότερο?

Απολιγνιτοποίηση και δίκαιη μετάβαση θα συντελεστούν με την κοινή εμπλοκή όλων των stakeholders. Τοπικές κοινωνίες, κράτος και ΔΕΗ μαζί. (κοινωνική συμφωνία)

Και όλοι αυτοί θα πρέπει να συμφωνήσουμε με τον στόχο που έχουμε,Τα μέσα και τον χρόνο επίτευξης.

Ο στόχος, και πιστεύω όλοι συμφωνούμε σε αυτό, είναι ένα διαφοροποιημένο, ισορροπημένο, βιώσιμο παραγωγικού μοντέλο, όπου  όλοι οι τομείς θα δουλέψουν ταυτόχρονα.  Αυτό ακριβώς κάνει το Master Plan. Θέτει πέντε αναπτυξιακούς άξονες για τη διαφοροποίηση του παραγωγικού μοντέλου απολύτως συμβατούς με τους πέντε στόχους πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Τα μέσα: Έχουμε ήδη εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από τα διαρθρωτικά ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από το νέο Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης, από εθνικούς πόρους, από το Πράσινο Ταμείο κ.λπ.

Χρειάζονται κι άλλα; Ασφαλώς και χρειάζονται.

Όπως χρειάζονται και άλλα εργαλεία, νέα, σύγχρονα, ικανά, να «τρέξουν» με ταχύτερους ρυθμούς σε σχέση με τα υφιστάμενα. Δυστυχώς όμως, το αναπτυξιακό μας σύστημα, όπως έχει διορθωθεί όλα αυτά τα χρόνια είναι αρκετά δυσκίνητο. Αυτό θα πρέπει να το θεραπεύσουμε. 

Ως προς το χρόνο: Σαν χθες, 17.3.2020, πριν από ένα χρόνο, η Συντονιστική Επιτροπή ΣΔΑΜ ανέλαβε επίσημα τα καθήκοντά της  όταν ορίστηκε ο Πρόεδρος και Συντονιστής του Σχεδίου. Ξεκινώντας από το σημείο 0.

Αν κάνουμε ένα γρήγορο flash back στο τι έγινε σε αυτές τις 365, ε δεν νομίζω ότι θα τολμήσει κανείς να μην αναγνωρίσει την υπερπροσπάθεια του κ. Μουσουρούλη να θέσεις τις βάσεις σε χίλια θέματα ταυτόχρονα.

Και εκ μέρους και του υπουργού, τον ευχαριστώ και δημόσια. Θα μου πείτε ο χρόνος είναι περιορισμένος και θέλουμε με ένα μαγικό ραβδί να έχουμε όλες τις συνθήκες έτοιμες και ιδανικές από αύριο.

Επιγραμματικά θα αναφερθώ σε 6 θέματα:

1/ H λειτουργία των τηλεθερμάνσεων.

Με τη συνεργασία όλων των εμπλεκομένων φορέων, σχεδιάστηκε και τέθηκε σε εφαρμογή ένα συνεκτικό σχέδιο για την αδιάλειπτη και αδιατάραχτη λειτουργία των τηλεθερμάνσεων. (το σχέδιο αποτυπώθηκε και στο MoU). Κεντρική ιδέα η διασύνδεση όλων των σημείων παραγωγής με όλα τα σημεία κατανάλωσης και η διαμόρφωση ενός επιχειρηματικού σχήματος με τη σύμπραξη των δημοτικών επιχειρήσεων των τριών πόλεων. Μιλάμε για 170 εκατ. σε επενδύσεις.

Και λύση επίσης για Φλώρινα και Μεγαλόπολη που δεν διαθέτουν τηλεθερμάνσεις. Μάλιστα η ΔΕΔΑ ανακοίνωσε προχθές ότι τις επόμενες ημέρες θα ενταχθεί το έργου του δικτύου φ.α στη φλώρινα στο ΕΣΠΑ ενώ Καστοριά και Γρεβενά θα ξεκινήσει η κατασκευή των υποδομών διανομής από το καλοκαίρι με ορίζοντα ολοκλήρωσης εως το τέλος του 2023.

2/ Χωρικός σχεδιασμός.

