Η Νορβηγία, ακολουθούμενη από την Ολλανδία και τη Μεγάλη Βρετανία, είναι η πιο καλά προετοιμασμένη χώρα της Ευρώπης για τη χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων (electric vehicles-EVs). Η Ελλάδα βελτιώνει - κατά δύο θέσεις - τη θέση της στον Δείκτη Ετοιμότητας για τη Χρήση Ηλεκτρικών Αυτοκινήτων 2021 (EV Readiness Index 2021) και βρίσκεται πλέον στην 17η ανάμεσα σε 21 ευρωπαϊκά κράτη

Οι υποδομές φόρτισης, ωστόσο, εξακολουθούν να αποτελούν σημαντικό εμπόδιο για την υιοθέτηση των EVs σε ολόκληρη τη γηραιά ήπειρο, με το ποσοστό εγκατάστασης φορτιστών στην πραγματικότητα να πέφτει το 2020.

Ο δείκτης EV Readiness Index της LeasePlan εξετάζει την ετοιμότητα των ευρωπαϊκών χωρών για την επανάσταση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με βάση τρεις παράγοντες: το μέγεθος της αγοράς των EVs, την ωριμότητα των υποδομών φόρτισης και το κόστος χρήσης EV. Από τους τρεις παράγοντες που εξετάστηκαν, η Ελλάδα σημείωσε την υψηλότερη βαθμολογία στο συνολικό κόστος χρήσης, γεγονός που δείχνει ότι η τιμή αποθαρρύνει επί του παρόντος τους Έλληνες από τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.

Συνολικά, πάντως, σχεδόν όλες οι χώρες, που αναφέρονται στο EV Readiness Index, παρουσίασαν βελτιωμένη βαθμολογία συγκριτικά με πέρυσι, σηματοδοτώντας αυξημένη ετοιμότητα για τη χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε ολόκληρη την ήπειρο. Ο ρυθμός βελτίωσης, ωστόσο, ποικίλλει σημαντικά στην Ευρώπη με τη Ρουμανία, τη Σλοβακία και την Τσεχία να έχουν τις χαμηλότερες βαθμολογίες και τον πιο αργό ρυθμό βελτίωσης. Αυτό το χάσμα υπογραμμίζει τη συνεχιζόμενη διαφορά μεταξύ της Δυτικής και της Ανατολικής Ευρώπης, όσον αφορά στην ετοιμότητα για τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων.

Περί τιμής

Σύμφωνα με τον δείκτη, τα EVs δεν ήταν ποτέ πιο προσιτά απ’ όσο σήμερα. Σε 11 χώρες, τα EVs είναι ήδη φθηνότερα από τα αντίστοιχα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) ως προς το συνολικό κόστος χρήσης. Επιπλέον, οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων πληρώνουν κατά μέσο όρο μόνο το 63% του φόρου που πληρώνουν οι οδηγοί αυτοκινήτων ICE.

Η Ελλάδα, μαζί με την Αυστρία, την Ουγγαρία, την Ιρλανδία, την Πολωνία και το Ηνωμένο Βασίλειο είναι οι χώρες, όπου οι οδηγοί EV δεν πληρώνουν καθόλου φόρους για τη χρήση των οχημάτων αυτών.

Πρόβλημα η φόρτιση

Ωστόσο, οι υποδομές φόρτισης εξακολουθούν να καθυστερούν, αν και είναι καθοριστικής σημασίας για τη βελτίωση της ετοιμότητας για EVs στο μέλλον. Αν και σημειώθηκε κάποια πρόοδος το 2020 όσον αφορά στις υποδομές φόρτισης, ο ρυθμός βελτίωσης στην πραγματικότητα μειώθηκε σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος (43% ποσοστό αύξησης το 2020, σε σύγκριση με ποσοστό αύξησης 73% το 2019).

Ακόμη και σε κορυφαίες ως προς την ηλεκτροκίνηση χώρες, οι υποδομές φόρτισης συνεχίζουν να απέχουν πολύ από τα επιθυμητά επίπεδα.

Οι περισσότεροι σταθμοί φόρτισης υπάρχουν σήμερα στην Ολλανδία (>61.000) και στη Γαλλία (<45,000) και Germany (>43.000). Το καλύτερο σκορ όσον αφορά την αναλογία σταθμών φόρτισης ανά κάτοικο και πάλι η Νορβηγία - μία χώρα με ισχυρά κίνητρα για την ηλεκτροκίνηση - έχει το προβάδισμα: στην Ολλανδία αντιστοιχούν 3,53 σταθμοί ανά 1.000 κατοίκους, στη Νορβηγία 3,40 σημεία φόρτισης ανά 1.000 κατοίκους και στο Λουξεμβούργο 1,54 σταθμοί ανά 1.000 κατοίκους.

(από sepe.gr)