Σε συμφωνία κατέληξαν οι ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, ο όμιλος Goldair και η κυβέρνηση ώστε να προχωρήσει η μεγάλη επένδυση για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο. Οι διαπραγματεύσεις με την DG Comp έχουν φτάσει σε σημείο ολοκλήρωσης, όπως ενημέρωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής σε τηλεδιάσκεψη με το Διοικητικό Συμβούλιο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά. Με βάση τη συμφωνία, που ήταν απαραίτητη προκειμένου να καλυφθούν οι απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Goldair Cargo διπλασιάζει το ποσοστό της (από 20% στο 40%) στη ΘΕΚ Α.Ε., την εταιρεία που έχει υπογράψει τη σύμβαση παραχώρησης για το εμπορευματικό κέντρο, με αντίστοιχη μείωση του ποσοστού της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ

Οι τρεις πλευρές συμφώνησαν, επίσης, πως μετά τη συμφωνία μεταξύ των μετόχων της ΘΕΚ θα καταβληθεί προσπάθεια προκειμένου να αμβλυνθούν κάποιοι από τους όρους που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ώστε να εγκρίνει τη σύμβαση παραχώρησης που είχε ψηφιστεί από τη Βουλή στα τέλη του 2018. Σήμερα μέτοχοι της ΘΕΚ Α.Ε. είναι η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ με 80% και η Goldair Cargo με 20%.

Το φθινόπωρο οι υπογραφές

Στόχος είναι η αναθεωρημένη σύμβαση να περάσει προς έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, να κυρωθεί εκ νέου από τη Βουλή και να υπογραφεί το φθινόπωρο, ώστε να ξεκινήσει το εμβληματικό έργο. Η Κομισιόν, προκειμένου να εγκρίνει το έργο και να μη ζητήσει την επιστροφή κοινοτικών πόρων ύψους 200 εκατ. ευρώ που έχουν διατεθεί για την ανάπτυξη του Θριασίου Πεδίου, ουσιαστικά ζήτησε την ανατροπή μιας σειράς όρων.

Υπενθυμίζεται ότι το Θριάσιο Ι ήταν ένα από τα βασικά θέματα της συζήτησης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με την αρμόδια επίτροπο Μαργκρέτε Βεστάγκερ στην πρόσφατη επίσκεψή της στην Αθήνα, παρουσία μάλιστα του κ. Καραμανλή. Η Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής Πολιτικής (DG Regio) έχει θέσει ως προθεσμία για την κατάθεση της νέας σύμβασης τα τέλη Μαΐου προκειμένου να μην εκκινήσει τη διαδικασία επιστροφής των κοινοτικών πόρων. Ωστόσο, επειδή πρόκειται για σύνθετο νομικό κείμενο, μπορεί να ζητηθεί νέα μικρή παράταση.

Διπλασιασμός του τιμήματος

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ομίλου Goldair Καλλίνικος Καλλίνικος συμφώνησε να συμβάλει με πρόσθετα κεφάλαια προκειμένου να προχωρήσει η επένδυση για το εμπορευματικό κέντρο. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, μεταξύ των 12 σημείων της σύμβασης παραχώρησης που είχε ζητήσει να αλλάξουν η DG Comp, προκειμένου να την εγκρίνει, περιλαμβάνεται η αύξηση του τιμήματος που θα καταβάλει η ΘΕΚ από τα 31 εκατ. ευρώ (μόνο τα 10 εκατ. θα ήταν η προκαταβολή και τα υπόλοιπα το ετήσιο μίσθωμα) στα 62 εκατ., η μείωση της διάρκειας της σύμβασης από 60 χρόνια σε 37 κ.ά.

Ο διαγωνισμός είχε προκηρυχθεί με στόχο την αξιοποίηση ακινήτου 588 στρεμμάτων. Προβλέπει πως ο ιδιώτης επενδυτής, δηλαδή η ΘΕΚ Α.Ε., θα επενδύσει 150 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του μεγαλύτερου εμπορευματικού κέντρου της χώρας.

Η σύμβαση παραχώρησης είχε εγκριθεί από την Βουλή στα τέλη του 2018, αλλά στη συνέχεια προσέκρουσε στην DG Comp, που ζήτησε σημαντικές αλλαγές. Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο στελέχη του υπουργείου Υποδομών είχαν συνεχείς επαφές με την Ε.Ε. προκειμένου να συμφωνήσουν τους νέους όρους με τις Βρυξέλλες, καθώς η Ελλάδα απειλείται με επιστροφή κοινοτικών κονδυλίων που είχαν διατεθεί για το συγκρότημα του Θριασίου που ανήκει στον ΟΣΕ. Τέλος, μέσω ξεχωριστής σύμβασης παραχώρησης, με τον διαγωνισμό για το Θριάσιο ΙΙ, ο οποίος βρίσκεται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας, θα παραχωρηθεί η λειτουργία των συμπληρωματικών υποδομών στο εμπορευματικό συγκρότημα του ΟΣΕ.

Ανοίγει ο δρόμος και για το Θριάσιο ΙΙ

Μετά το «πράσινο φως» για το Θριάσιο Ι, σε εξέλιξη -και μάλιστα με γρήγορους ρυθμούς- βρίσκεται αυτήν την περίοδο και η διαβούλευση για τους όρους του νέου διαγωνισμού για το Θριάσιο ΙΙ. Ο δρόμος για το mega project των 1.450 στρεμμάτων του ΟΣΕ ανοίγει, με το υπουργείο Υποδομών να προχωρά στην ωρίμανση των όρων του νέου διαγωνισμού για τη διαχείριση, αξιοποίηση και εμπορική εκμετάλλευση του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) σε διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους φορείς. Υπενθυμίζεται ότι ο προηγούμενος διαγωνισμός παρήλθε τελικά άγονος έπειτα από δύο αναβολές.

Ο ανάδοχος που θα προκύψει από τον νέο διαγωνισμό θα αναλάβει να ολοκληρώσει τα έργα για τον ΕΣΣΣΔΙ, τους χώρους εναπόθεσης φορτίων, τους χώρους τελωνείου και γραφείων, καθώς και τους πρόσθετους χώρους αποθήκευσης. Οι υπηρεσίες διαχείρισης σιδηροδρομικών λειτουργιών και οι υπηρεσίες ελέγχου των συρμών πρόκειται να παραμείνουν στον ΟΣΕ, ο οποίος και θα εισπράττει τα προβλεπόμενα τέλη χρήσης.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")