Οι υπουργοί Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμφώνησαν την Παρασκευή να παρατείνουν τη στήριξη της ΕΕ σε ορισμένα διασυνοριακά έργα φυσικού αερίου, παρά την πρόθεση 11 χωρών-μελών και της Κομισιόν για τερματισμό της χρηματοδότησης, ώστε η ΕΕ να συμμορφωθεί με τους στόχους της κλιματικής αλλαγής. Η εξέλιξη αυτή θεωρείται ευοίωνη για πρότζεκτ ελληνικού ενδιαφέροντος, όπως αυτό του αγωγού EastMed 

που θα προμηθεύσει αέριο από την Ανατολική Μεσόγειο μέσω Ισραήλ, Κύπρου και Ελλάδος προς την Ευρώπη, κατευνάζοντας τις ανησυχίες που είχαν τροφοδοτήσει οι φήμες για την αλλαγή της ενεργειακής στρατηγικής της ΕΕ.

Οι κανόνες “TEN-E” της ΕΕ ορίζουν ποια διασυνοριακά ενεργειακά έργα μπορούν να φέρουν την ονομασία «Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος» (PCI), δίνοντάς τους πρόσβαση σε ορισμένα κοινοτικά κεφάλαια, ενώ εξασφαλίζει και γρήγορη αδειοδότηση. Η ΕΕ αναβαθμίζει τους κανόνες για να συμμορφωθεί με τους στόχους της για την κλιματική αλλαγή, και τον Δεκέμβριο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε την αναθεώρησή τους, που προβλέπει τον τερματισμό των ενισχύσεων σε πρότζεκτ υποδομών πετρελαίου και φυσικού αερίου. Η Επίτροπος Ενέργειας της ΕΕ, η Εσθονή Kadri Simson, δήλωσε την Παρασκευή ότι η Κομισιόν επιθυμεί οι νέες οδηγίες να καταργήσουν την υποστήριξη για έργα ορυκτών καυσίμων.

Οι Υπουργοί Ενέργειας των χωρών ΕΕ κατέληξαν χθες στην κοινή τους θέση σχετικά με τους νέους κανόνες, τους οποίους πρέπει να διαπραγματευτούν με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Ειδικότερα,  συμφώνησαν ότι ενώ, εν γένει, τα νέα έργα φυσικού αερίου και πετρελαίου δεν πρέπει να λαμβάνουν στο εξής υποστήριξη, εντούτοις τα πρότζεκτ σε νησιωτικά κράτη, όπως η Μάλτα και η Κύπρος, που είχαν λάβει το καθεστώς PCI, θα το διατηρήσουν έως ότου οι χώρες αυτές συνδεθούν πλήρως στο ευρωπαϊκό δίκτυο φυσικού αερίου. Αυτό θα μπορούσε να συμβάλει στην ολοκλήρωση του αγωγού Eastmed για την προμήθεια φυσικού αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο στην Ευρώπη.

Οι Υπουργοί Ενέργειας δήλωσαν, επίσης, ότι μέχρι το 2028, η χρηματική υποστήριξη θα μπορούσε να αφορά στη μετατροπή αγωγών φυσικού αερίου σε αγωγούς μεταφοράς υδρογόνου, με αυτά τα έργα να έχουν τη δυνατότητα να συνεχίσουν να μεταφέρουν φυσικό αέριο αναμεμιγμένο με υδρογόνο έως το 2030.

Η συμβιβαστική πρόταση, που εκπονήθηκε από την Πορτογαλία, ανέφερε ότι οι επενδύσεις για μετασκευή αγωγών φυσικού αερίου ώστε να χρησιμεύσουν στη συνδυασμένη μεταφορά υδρογόνου θα επιτρέπονται έως το 2030. «Αυτή η λύση επιτρέπει στα κράτη μέλη που χρησιμοποιούν περισσότερες ρυπογόνες πηγές να μειώσουν τις εκπομπές CO2, καθώς και τη σταδιακή έγχυση ανανεώσιμων αερίων στο δίκτυο», αναφέρει το έγγραφο της που διανεμήθηκε σε χώρες πριν από τη συνεδρίαση της Παρασκευής. Επιπρόσθετα, ανέφερε ότι έργα εντός των νησιωτικών χωρών της Μάλτας και της Κύπρου με καθεστώς PCI θα πρέπει να το διατηρήσουν έως ότου οι ενεργειακά απομονωμένες χώρες συνδεθούν πλήρως στο ευρωπαϊκό δίκτυο φυσικού αερίου.

Η τελική δήλωση του Συμβουλίου της ΕΕ, το οποίο εκπροσωπεί τα κράτη-μέλη, διασαφηνίζει ότι αυτά τα πρότζεκτ έχουν το περιθώριο να αποδείξουν πως μπορούν να  μετατραπούν σε αγωγούς μεταφοράς υδρογόνου μόνο μέχρι το τέλος αυτής της περιόδου: «Σκοπός είναι σταδιακά να απανθρακοποιηθεί αυτός ο τομέας και να αυξηθεί το μερίδιο των ανανεώσιμων αερίων στους αγωγούς», σύμφωνα με τη δήλωση.

Η Γερμανία, η Ισπανία, η Αυστρία και το Λουξεμβούργο δεν υποστήριξαν τη νέα φόρμουλα. Οι εν λόγω χώρες, καθώς και άλλες, συμπεριλαμβανομένης της Δανίας και των Κάτω Χωρών, είχαν ζητήσει, πριν από τη χθεσινή συνεδρίαση του Συμβουλίου, τη θέσπιση κανόνων για τον αποκλεισμό των ορυκτών καυσίμων, συμπεριλαμβανομένου του φυσικού αερίου. Όπως ανέφεραν, οι κανόνες “TEN-E”  θα σηματοδοτήσουν τη δέσμευση της ΕΕ να εξαλείψει τις εκπομπές άνθρακα έως το 2050.

Ωστόσο, άλλα κράτη, συμπεριλαμβανομένης της Τσεχικής Δημοκρατίας και της Σλοβακίας, ήθελαν να επιτραπεί η χρήση μειγμάτων αερίου έως το 2035.