Με ορίζοντα το 2030 αρχίζουν τον σχεδιασμό τοποθέτησης συστημάτων ηλεκτροδότησης και ηλεκτροφόρτισης των ελλιμενισμένων πλοίων ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά και ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου. Άνθρωποι της αγοράς ανέφεραν στη «Ν» ότι στην πρόταση «Fit for 55» που κατέθεσε η Κομισιόν την περασμένη Τετάρτη, και εφόσον αυτή τελικά εγκριθεί από το Ευρωκοινουβούλιο και το Συμβούλιο της Ευρώπης, περιλαμβάνεται πρόβλεψη για όλα τα πλοία που θα παραμένουν στα λιμάνια για περισσότερες από δύο ώρες ότι θα πρέπει να ηλεκτροδοτούνται από εγκαταστάσεις στο λιμάνι

Πρόκειται για έργα πολύ υψηλού κόστους, αφού για παράδειγμα το καλώδιο που θα φτάσει στο λιμάνι του Πειραιά θα ξεκινήσει από τη λίμνη Κουμουνδούρου στον Ασπρόπυργο. Μεγάλο κόστος αναμένεται να έχουν επίσης τόσο η εγκατάσταση των συστημάτων στα λιμάνια όσο και η συντήρησή τους. Για παράδειγμα, εφόσον περάσει η πρόταση στο μεγάλο λιμάνι της χώρας, θα υπάρχουν εγκαταστάσεις στο επιβατικό λιμάνι (ακτοπλοΐα - κρουαζιέρα), στο Car Terminal, αλλά και στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων.

Πρόβλημα στα νησιά

Η πρόταση αυτή φυσικά ανοίγει και μια σειρά ζητημάτων που έχουν να κάνουν με τα νησιωτικά λιμάνια, αφού σχεδόν κανένα δεν έχει τη δυνατότητα ηλεκτροδότησης των πλοίων, και κύκλοι της αγοράς πιστεύουν ότι εφόσον η πρόταση περάσει, θα υπάρχουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις, για παράδειγμα, για τον αριθμό πλοίων που διανυκτερεύουν σε κάποιο λιμάνι συνδυαστικά με τον αριθμό των προσεγγίσεων.

Έργα που στοχεύουν στην εξασφάλιση της συμβατότητας των υποδομών των λιμένων της χώρας για την εισαγωγή της δυνατότητας ηλεκτροδότησης και ηλεκτροφόρτισης των ελλιμενισμένων πλοίων, την εξυπηρέτηση της κρουαζιέρας αλλά και στη βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος έλαβαν έγκριση χρηματοδότησης από τον Ευρωπαϊκό Εκτελεστικό Οργανισμό για το Κλίμα, τις Υποδομές και το Περιβάλλον (CΙΝΕΑ) στις Βρυξέλλες.

Οι προτάσεις είχαν υποβληθεί στην ανταγωνιστική πρόσκληση του Μηχανισμού Συνδέοντας την Ευρώπη (CEFTransportMAPCall2020) και έλαβαν έγκριση σκοπιμότητας από τη Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, το διάστημα Φεβρουάριος - Μάρτιος του 2021.

Έγκριση από τον CINEA

Πιο συγκεκριμένα, εγκρίθηκαν:

* Το έργο CIPORT - Cold lroning in the Port of Piraeus: Taking the Final Step στον λιμένα Πειραιά και

* το έργο ELECTRIPORT - Port Electrification - Alternative Maritime Power στο λιμένα Ηρακλείου Κρήτης.

Τα έργα αυτά είναι μεταξύ των 68 βασικών έργων, συνολικού ύψους χρηματοδότησης 800 εκατ. ευρώ, που θα στηρίξουν τις ευρωπαϊκές υποδομές μεταφορών τα επόμενα χρόνια.

Το έργο CIPORT (εκτιμώμενου επιλέξιμου προϋπολογισμού 1,400.000 ευρώ) αφορά την εκπόνηση σειράς μελετών για την ηλεκτροδότηση πλοίων (coldironing) σε τέσσερα σημεία του τμήματος εξυπηρέτησης κρουαζιέρας του λιμένα του Πειραιά, καθώς και απαιτούμενων μελετών για την ανάπτυξη των σχετικών υποδομών, συμπεριλαμβανομένων περιβαλλοντικών, μεταφορικών και κοινωνικοοικονομικών μελετών. Στόχος της δράσης είναι η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και η βελτιστοποίηση λειτουργίας του λιμένα, δημιουργώντας προστιθέμενη αξία για τον λιμένα, τους χρήστες και την τοπική οικονομία της πόλης του Πειραιά.

Το έργο ELECTRIPORT (εκτιμώμενου επιλέξιμου προϋπολογισμού 1,447.440 ευρώ) αφορά την εκπόνηση σειράς μελετών και σχεδίαση των απαιτούμενων έργων για την από ξηράς παροχή ηλεκτρικής ενέργειας για τη φόρτιση των πλοίων (cold ironing) στον λιμένα του Ηρακλείου, με στόχο τη μείωση των εκπομπών CO2 και εκπομπών αερίων ρύπων, τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και τη βιώσιμη ανάπτυξη του λιμένα και της πόλης του Ηρακλείου.

Η CINEA αναμένεται να συνάψει συμφωνίες επιχορήγησης με τους δικαιούχους των έργων εντός του ερχόμενου εξαμήνου.

Το σύστημα στην Κυλλήνη

Στη χώρα μας υπάρχει ήδη στο λιμάνι της Κυλλήνης σύστημα cold ironing, το οποίο έχει σχεδιαστεί προκειμένου να εξυπηρετεί τα πλοία που ταξιδεύουν στα νησιά του Ιονίου. Το έργο έγινε στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Elemed (Electrification in the Eastern Mediterranean), και τα εγκαίνια έγιναν με την ηλεκτροδότηση του επιβατηγού - οχηματαγωγού πλοίου «Fior di Levante» κατά τη διανυκτέρευσή του στο λιμάνι τα Κυλλήνης. Ωστόσο, οι πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν ότι το έργο δεν έχει αποδώσει, αφού τα περισσότερα πλοία δεν διανυκτερεύουν στο λιμάνι της Κυλλήνης.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")