Την εικόνα των μεταφορών με ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα έργων, συνολικού ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ, το οποίο περιλαμβάνει πλήθος εμβληματικών έργων, όπως μεταξύ άλλων τις διασυνδέσεις των λιμένων με τον σιδηρόδρομο, την αναβάθμιση περιφερειακών αεροδρομίων, τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, τον ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης), την υποθαλάσσια

ζεύξη Σαλαμίνας, τη νέα Περιφερειακή Οδό της Θεσσαλονίκης, τη γραμμή 4 του μετρό, παρεμβάσεις για την οδική ασφάλεια και αντιπλημμυρικά έργα σε όλη τη χώρα, επιχειρεί να αλλάξει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.

Θέλοντας να εκμεταλλευτεί τις ευκαιρίες που διαμορφώνονται στον τομέα των μεταφορών, μετά την πανδημία, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καταρτίσει σχέδιο με νέα χρηματοδοτικά εργαλεία. Όπως αναφέρει στη «Ν» ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής, «με συστηματική δουλειά, αποφασιστικότητα, συνέπεια και με νέα χρηματοδοτικά μοντέλα, υλοποιούμε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα έργων, σε όλη την Ελλάδα, συνολικού ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ. Εμβληματικά έργα, που είχαν κολλήσει σε σύνθετα προβλήματα και πολλοί τα είχαν ξεγράψει, τα ξεμπλοκάρουμε ένα προς ένα και προχωρούν με γρήγορους ρυθμούς.

Επίσης, δίνοντας έμφαση σε νέες υποδομές, που έχουν να κάνουν με τον σιδηρόδρομο, προχωράμε στην υλοποίηση του μεγαλύτερου προγράμματος σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στη χώρα μας, ύψους 3,3 δισ. ευρώ. Σε αυτή την κυβέρνηση, κάθε φορά που ανακοινώνουμε μεγάλα έργα, δεσμευόμαστε χωρίς μεγάλα λόγια και μιλάμε συγκεκριμένα για τα πλάνα, τα χρονοδιαγράμματα και τη χρηματοδότηση. Δεν εξαγγέλλουμε έργα χωρίς συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και χρηματοδοτικό μοντέλο».

Κάθε κρίση, συμπληρώνει ο κ. Καραμανλής, μπορεί να γεννήσει ευκαιρίες, αναφέροντας ότι η Ελλάδα μετά τη δεκαετή οικονομική κρίση και την υγειονομική κρίση της πανδημίας μπορεί πλέον να ανακτήσει ξανά τον πρωταγωνιστικό ρόλο της στον τομέα των μεταφορών στα Βαλκάνια.

Σημειώνει, δε, ότι στόχος της κυβέρνησης είναι να μετατρέψει τη χώρα σε κόμβο των εμπορευματικών μεταφορών στην Ανατολική Μεσόγειο και με βάση αυτό εργάζεται προς τρεις άξονες:

Πρώτον, τη διασύνδεση των λιμένων της Βορείου Ελλάδας για την αναβάθμιση της περιοχής, δεύτερον, την ανάπτυξη του μεγαλύτερου σχεδίου σιδηροδρομικών έργων, ύψους 3,3 δισεκατομμυρίων ευρώ, που έχει εφαρμοστεί ποτέ στη χώρα συνδυάζοντας και τη διασύνδεση με τα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, και, τρίτον, την αναβάθμιση των περιφερειακών αεροδρομίων.