Πολύ περίπλοκο θέμα για να το σχεδιάσεις σωστά. Έπρεπε να αναλυθεί πληθώρα στοιχείων που σχετίζονται με υφιστάμενες χρήσεις γης. (γεωολογικά, εδαφολογικά).

Θεσμοθετήσαμε τις Ζ.ΑΠ. Ολοκληρώθηκε ψηφιακός χάρτης των Ζ.ΑΠ. επί του οποίου αποτυπώθηκε αναλυτικά η πρώτη ενδεικτική και ρεαλιστική χωροθέτηση χρήσεων ύστερα από καταγραφή, μελέτη και ανάλυση των υφιστάμενων χρήσεων γης, των δεσμευμένων περιοχών (π.χ. εγκεκριμένοι φωτοβολταϊκοί σταθμοί), του συγκοινωνιακού δικτύου, των δικτύων μεταφοράς ενέργειας, των ψηφιακών μοντέλων εδάφους, των θεσμοθετημένων χρήσεων γης, των κατευθύνσεων χωρικών κανόνων κ.λπ.  Η πλήρης και σωστή αποτύπωση των χρήσεων γης θα γίνει με την εκπόνηση των βασικών μελετών των Ε.Π.Σ. Υπάρχει συγκεκριμένη ΟΔΕ που ασχολείτια με οτ θέμα. Έχουν ολοκληρωθεί οι τεχνικές προδιαγραφές και σύντομα θα προκηρυχθούν.

3. Αποκαταστάσεις εδαφών.

Η αποκατάσταση και η αναπροσαρμογή της χρήσης των εδαφών συνιστούν την επιτομή της διαδικασίας απολιγνιτοποίησης. Αναμένουμε την έγκριση 300 εκατ. από το RRF. Σύμφωνα πλέον, με την παρ. 4 του άρθρου 155 του ν. 4759 (ΦΕΚ Α’ 245/09.12.2020): [«Με προγραμματική σύμβαση μεταξύ του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και της Δ.Ε.Η. Α.Ε., η οποία κυρώνεται από τη Βουλή, δύναται να ανατίθεται στη Δ.Ε.Η. Α.Ε. η υλοποίηση των νέων χρήσεων γης και η αναβάθμιση εκτάσεων, που είχαν περιέλθει στην κυριότητα ή τη χρήση της Δ.Ε.Η. Α.Ε. για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη και περιλαμβάνονται στις Ζ.ΑΠ. του παρόντος. Με την προγραμματική σύμβαση προβλέπονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για την αναβάθμιση των εκτάσεων από τη Δ.Ε.Η. Α.Ε. κατά τα ανωτέρω, οι υποχρεώσεις, η παρακολούθηση της εκτέλεσης της σύμβασης, ο τρόπος κάλυψης των δαπανών των δράσεων και τα σχετικά χρηματοδοτικά εργαλεία, ο τρόπος υπολογισμού των διαχειριστικών δαπανών της Δ.Ε.Η. Α.Ε. και κάλυψής τους, καθώς και ο τρόπος μεταβίβασης στο Δημόσιο της κυριότητας των υποκείμενων εκτάσεων που είναι στην κυριότητα της Δ.Ε.Η. Α.Ε., όπως και κάθε άλλου δικαιώματος ή υποχρέωσης που τις αφορά και ο τρόπος παραχώρησης στη Δ.Ε.Η. Α.Ε. των εκτάσεων, των οποίων η αναγκαστική απαλλοτρίωση κηρύχθηκε και συντελέσθηκε βάσει του άρθρου 15 του ν. 4273/2014 (Α΄ 146) με δαπάνες της Δ.Ε.Η. Α.Ε. για την εξόρυξη λιγνίτη και οι οποίες θα διατεθούν για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, και κάθε άλλο ζήτημα για την εξυπηρέτηση του σκοπού της σύμβασης.» [

