Με σπασμένα τα φρένα κινούνται οι τιμές του φυσικού αερίου στις ευρωπαϊκές αγορές. Είναι ενδεικτικό της αχαλίνωτης ανόδου τους το γεγονός ότι χθες, η η τιμή του ολλανδικού συμβολαίου αναφοράς, TTF έφθασε, ενδοσυνεδριακά, σε απόσταση αναπνοής από τα 100 ευρώ (98,1 ευρώ) προτού διορθώσει σε χαμηλότερα επίπεδα. Καθώς τίποτε στο σύγχρονο κόσμο δεν είναι τυχαίο, οι τιμές ακολουθούν κατά πόδας τη ζήτηση που αναμένεται να κορυφωθεί το χειμώνα, μιας και το φυσικό αέριο επιλέχθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση ως το καύσιμο-γέφυρα στο μακρύ, επίπονο και πανάκριβο δρόμο για την Ενεργειακή Μετάβαση.

Η πρωτοφανής εξάρτηση από το φυσικό αέριο παρατηρείται την ώρα που οι περισσότερες των κυβερνήσεων έχουν κόψει τον ομφάλιο λώρο με τον άνθρακα και αποδομούν με ολοένα πιο συστηματικό τρόπο τη χρήση του πετρελαίου. Εν τούτοις, καθώς φυσικό αέριο στις ποσότητες που χρειάζεται για να καλυφθεί η πυρετώδης ζήτησή του, δεν υπάρχει επί του παρόντος, οι πολιτικές για την ανάκαμψη από την πανδημία και για την προώθηση αμιγώς πράσινων πηγών ενέργειας στο μείγμα, μοιάζουν να έχουν καθηλωθεί.  

Η εικόνα πολλών ισχυρών οικονομιών στον απόηχο της αλματώδους αύξησης του κόστους του φυσικού αερίου και συνακόλουθα της ηλεκτρικής ενέργειας είναι απογοητευτική. Κυβερνήσεις προειδοποιούν για επερχόμενες διακοπές ρεύματος και για υποχρεωτική διακοπή της λειτουργίας εργοστασιακών μονάδων.

Εν μέσω αυτή της ζοφερής πραγματικότητας για την Γηραιά ήπειρο, η Επιτροπή Βιομηχανίας, Έρευνας και Ενέργειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, προτείνει την άρση της χρηματοδότησης νέων έργων φυσικού αερίου, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται ο EastMed. Σύμφωνα με την ευρωβουλή, έργα που βασίζονται στο φυσικό αέριο δεν θα είναι πλέον επιλέξιμα για χρηματοδότηση από την Ε.Ε αν και αφήνει ανοιχτό ένα παραθυράκι για προσωρινή παρέκκλιση από αυτό τον κανόνα, που θα επιτρέψει, υπό αυστηρές προϋποθέσεις, την αδειοδότηση και χρηματοδότηση ορισμένων έργων.

Αντιθέτως, η κοινοβουλευτική επιτροπή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που είναι επιφορτισμένη με θέματα ενέργειας προωθούν τη χρηματοδότηση της ανάπτυξης υποδομών υδρογόνου, όπως οι ηλεκτρολύτες, καθώς και της δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα και της αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας.

Τα μέλη αυτής της επιτροπής υποστηρίζουν ότι τα επιλέξιμα έργα πρέπει να συνάδουν με την αρχή «προτεραιότητα στην ενεργειακή απόδοση», που ορίζει πως η ενεργειακή αποδοτικότητα αποτελεί τον πιο εύκολο τρόπο εξοικονόμησης πόρων για τους καταναλωτές και μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Κι ενώ αυτά  συμβαίνουν στα ευρωπαϊκά κέντρα λήψης αποφάσεων, στη χώρα μας, το 2021 αναμένεται να αποτελέσει έτος αυξημένης κατανάλωσης φυσικού αερίου. Σύμφωνα με στοιχεία του ΔΕΣΦΑ για το α΄εξάμηνο, η κατανάλωση μοιάζει αυξημένη κατά τουλάχιστον 14% από την αντίστοιχη χρονική περίοδο, πέρυσι.

Με δεδομένο την υψηλή ζήτηση που καταγράφηκε τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο και την πρόβλεψη για έκρηξή της τη χειμερινή περίοδο, οι ανάγκες σε φυσικό αέριο αναμένεται να ξεπεράσουν κάθε προηγούμενο. Άλλωστε, μόνο ο τομέας της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας αναλογεί σε ποσοστό άνω του 60% της συνολικής κατανάλωσης. Καθώς οι λιγνιτικές μονάδες αποτελούν παρελθόν και οι ανεμογεννήτριες και τα φωτοβολταϊκά, αποδίδουν μόνο μικρό τμήμα της θεωρητικής ισχύος τους, λόγω της στοχαστικότητας που τα διέπει, οι επόμενοι μήνες θα αποδειχτούν, κατά τα φαινόμενα, μάρτυρες της ανάγκης μας για φ. αέριο

Παρά τις ανησυχίες που διατυπώνονται, οι αρμόδιοι του κλάδου της ενέργειας επισημαίνουν ότι η σημαντική διαφοροποίηση των πηγών προέλευσης του φυσικού αερίου που εισάγεται στη χώρα, όπως ο τερματικός σταθμός LNG της Ρεβυθούσας και η λειτουργία του αγωγού TAP, παρέχουν εναλλακτικές λύσεις αλλά και την ευελιξία που απαιτεί η κάλυψη των εγχώριων ενεργειακών αναγκών, ακόμη και εάν επαληθευτούν οι εκτιμήσεις που διατυπώνουν θεσμικοί παράγοντες, όπως ο πρόεδρος της ΡΑΕ, Αθανάσιος Δαγούμας ότι έως και τον Μάρτιο του επομένου έτους, οι τιμές του φυσικού αερίου αναμένεται να κινηθούν είτε στο υφιστάμενο εύρος διακύμανσης είτε ελαφρώς χαμηλότερα.