Τον προβληματισμό τους για τα μέτρα κατά της κλιματικής αλλαγής (Fit for 55) που ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και αφορούν τη ναυτιλία εκφράζουν ευρωπαϊκοί και διεθνείς ναυτιλιακοί φορείς. Η Ένωση των εφοπλιστικών φορέων των χωρών-μελών της Ε.Ε., European Community Shipowner's Association (ECSA), το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) και το ευρωπαϊκό τμήμα της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας (Clia Europe) με ανακοινώσεις τους μεταφέρουν αυτόν τον προβληματισμό, ενώ γενικότερα τάσσονται υπέρ της ανάγκης αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής

ECSA: Θέμα συνοχής των ευρω-προτάσεων

Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές καλωσορίζουν το πακέτο «Fit for 55» για το κλίμα, λέει η ECSA, αλλά εκφράζει τον φόβο της ότι η έλλειψη συνοχής μεταξύ των προτάσεων μπορεί να υπονομεύσει τις φιλόδοξες προτάσεις για το κλίμα. Το ICS από την πλευρά του τονίζει ότι χρειάζεται μια επείγουσα δράση, αλλά η δράση πρέπει να έχει ως αποτέλεσμα την απαλλαγή από τον άνθρακα και όχι την απλή ανάληψη χρημάτων.

Ειδικότερα, η ECSA σημειώνει ότι παρατηρείται μια έλλειψη συνοχής μεταξύ ορισμένων προτάσεων του πακέτου που ενδέχεται να υπονομεύσει τους περιβαλλοντικούς στόχους του. «Παρόλο που θα προτιμούσαμε μια διεθνή λύση για τη ναυτιλία, χαιρετίζουμε τη φιλοδοξία της Ε.Ε. να αντιμετωπίσει την κλιματική αλλαγή και αναγνωρίζουμε ότι η ναυτιλία θα πρέπει να συμβάλει στο δίκαιο μερίδιό της για την αντιμετώπιση της κρίσης σε επίπεδο Ε.Ε.», δήλωσε ο Claes Berglund, πρόεδρος της ECSA.

H ECSA εμφανίζεται θετική στο γεγονός ότι όσοι εκμεταλλεύονται εμπορικά το πλοίο (ναυλωτές) αναγνωρίζονται ως «παίκτες» στο σύστημα εμπορίας ρύπων και αναλαμβάνουν μερίδιο ευθύνης. Στη συνέχεια όμως προχωρεί σε συγκεκριμένες επισημάνσεις, όπως ότι η ECSA υποστηρίζει τη δημιουργία ενός ειδικού ταμείου στο πλαίσιο του EU ETS για τη σταθεροποίηση της τιμής του άνθρακα, κάτι που είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τους πολλούς μικρούς και μεσαίους πλοιοκτήτες. Είναι σημαντικό επίσης τα έσοδα που δημιουργούνται να υποστηρίζουν την ενεργειακή μετάβαση του τομέα της ναυτιλίας και να μην προστίθενται στους γενικούς προϋπολογισμούς των κρατών-μελών.

Επιπλέον χαιρετίζουν τον στόχο της πρωτοβουλίας FuelEU Maritime για την προώθηση στην αγορά καθαρότερων καυσίμων, που όμως επί του παρόντος δεν διατίθενται στο εμπόριο. Ωστόσο, η πρόταση δεν φαίνεται να είναι συνεπής με άλλες προτάσεις του πακέτου «Fit for 55» για το κλίμα, ενώ τονίζεται ότι η κύρια υποχρέωση συμμόρφωσης με τυχόν νέα πρότυπα καυσίμων πρέπει να ανήκει στους προμηθευτές καυσίμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές αντιτίθενται στην επιβολή προστίμων στα πλοία όταν οι υποδομές των λιμανιών δεν προσφέρουν συμβατά καύσιμα.

Τέλος, εκφράζουν την αντίθεσή τους και με την κατάργηση της τρέχουσας φορολογικής απαλλαγής στα καύσιμα.

ICS: Άσκηση αύξησης εσόδων

Σε δήλωσή του ο Guy Platten, γενικός γραμματέας της ICS, χαρακτηρίζει μεταξύ άλλων την πρόταση της Ε.Ε. «άσκηση αύξησης εσόδων», η οποία θα αναστατώσει πολύ τους εμπορικούς εταίρους της Ε.Ε., ενώ «είναι δύσκολο να δούμε τι θα επιτύχει η επέκταση του EU ETS στη ναυτιλία για τη μείωση του CO2, ιδίως όταν η πρόταση καλύπτει μόνο το 7,5% των παγκόσμιων εκπομπών της ναυτιλίας. Αυτό θα μπορούσε να αναστείλει σοβαρά τις κλιματικές διαπραγματεύσεις για το υπόλοιπο 92,5% των εκπομπών πλοίων». Το ICS εκφράζει επίσης την απογοήτευσή του γιατί η Ε.Ε. δεν εστιάζει στην ενίσχυση των επενδύσεων για εναλλακτικά καύσιμα, ενώ τέλος χαρακτηρίζει υπερβολικά γραφειοκρατική την πρόταση για τις μικρότερες ναυτιλιακές εταιρείες.

Clia Europe: Έλλειψη εναλλακτικών καυσίμων

Το πακέτο «Fit for 55», το νέο νομοθετικό πλαίσιο που καταθέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ενέργεια και το κλίμα, αποτελεί ένα αποφασιστικό βήμα προς την επιτάχυνση των προσπαθειών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 55% έως το 2030 και για μηδενικές εκπομπές έως το 2050, αναφέρει αρχικά η Clia Europe. Ωστόσο, όπως σημειώνει ο Ukko Metsola, γενικός διευθυντής CLIA Europe, η καθιέρωση της τιμολόγησης των εκπομπών δεν θα λύσει από μόνη της το βασικό πρόβλημα, που είναι η έλλειψη των εναλλακτικών καυσίμων για τα πλοία. Θα χρειαστεί περισσότερη προσπάθεια σε πολιτικό και ρυθμιστικό επίπεδο, για να επιταχυνθεί η ανάπτυξη εναλλακτικών καυσίμων και να καταστούν διαθέσιμα για ανεφοδιασμό σε ευρωπαϊκά λιμάνια.

Τέλος, η διευθύντρια CLIA στην Ανατολική Μεσόγειο, Μαρία Δεληγιάννη, σημειώνει ότι ο τομέας της κρουαζιέρας είναι ένα κρίσιμο στοιχείο για την οικονομία μας και είναι στις προτεραιότητές του να υποστηρίξει την πράσινη ανάπτυξη.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")