4. Επενδυτικά και Αναπτυξιακά Κίνητρα

Και σε αυτό το πολύ σημαντικό θέμα (γιατί έτσι θα προκύψουν επενδύσεις) έχει γίνει και γίνεται δουλειά από το επιτελείο του κ. Μους. Άτυπες διαβουλεύσεις με τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με σκοπό την επίσημη προ-κοινοποίηση (pre-notification) ενός ειδικού καθεστώτος ενίσχυσης για τις επενδύσεις εκείνες που είναι απολύτως αναγκαίες και επιλέξιμες για το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης. Είναι θετικό το ότι αναμένεται να αυξηθούν τα ποσοστά έντασης ενίσχυσης, που ήδη προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις Περιφερειακές Ενισχύσεις της περιόδου 2022-2027 (40-60% ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης) και τα οποία είναι ήδη αυξημένα σε σχέση με τα ποσοστά (25-45%) του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων της προγραμματικής περιόδου 2014-2020.

5. Προώθηση μηχανισμών εφαρμογής και εργαλείων υποστήριξης

Δεδομένων των συγκεκριμένων χρονικών περιορισμών του ΕΣΠΑ 2021-2021 και του Ταμείου Ανάκαμψης  είναι απολύτως αναγκαία η ενεργοποίηση αποδοτικότερων, σε όρους ποιότητας και ταχύτητας, μηχανισμών και διαδικασιών.  Στο πλαίσιο αυτό:

Μετά από σχετική απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Εγνατία Οδός Α.Ε., δημιουργείται νέος εξειδικευμένος φορέας με την αντιπροσωπευτική επωνυμία «Μετάβαση Α.Ε.», Mε σκοπό την ταχεία και αποτελεσματική υλοποίηση των έργων στις περιοχές μετάβασης. [Ο νέος φορέας, διοικητικά αυτοτελής και οικονομικά αυτόνομος, θα αποτελέσει τoν κύριο Δικαιούχο Πράξεων που θα ενταχθούν στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Δίκαιης Μετάβασης, κατά την έννοια του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου έργων ΕΣΠΑ, ιδίως στους τομείς των υποδομών μεταφορών, ενέργειας και περιβάλλοντος, προσδίδοντας την απαραίτητη δυναμική στη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση. Ειδικότερα, θα μεριμνά επί τόπου για το σύνολο των απαιτούμενων ενεργειών, από την εξασφάλιση της χρηματοδότησης και την ωρίμανση, έως την ολοκλήρωση των έργων που θα αναλαμβάνει, ενώ, μέσω προγραμματικών συμβάσεων, θα δύναται να υποστηρίζει τους τοπικούς φορείς στην υλοποίηση των έργων αρμοδιότητάς τους. 

Με σκοπό την οργανωμένη υποδοχή, την ενημέρωση και την υποστήριξη των ενδιαφερόμενων επενδυτών, μετά από συμφωνία με την EntrepriseHYPERLINK "https://www.enterprisegreece.gov.gr/" HYPERLINK "https://www.enterprisegreece.gov.gr/"Greece, αποφασίστηκε, συγκροτήθηκε και ήδη λειτουργεί Ομάδα Κρούσης (Task Force).

Ως προς τις επενδύσεις.

Να διευκρινίσω ότι οι επενδύσεις που εμφανίστηκαν ως εμβληματικές, είναι αποτέλεσμα μιας στιγμιαίας φωτογραφικής αποτύπωσης. Κι όταν λέω «στιγμιαίας», εννοώ το διάστημα που μεσολάβησε από την ανακοίνωση του χρονοδιαγράμματος του Εθνικού Σχεδίου Ενέργειας και Κλίματος μέχρι και την περίοδο κατάρτισης του προσχεδίου Master Plan. Κατά το διάστημα αυτό, υπήρξε συγκεκριμένο και σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον. Μάλιστα, με αφορμή τον στρατηγικό μας σχεδιασμό, η Δυτική Μακεδονία και η Μεγαλόπολη βρέθηκαν στο επίκεντρο --επιτρέψτε μου να πω- όχι μόνον του εγχώριου, αλλά και του διεθνούς επενδυτικού ενδιαφέροντος. Όλοι γνωρίζουν ότι δεν πρόκειται να παραμείνουμε εκεί. Έρχονται επιχειρησιακά προγράμματα, έρχονται εδαφικά σχέδια, έρχονται προσκλήσεις, έρχονται εξειδικεύσεις και μαζί τους έρχονται και νέες επενδύσεις, ιδιωτικές και δημόσιες.

