Τον κώδωνα του κινδύνου όσον αφορά την περιβαλλοντική επιβάρυνση των κρουαζιερόπλοιων στους προορισμούς που ταξιδεύουν κρούει για ακόμα μία χρονιά ο Γερμανικός Οργανισμός Προστασίας της Φύσης και του Περιβάλλοντος (NABU).

Από τους προορισμούς που επηρεάζονται από τους ρύπους των διεθνών εταιρειών κρουαζιέρας δε θα μπορούσαν να λείπουν και δημοφιλή νησιά, όπως η Κέρκυρα, η Ρόδος, η Κρήτη, η Μύκονος, η Πάρος, οι Σπέτσες και η Σαντορίνη, αλλά και λιμάνια, όπως αυτά του Πειραιά, του Βόλου και της Καβάλας.

Πιο συγκεκριμένα το Γερμανικό Παρατηρητήριο αναλύει τις περιβαλλοντικές "επιδόσεις" δώδεκα εταιριών με 10 εξ αυτών να πραγματοποιούν δρομολόγια που περνούν από τη χώρα μας. Στην πλειοψηφία τους οι εταιρείες που πραγματοποιούν κρουαζιέρες στην Ελλάδα έχουν τη βάση τους στην Αμερική, τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ιταλία, την Ελβετία και τη Γαλλία.

Στις πρώτες θέσεις βρίσκονται οι γερμανικές TUI (με τις κρουαζιέρες Mein Schiff), AIDA Cruises, και Hapag-Loyd, καθώς και η γαλλική Ponant. Λίγο πιο κάτω φιγουράρουν οι αμερικανικές Royal Carribean και Norwegian Cruise Lines, και η ιταλική MSC Cruises. Στις δύο τελευταίες θέσεις θα δει κανείς την αμερικανική Carnival Cruise Lines και το brand Marella της βρετανικής TUI. Η τελευταία μάλιστα, όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της ορνιθολογικής εταιρείας, μετασκευάζει ένα πλοίο της ώστε να λειτουργεί και πάλι με φθηνό αλλά ιδιαίτερα ρυπογόνο βαρύ μαζούτ.

 

Οι εταιρείες δε συμμορφώνονται με τις επιταγές της προστασίας του περιβάλλοντος

Στην έρευνα τονίζεται ότι ακόμα και οι κορυφαίοι στη λίστα των επιδόσεων δεν παρέχουν κρουαζιέρες που να μην επιβαρύνουν το περιβάλλον, το κλίμα, αλλά και την υγεία των κατοίκων. Αυτό συμβαίνει καθώς υπάρχει εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, όπως το κάρβουνο, το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο.

Όσον αφορά τις εταιρείες που βρίσκονται στις κατώτερες θέσεις της λίστας η κατάσταση που περιγράφεται είναι απογοητευτική, καθώς το NABU αναφέρει ότι δεν υπάρχουν φιλοδοξίες για τη πραγματοποίηση φιλικών προς το περιβάλλον κρουαζιέρων.

Χαρακτηριστικό είναι, δε, το σχόλιο ότι παρά το γεγονός ότι η Γερμανία έχει δεσμευτεί να εξουδετερώσει τα αέρια του θερμοκηπίου έως το 2045, τουλάχιστον οι οκτώ από τις δώδεκα εταιρείες που έχουν εξεταστεί δεν είναι διατεθειμένες να προχωρήσουν σε μία τέτοια κίνηση έως το 2050.

Τονίζεται, δε, ότι τα εναλλακτικά μέτρα για τη μείωση των ρύπων των κρουαζιέρων δε χρησιμοποιούνται σε ικανοποιητικό βαθμό, ενώ αυξημένη είναι η χρήση ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς. Επιπλέον συνεχίζεται να χρησιμοποιείται ευρέως ως καύσιμο το βαρύ μαζούτ, το οποίο χαρακτηρίζεται από το Παρατηρητήριο ως το "πιο βρώμικο" από όλα τα καύσιμα. Μάλιστα, επισημαίνεται ότι το καύσιμο αυτό εκτός από το κλίμα επιβαρύνει το περιβάλλον και τον αέρα.

Σε μια πιο αισιόδοξη νότα το Παρατηρητήριο αναφέρει ότι υπάρχουν λύσεις για να μειωθεί ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος της κρουαζιέρας. Τέτοια φιλικά προς το περιβάλλον μέτρα είναι η χρήση ανανεώσιμων καυσίμων μη βιολογικής προέλευσης με φαβορί το πράσινο υδρογόνο, τη μεθανόλη και την αμμωνία.

 

Τα μέτρα για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα

Οι μεγάλες πιέσεις που ασκεί στα ελληνικά νησιά η άφιξη εκατομμυρίων τουριστών που κάνουν ταξίδια με κρουαζιέρες έχει δημιουργήσει την ανάγκη να δημιουργηθεί ένα νέο πλαίσιο για να υπάρξει τάξη.

Η κυβέρνηση φαίνεται ότι είναι έτοιμη να προχωρήσει σε ανακοινώσεις, και έχουν ήδη κάποιες εξαγγελίες, όπως ο πενταπλασιασμός του τέλους αποβίβασης από τις κρουαζιέρες στη Μύκονο και ενδεχομένως στη Σαντορίνη, με αυτό να διαμορφώνεται από τα 2 στα 10 €.

Επίσης, το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε μία σειρά από μέτρα όπως:

  • Η απελευθέρωση των λιμενικών τελών για την κρουαζιέρα, δίνοντας τη δυνατότητα στα κατά τόπους λιμενικά ταμεία να καθορίζουν την τιμή για τα κρουαζιερόπλοια.
  • Η αύξηση του επίναυλου, του τέλους αποβίβασης για τους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων που αποβιβάζονται στα νησιά.
  • Η ανάπτυξη νέων προορισμών προκειμένου οι εταιρείες κρουαζιέρας, συνδυαστικά με τους δημοφιλείς προορισμούς, να ενσωματώσουν και λιμάνια ή νησιά με μικρότερη κίνηση
  • Η διαχείριση των τερματικών σταθμών όσον αφορά τα κρουαζιερόπλοια και τα ημερόπλοια να ανατεθεί σε εξειδικευμένους παρόχους με γνώση του αντικειμένου, ώστε να γίνεται καλύτερη διαχείριση των δρομολογίων.