Σχετικά με τα χρηματοδοτικά εργαλεία που θα χρησιμοποιήσει η κυβέρνηση για τα μεγάλα έργα υποδομής, ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι «αρχή της κυβέρνησης είναι να ανακοινώνει έργα που είναι εφικτό να υλοποιηθούν, που εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον και -το βασικότερο- που έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση». Υπογράμμισε δε ότι το Ταμείο Ανάκαμψης κι Ανθεκτικότητας αποτελεί μοναδική ευκαιρία για την Ελλάδα, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε επιχορηγήσεις ύψους 17,8 δισεκατομμυρίων ευρώ και δανειοδοτήσεις ύψους 12,7 δισεκατομμυρίων ευρώ για την περίοδο 2021 - 2026. Συγκεκριμένα, το πρώτο κύμα από τη νέα «γενιά» κατασκευαστικών έργων, ύψους περίπου 2,9 δισ. από ένα σύνολο 13 δισ. ευρώ, -το μεγαλύτερο πακέτο έργων μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004-, που σε βάθος επταετίας θα δώσουν τεράστια ώθηση στη χώρα, συγκροτούν, ο ΒΟΑΚ, το μεγαλύτερο σύγχρονο ελληνικό κατασκευαστικό έργο, συνολικού προϋπολογισμού 1,85 δισ. ευρώ, το «Fly Over» της Θεσσαλονίκης (370 εκατ.), η Ζεύξη Περάματος - Σαλαμίνας (500 εκατ.) και η σύνδεση Καλαμάτας - Μεθώνης (180 εκατ.).

Ο ΒΟΑΚ, που έχει χωριστεί σε 3 τμήματα, που θα συνδέουν τις 4 πρωτεύουσες των νομών της Κρήτης (Χανιά, Ρέθυμνο, Ηράκλειο, Άγιος Νικόλαος), βρίσκεται ήδη σε πολλαπλή διαγωνιστική διαδικασία. Έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, ύψους 427 εκατ., με την αιτιολογία του έργου ριζικής βελτίωσης των συνθηκών ασφάλειας των μετακινήσεων.

Εκτιμάται, δε, ότι θα αναβαθμίσει τη μεγαλύτερη τουριστική περιοχή της χώρας και θα εκσυγχρονίσει το νησί σε συνδυασμό με τα άλλα μεγάλα έργα (ηλεκτρική διασύνδεση, νέο αεροδρόμιο Καστελιού).

Διάφορες κατηγορίες υποδομών

Τα έργα διαφόρων άλλων κατηγοριών, περίπου 0,5 δισ. ευρώ, που έχουν εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης (από ένα σύνολο 1,7 δισ.) και θα εκτελεστούν είναι:

* Οι παρεμβάσεις αναβάθμισης σε περιφερειακά αεροδρόμια (107 εκατ. ευρώ): Αφορούν περαιτέρω εκσυγχρονισμό, βελτίωση και αναβάθμιση των 13 περιφερειακών αεροδρομίων με έργα υποδομής, περιλαμβάνοντας: α) Σχεδιασμό, μελέτη και σχετικές άδειες για τους αεροδιαδρόμους, β) Κατασκευή λωρίδων αεροδιαδρόμου, γ) Κατασκευή Περιοχής Ασφαλείας αεροδιαδρόμου, δ) Σηματοδότηση αεροδιαδρόμου, ε) Περιμετρική περίφραξη τύπου ΝΑΤΟ, στ) Φωτισμό αεροδιαδρόμου.

* «Έξυπνες» γέφυρες (81 εκατ. ευρώ): Αφορά τη δημιουργία συστήματος παροχής πληροφοριών με ειδικά συστήματα μετρήσεων και αισθητήρες για την προληπτική συντήρηση γεφυρών σε διάφορες περιοχές της χώρας για αύξηση του επιπέδου ασφαλείας των οδικών μεταφορών με σύγχρονες τεχνολογικές μεθόδους.

* Ηλεκτρονικά διόδια (65 εκατ. ευρώ): Αφορά την ανάπτυξη αξιόπιστου, οικονομικού και φιλικού στους χρήστες διαλειτουργικού συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων για όλη τη χώρα, με ανάπτυξη δίκαιου και διαφανούς μηχανισμού χρέωσης.

* Ψηφιακός μετασχηματισμός ΟΣΕ -ΣΔΙΤ (24 εκατ. ευρώ): Αφορά την αναβάθμιση της τηλεπικοινωνιακής υποδομής του ΟΣΕ, με εγκατάσταση ειδικής τεχνολογικής υποδομής και κεραιών για τη μετάδοση σήματος σε όλο το δίκτυο.