6. Ειδικό Μεταβατικό Πρόγραμμα περιόδου 2020-2023

· Μετά από τεκμηριωμένη εισήγηση της Συντονιστικής Επιτροπής και επεξεργασία της Τεχνικής Γραμματείας, εγκρίθηκε από την Κυβερνητική Επιτροπή ο σχεδιασμός και η εφαρμογή ενός Ειδικού Μεταβατικού Προγράμματος διαρθρωμένου σε έξι Άξονες Προτεραιότητας, με στόχο την κάλυψη των άμεσων αναγκών κατά το μεταβατικό διάστημα μέχρι την πλήρη ενεργοποίηση του Προγράμματος Δίκαιης Μετάβασης της περιόδου 2021-2027, αξιοποιώντας τις δυνατότητες του ΕΣΠΑ 2014-2020, του Πράσινου Ταμείου καθώς και άλλων χρηματοδοτικών πηγών όπως το Ταμείο Ανάκαμψης. 

· Έχουμε το λεγόμενο κοινωνικό πακέτο των 107 €, όπου μετά τη στενή συνεργασία της Τεχνικής Γραμματείας και του ΟΑΕΔ και ΕΣΠΑ, ίσως και στο τέλος του μήνα, ο ΟΑΕΔ δηλώνει ετοιμότητα για να βγουν οι δράσεις στον αέρα.

· 4 προγράμματα στήριξης της απασχόλησης για την επόμενη 2ετία. (50 εκατ. για το 2021 και 57 για το 2022)

· Δημιουργία Νέων Θέσεων Εργασίας: το Πρόγραμμα αφορά στην πρόσληψη ανέργων από επιχειρήσεις σε νέες θέσεις πλήρους απασχόλησης με ελκυστικούς όρους και προϋποθέσεις, όπως αυξημένη επιχορήγηση μισθού και εισφορών, απλές διαδικασίες και ταχύτερες διαδικασίες συμμετοχής και πληρωμής κ.ά.

· Εργασιακή Εμπειρία Νέων: το Πρόγραμμα αφορά στην απόκτηση εργασιακής εμπειρίας για νέους ανέργους ηλικίας 18 έως 29 ετών με 100% κάλυψη μισθού και εισφορών για την απασχόλησή τους σε τοπικές επιχειρήσεις.

· Επιχορήγηση Μετεγκατάστασης: το Πρόγραμμα αφορά στην επιχορήγηση τοπικών επιχειρήσεων για την πρόσληψη ανέργων από την ευρύτερη περιοχή, καθώς και για την κάλυψη εξόδων μετεγκατάστασης και διαμονής τους.

· Συμβουλευτική, Κατάρτιση και Απασχόληση: το Πρόγραμμα αφορά στην παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών προς ανέργους, όπως επαγγελματικό προσανατολισμό, ανάπτυξη και αναβάθμιση δεξιοτήτων μέσω κατάρτισης,  καθώς και στην επιχορήγηση επιχειρήσεων για την πρόσληψή τους.

Και ταυτόχρονα, η μεγαλύτερη δουλειά πέφτει στην Κατάρτιση των Εδαφικών Σχεδίων και του Ε.Π Δίκαιης Μετάβασης 2021-2027 που είναι προϋποθέσεις  για να «ξεκλειδώσουν» τα κονδύλια του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης.

Ανέφερα κωδικοποιημένα 6 θεματικές, για να καταλάβουμε τον τεράστιο όγκο δουλειάς που έχει η καθεμία και τα οποία δεν γίνονται αυτόματα και μαγικά.

Έχουμε μπροστά μας για το 2021 συγκεκριμένες ενέργειες που είναι on process.

Θα σας τις πει ο κ. Μους.

Το Σχέδιο για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση που μπαίνει πλέον για τα καλά σε φάση υλοποίησης, είναι μια μεγάλη ευκαιρία για τη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη.

