Σε σταθερή ρότα κινείται το ελληνικό νηολόγιο μέσα στο 2021, διατηρώντας σε γενικές γραμμές τις δυνάμεις του κοντά στα 40 εκατ. ΚΟΧ (χωρητικότητας), από την αρχή του έτους. Το ελληνικό νηολόγιο τα τελευταία χρόνια έχει συρρικνωθεί, αφού από τα 44,8 εκατ. ΚΟΧ στο τέλος του 2014, έπεσε σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής,

σταδιακά, στα 40,4 εκατ. ΚΟΧ στο τέλος του 2020, ενώ τον Ιούνιο που μας πέρασε έπεσε για πρώτη φορά, οριακά, κάτω από τα 40 εκατ. ΚΟΧ στα 39,83 εκατ.

Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι ακόμα και μέσα στο 2021, κατά τη διάρκεια του α' εξαμήνου, ο υπό ελληνική σημαία στόλος (πλοία άνω των 100 κοχ) «χάνει» κάθε μήνα και λίγο από τη χωρητικότητά του, περίπου 50.000 με 60.000 ΚΟΧ, κατά μέσο όρο. Για την ενίσχυση της ελληνικής σημαίας η ελληνική κυβέρνηση έχει λάβει μια σειρά μέτρων, ενώ επεξεργάζεται και μια σειρά από άλλα, προκειμένου να προσελκύσει τα πλοία του ελληνόκτητου εμπορικού στόλου.

Ασφάλεια - περιβάλλον

«Είμαστε προσεκτικοί στις περαιτέρω κινήσεις μας και επενδύουμε με ακόμη μεγαλύτερη ένταση στους κρίσιμους τομείς της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας και προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Εκσυγχρονίζουμε με συγκεκριμένο πρόγραμμα υλοποίησης τις υπηρεσίες νηολόγησης πλοίων, καθώς και εκείνες της ναυτικής εργασίας και της ναυτικής εκπαίδευσης», έχει δηλώσει στη «Ν» ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης.

Ο υπουργός σε δηλώσεις του επίσης αναφέρει ότι έπειτα από 63 ολόκληρα χρόνια έχει συσταθεί ειδική νομοπαρασκευαστική επιτροπή για την αναμόρφωση του Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού δικαίου, με σκοπό την ενίσχυση του ελληνικού νηολογίου, την ενδυνάμωση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού πλοίου και την αύξηση του αριθμού των πλοίων με ελληνική σημαία.

Παρ' όλες τις διαρροές, πάντως, η Ελλάδα παραμένει ένα από τα κορυφαία νηολόγια πλοίων παγκοσμίως: Το ελληνικό νηολόγιο αριθμεί 685 πλοία (άνω των 1.000 gt), των οποίων η χωρητικότητα ανέρχεται σε 37,98 εκατομμύρια gt. Ο στόλος υπό ελληνική σημαία κατατάσσεται στην 8η θέση διεθνώς και στη 2η θέση στην Ε.Ε. (σε όρους dwt).

Νομοθετικές αστοχίες

Σύμφωνα μάλιστα με τον πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρο Βενιάμη: «Σε εθνικό επίπεδο, η περίοδος που πέρασε ήταν καθοριστική για να ολοκληρωθεί η αποκατάσταση νομοθετικών αστοχιών που είχαν πλήξει σημαντικά την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού νηολογίου. Η ελληνική σημαία, εκτός από ποιοτική, είναι πια άκρως ανταγωνιστική, μειονεκτώντας όμως ακόμη ως προς τη διαπιστωμένη καθυστέρηση στην επιβεβλημένη ψηφιοποίηση και ηλεκτρονική διακυβέρνηση των λειτουργικών και διαδικαστικών εκφάνσεών της».

Ελληνική σημαία

Παρά τη διαρροή των τελευταίων ετών, που σε έναν βαθμό οφείλεται και στο γεγονός ότι ο ελληνικός ακτοπλοϊκός στόλος έχει μειωθεί, πολλές ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες της ποντοπόρου ναυτιλίας επιλέγουν να σηκώσουν στα πλοία τους τη γαλανόλευκη. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Marine Information Services, τον μεγαλύτερο στόλο στο ελληνικό νηολόγιο έχει ο όμιλος Αγγελικούση, με τη Μαρία Αγγελικούση στο πηδάλιο μετά τον θάνατο του Γιάννη Αγγελικούση, με 125 πλοία. Στη δεύτερη θέση η Minerva Marine, συμφερόντων Ανδρέα Μαρτίνου, με 38 πλοία, ενώ ο όμιλος Άννας Αγγελικούση έχει 32 πλοία στην ελληνική σημαία. Οι εταιρείες του Διαμαντή Διαμαντίδη Marmaras Navigation και Delta Tankers ακολουθούν με 29 πλοία, ενώ η Eletson, των οικογενειών Χατζηελευθεριάδη, Καρασταμάτη, Κέρτσικωφ, διαθέτει 18 πλοία στην ελληνική σημαία.

*(Από τη Ναυτεμπορική)