Ολοταχώς προχωρά ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) το πρόγραμμα ολοκλήρωσης της Δ’ φάσης διασυνδέσεων των Κυκλάδων, αλλά και ηλέκτρισης της μικρής διασύνδεσης της Κρήτης, έργων κομβικών για την ενεργειακή μετάβαση. Έτσι, υλοποιεί ηλεκτρικές διασυνδέσεις

σε δέκα νησιά των Κυκλάδων, με τα πέντε εξ αυτών να έχουν ήδη διασυνδεθεί με το ηπειρωτικό σύστημα, ενώ διεξάγει τις μέρες αυτές εντατικές δοκιμές για την ηλέκτριση του καλωδίου προς την Κρήτη.

Κομβικός υποσταθμός

Επίσης στα μέσα Ιουνίου αναμένεται να βγουν οι ανάδοχοι για τον υποσταθμό υψηλής τάσης στη Θήρα Σαντορίνης, που αποτελεί έργο κομβικό για την προώθηση της Δ’ φάσης διασύνδεσης των Κυκλάδων, μέσω της οποίας, εκτός από τη Θήρα, θα συνδεθούν με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας η Μήλος, η Φολέγανδρος και η Σέριφος.

Σημειώνεται ότι με βάση πληροφορίες το έργο διεκδικούν η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ - ΑΒΒ, η σύμπραξη της Damco Energy (του Ομίλου Κοπελούζου) με την Xian Electric Engineering, καθώς και η εταιρεία Nari Technology και η επιλογή θα γίνει μέσω ηλεκτρονικής δημοπρασίας. Επίσης για το υποβρύχιο καλώδιο για της διασύνδεσης της Θήρας, έχουν ήδη αποσφραγισθεί οι τεχνικές προσφορές των υποψήφιων εταιρειών (Ελληνικά Καλώδια και Prysmian Group) και αναμένεται και εδώ η διενέργεια της ηλεκτρονικής δημοπρασίας.

Εντατικοποίηση συνεργασίας

Παράλληλα όμως με το τεχνικό και οικονομικό κομμάτι ο ΑΔΜΗΕ προωθεί την ενδυνάμωση της συνεργασίας του με τις τοπικές κοινωνίες μέσα από διάλογο αλλά και ανταποδοτικά έργα. Άλλωστε, ο Διαχειριστής εν όψει ενός μεγάλου επενδυτικού προγράμματος που υλοποιεί μέχρι το 2025 και έχει ύψος 2,5 δισ. ευρώ επιθυμεί να κάνει κοινωνούς τους πολίτες κάθε περιοχής για τα σημαντικά οφέλη που απορρέουν από τα έργα ανανέωσης και αναβάθμισης του εξοπλισμού του.

Στο πλαίσιο αυτό, ο ΑΔΜΗΕ και ο Δήμος Τήνου ανακοίνωσαν την εντατικοποίηση της συνεργασίας τους με σκοπό την κατασκευή υποσταθμού Υψηλής Τάσης (150 kV) στην Τήνο.

Ο σταθμός θα διασφαλίσει μεγαλύτερη ενεργειακή σταθερότητα, τη βελτιστοποίηση της δυνατότητας μεταφοράς φορτίων από και προς το νησί αλλά και συνολικά την επάρκεια στο νησί των Κυκλάδων.

Το έργο, πάντως του ΑΔΜΗΕ, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 13 εκατ. ευρώ, αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του δεύτερου εξαμήνου του 2024. Ήδη, δε, ο Διαχειριστής έχει λάβει τη θετική γνωμοδότηση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, γεγονός που, όπως αναφέρεται, ανοίγει τον δρόμο για την περιβαλλοντική αδειοδότηση και τις λοιπές αδειοδοτικές διαδικασίες οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν την άνοιξη του 2022. Παράλληλα με την κατασκευή του Υποσταθμού, θα κατασκευάζεται και η καλωδιακή γραμμή μήκους 2 χλμ., η οποία θα είναι υπόγεια σε όλο το μήκος της επί του νησιού.

Προώθηση κλιματικού νόμου

Την προώθηση «κλιματικού νόμου» μέσα στους επόμενους μήνες προανήγγειλαν χθες στη Βουλή ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο αρμόδιος υπουργός Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, σκιαγραφώντας τον στόχο της κυβέρνησης για τη μετάβαση της χώρας σε μια «κλιματικά ουδέτερη οικονομία».

Σε κοινή συνεδρίαση των αρμόδιων επιτροπών της Βουλής ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι στην παρούσα συγκυρία έχει τεράστια σημασία ένας νέος κλιματικός νόμος. Όπως προανήγγειλε, η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία «θα προσδιορίζει με ακόμη μεγαλύτερη σαφήνεια συγκεκριμένους ποσοτικούς στόχους» για τις επόμενες τρεις δεκαετίες και θα περιγράφει τη διαδικασία συμμετοχής του Κοινοβουλίου, της κοινωνίας των πολιτών, των παραγωγικών δυνάμεων, στον έλεγχο εφαρμογής αυτής της πολιτικής. Παράλληλα, ο υπουργός Ενέργειας Κώστας Σκρέκας παρουσίασε τους βασικούς άξονες του σχεδίου μετάβασης της χώρας στην πράσινη οικονομία. Ειδικότερα έδωσε έμφαση στη διαδικασία της απολιγνιτοποίησης, την αύξηση μονάδων ΑΠΕ, την ανάδειξη «πράσινων νησιών» και ηλεκτρονικών νησιωτικών διασυνδέσεων, την επέκταση των δικτύων φυσικού αερίου, την ενεργειακή αναβάθμιση δημόσιων και ιδιωτικών κτηρίων, τις επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες, καθώς και την αύξηση της ηλεκτροκίνησης. Στον αντίποδα ο τομεάρχης Ανάπτυξης του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Χαρίτσης κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι προκαλεί σύγχυση για τις πραγματικές στρατηγικές επιλογές της και της καταλόγισε ότι αποδυναμώνει συστηματικά τους κανόνες «περιβαλλοντικής προστασίας» και ότι «πριμοδοτεί σκανδαλωδώς κερδοσκοπικά συμφέροντα ιδιαίτερα στους τομείς της ενέργειας, του real estate και των εξορύξεων».

Από την πλευρά της η πρόεδρος του ΚΙΝΑΛ Φώφη Γεννηματά ανέφερε ότι στόχος του κόμματός της είναι ένα «πράσινο κοινωνικό συμβόλαιο».

*(Από τη Ναυτεμπορική)