Να απαλλαγούν από ένα μονοδιάστατο και πλέον επιζήμιο παραγωγικό μοντέλο και να αναπτύξουν μια σειρά από παραγωγικές δραστηριότητες που δεν έβρισκαν χώρο να εξελιχθούν μέσα στην μονοκαλλιέργεια του λιγνίτη.

Και θα γίνει αυτό με την αμέριστη στήριξη της Πολιτείας και με τη χρήση όλων των χρηματοδοτικών εργαλείων που πλέον μας δίνει η Ευρωπαϊκή Ένωση.

Και είναι ευτυχής συγκυρία, τολμώ να πω, που η δέσμευση της χώρας μας για την απολιγνιτοποίηση και την αλλαγή του ενεργειακού της μίγματος, συνέπεσε με την κεντρική απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να επενδύσει στη βιώσιμη ανάπτυξη.

Τη στρατηγική επιλογή να φέρει τα ζητήματα της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής και της πράσινης οικονομίας στον πυρήνα του σχεδιασμού της για την ανάπτυξη τις επόμενες δεκαετίες, αλλά και για την ανάκαμψη από την πανδημία.

Επιλογή που πλέον δεν εμφανίζεται μόνο σε κείμενα στρατηγικής, αλλά στηρίζεται με ισχυρή και στοχευμένη χρηματοδότηση.

Είναι τέλος ένα σχέδιο, που ο μόνος τρόπος να πετύχει, και το πιστεύω ακράδαντα αυτό, είναι με τη συνεργασία και τη συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης και των πολιτών.

Για αυτό επιμένουμε στον διάλογο και την ανταλλαγή απόψεων.

Γιατί μπορεί να έχει γίνει, για μεγάλο διάστημα, σοβαρή και αναλυτική δουλειά. Από εμάς στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, από τον κ. Μουσουρούλη που θα μιλήσει μετά και την ομάδα του και από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, και να είμαστε πεπεισμένοι για τα θετικά του σχεδίου.

Για την επιτυχία όμως, είναι απαραίτητη η υποστήριξη και συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών.

Είναι κατανοητή η δυσπιστία που μπορεί να έχουν για το κατά πόσο μπορεί το ελληνικό κράτος να οργανώσει ένα project τέτοιου μεγέθους.

Όμως, δεν πρόκειται για άλμα στο κενό.

Όλες οι προτάσεις και τα βήματα που έχουν γίνει μέχρι τώρα, έχουν προκύψει μετά από εξαντλητική μελέτη, έρευνα και βέβαια διαβούλευση για περισσότερο από ένα χρόνο πια. Κι έτσι θα συνεχίσουμε, με ακόμα μεγαλύτερη προσήλωση.

Και παρακολουθούμε τόσο στενά κάθε βήμα, ώστε να αναθεωρούμε και να επανασχεδιάζουμε πολιτικές όποτε απαιτείται. Και αν ίσως, οι στόχοι σας φαίνονται υψηλοί και φιλόδοξοι, είναι επειδή ακριβώς δεν μας αρκεί απλά να διεκπεραιώσουμε την ενεργειακή μετάβαση. Θέλουμε η Δυτική Μακεδονία και η Μεγαλόπολη στο τέλος αυτής της δεκαετίας, να βρίσκονται στη πρώτη γραμμή 

Ως ελληνική κυβέρνηση στηρίζουμε αυτή την προσπάθεια με όλες μας τις δυνάμεις και είμαστε έτοιμοι να παρεμβαίνουμε νομοθετικά και θεσμικά όποτε χρειαστεί, για να δίνουμε γρήγορες και σωστές λύσεις σε ζητήματα που θα προκύπτουν.

Αυτό το project μπορεί να έχει ως αφορμή την υποχρέωση να συμβάλουμε, στο μέτρο που μας αναλογεί, στις προσπάθειες για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, στο επίκεντρο του όμως παραμένουν οι πολίτες  και οι τοπικές κοινωνίες. Η ποιότητα ζωής και μακροπρόθεσμες αναπτυξιακές προοπτικές των λιγνιτικών περιοχών.

Αυτά βρίσκονται πάντα στο πυρήνα της κυβερνητικής πολιτικής και των σχεδιασμών μας και για αυτά θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε.

Σας ευχαριστώ πολύ