Τα τιμολόγια μεταφοράς και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) θα μειωθούν κατά 17-24%, από 1ης Ιανουαρίου του 2022, ενώ η αυξανόμενη κατανάλωση του φυσικού αερίου τα επόμενα χρόνια δημιουργεί προϋποθέσεις για συνέχιση των μειώσεων. Όπως ανέφερε χθες η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, Maria Rita Galli, η κατανάλωση φυσικού αερίου έφθασε το 2020 στα 5,6 δισ. κυβικά μέτρα και οι προβλέψεις αναφέρουν ότι θα κορυφωθεί σε 6,7 δισ. το 2025.

 

 

 

Κύρια αιτία της ανόδου είναι η στροφή της ηλεκτροπαραγωγής στο φυσικό αέριο που αντικαθιστά τον λιγνίτη, με την κατασκευή νέων μονάδων οι οποίες θα έχουν και εξαγωγικό προσανατολισμό. 

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία του ΔΕΣΦΑ για το διάστημα Ιανουάριος – Ιούνιος 2021, η εγχώρια κατανάλωση φυσικού αερίου αυξήθηκε κατά 14,11%, φτάνοντας στις 33,8 Τεραβατώρες (TWh) από 29,62 TWh στην αντίστοιχη περσινή περίοδο. Επί του συνόλου της ζήτησης, η οποία έφτασε στις 37,47 TWh, παρουσιάστηκε αύξηση 7,29% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2020.

Οι εισαγωγές φυσικού αερίου ανήλθαν σε 37,55 TWh, καταγράφοντας αύξηση σε σύγκριση με τις 34,93 TWh το α’ εξάμηνο του 2020. Οι μεγαλύτερες ποσότητες εισήλθαν από το σημείο εισόδου Σιδηροκάστρου (16,9 TWh), το οποίο κάλυψε ποσοστό 45,01% των εισαγωγών, παρουσιάζοντας αύξηση πάνω από 23% σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2020. Ο Τερματικός Σταθμός LNG της Ρεβυθούσας (σημείο εισόδου Αγ. Τριάδα) κάλυψε το 31,32% των εισαγωγών με 11,76 TWh.

Σημαντικά συνέβαλε στην εισροή φυσικού αερίου στο ΕΣΦΑ το νέο σημείο εισόδου στη Νέα Μεσήμβρια, το οποίο, σε συνέχεια της διασύνδεσης με τον TAP, κάλυψε το 17,55% των εισαγωγών εντός του πρώτου εξαμήνου λειτουργίας του, με περισσότερες από 6,58 TWh, ενώ τέλος, περίπου 2,3 TWh (6,12%) εισήχθησαν στο ΕΣΦΑ από το σημείο διασύνδεσης στους Κήπους του Έβρου.

Ως προς τις κατηγορίες καταναλωτών φυσικού αερίου, οι ηλεκτροπαραγωγοί συνεχίζουν να καταγράφουν τη μεγαλύτερη κατανάλωση, καλύπτοντας περισσότερο από το 60% της εγχώριας ζήτησης με 20,43 TWh σε σύνολο 33,8 TWh που καταναλώθηκαν, ποσότητα κατά 14,47% υψηλότερη σε σχέση με την ίδια περίοδο του περασμένου έτους. Ενισχυμένη κατά 6,59% σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2020 είναι και η κατανάλωση που καταγράφηκε από τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις μέσω των δικτύων διανομής, με 7,60 TWh, που αντιστοιχούν σχεδόν στο 23% της ζήτησης. Η κατανάλωση από εγχώριες βιομηχανίες και το CNG στο πρώτο εξάμηνο του 2021 έφτασε στις 5,77 ΤWh, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 24,41% σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2020 και καλύπτοντας ποσοστό 17% επί της ζήτησης.

Παράλληλα σε εξέλιξη είναι η υλοποίηση του δεκαετούς προγράμματος ανάπτυξης του Συστήματος Μεταφοράς φυσικού αερίου 2021-2030 που περιλαμβάνει επενδύσεις ύψους 540 εκατ. ευρώ. Στα έργα που υλοποιούνται περιλαμβάνεται ο αγωγός προς τη Δυτική Μακεδονία που είναι σε τελική φάση αδειοδότησης και θα τροφοδοτήσει μεταξύ άλλων τη νέα μονάδα της ΔΕΗ, Πτολεμαίδα 5, όταν μετατραπεί από λιγνιτική σε φυσικού αερίου αλλά και τις πόλεις της περιοχής. Στο στάδιο των μελετών είναι οι αγωγοί προς την Πάτρα και τα Ιωάννινα ενώ σύντομα αναμένεται να οριστικοποιηθεί η συμφωνία για την κατασκευή αγωγού προς τη Β. Μακεδονία.

Στα τέλη του έτους αναμένεται να ολοκληρωθεί ο σταθμός φόρτωσης βυτιοφόρων με υγροποιημένο φυσικό αέριο στη Ρεβυθούσα, που ανοίγει το δρόμο για εφοδιασμό περιοχών που δεν βρίσκονται κοντά σε δίκτυο. Παράλληλα υπεγράφη η σύμβαση για την κατασκευή νέου προβλήτα στη Ρεβυθούσα που θα εξυπηρετεί μικρά πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου η οποία αναμένεται να λειτουργήσει το 2023.

Τέλος ο ΔΕΣΦΑ προχωρά στις απαραίτητες μελέτες και δοκιμές προκειμένου να εξεταστούν οι παράμετροι για τη διοχέτευση ανανεώσιμων αερίων (κυρίως υδρογόνο αλλά και βιομεθάνιο) που θα εκτοπίζουν σταδιακά το φυσικό αέριο από τα ευρωπαϊκά δίκτυα στο πλαίσιο της απανθρακοποίησης της οικονομίας.