* Ηλεκτροκίνηση συγκοινωνιών (δίκτυο φορτιστών, ηλεκτρικά λεωφορεία και ταξί - 220 εκατ. ευρώ): Θα επιδοτήσει τη δημιουργία σταθμών φόρτισης για ηλεκτροκίνητα οχήματα σε ολόκληρη την Ελλάδα (αεροδρόμια, εθνικές οδοί, σταθμοί εξυπηρέτησης οχημάτων, πρατήρια καυσίμων κ.λπ.) και της αντικατάστασης μέρους του στόλου των αστικών συγκοινωνιών σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη με ηλεκτρικά λεωφορεία και των παλαιών ρυπογόνων ταξί με ηλεκτρικά.

Σε «σιδηροδρομική» τροχιά 6 μεγάλοι διαγωνισμοί

Έξι μεγάλοι διαγωνισμοί για σιδηροδρομικά έργα νέας γενιάς μπαίνουν στη γραμμή της εκκίνησης. Πρόκειται για:

* Την αναβάθμιση υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο, συνολικού μήκους 178 χλμ. σε διπλή γραμμή με εγκατάσταση συστημάτων σηματοδότησης και ETCS Level 1 και ηλεκτροκίνησης, καθώς και αναβάθμιση σταθμών/στάσεων (προϋπολογισμός 815 εκατ. ευρώ).

* Τη νέα σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη - Αμφίπολη - Νέα Καρβάλη - Τοξότες, συνολικού μήκους 206 χλμ., σε νέα νότια χάραξη, με σηματοδότηση, ETCS, ηλεκτροκίνηση (1,3 δισ.).

* Τη σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης με νέα μονή σιδηροδρομική που θα συνδέεται με την υφιστάμενη και κατασκευή Προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης (22 εκατoμμύρια).

* Την ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής γραμμής Κόρινθος - Πάτρα στο τμήμα Ρίο - Νέος Λιμένας Πατρών, με κατασκευή νέας διπλής γραμμής, συνολικού μήκους 11 χλμ. περίπου, με σηματοδότηση, ETCSLevell, ηλεκτροκίνηση και εργασίες περιβαλλοντικής αποκατάστασης. Η χάραξη χωροθετείται στο μεγαλύτερο τμήμα πάνω στη χάραξη της υφιστάμενης γραμμής. Τμήμα του έργου θα υπογειοποιηθεί με τεχνικό Cut & Cover, μήκους 5,1 χλμ. περίπου (514 εκατ.).

* Επέκταση του Προαστιακού Σιδηροδρομικού Δικτύου Αθηνών προς Ραφήνα και σύνδεση με Λιμένα Ραφήνας, συνολικού μήκους 17 χλμ. περίπου, με δύο εναλλακτικές χαράξεις (300 εκατ.).

* Ανάλογη επέκταση του Προαστιακού προς Λαύριο (380 εκατ.). Επιπλέον αυτών των σιδηροδρομικών έργων στο επόμενο διάστημα θα δημοπρατηθεί και η επέκταση του Προαστιακού στη Δυτική Αττική, μήκους 36 χλμ. από Άνω Λιόσια έως Μέγαρα, προϋπολογισμού 85 εκατ. και έχοντας εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Επίσης, η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου μέσω ΣΔΙΤ (130 εκατ. ευρώ), με εμβληματική παρέμβαση σε ηλεκτροδότηση, σηματοδότηση, τηλεπικοινωνίες, ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα της γραμμής από Πειραιά/Αθήνα έως Θεσσαλονίκη. Οι επεκτάσεις προς Ραφήνα και Λαύριο θα γίνουν ως έργα συνδυασμένων μεταφορών, καθώς σχεδιάζεται παράλληλη οδική και σιδηροδρομική επέκταση της Αττικής Οδού.

*(Από τη Ναυτεμπορική)