Στα μέτρα επιδότησης του πετρελαίου θέρμανσης που ανακοινώθηκαν επαφίενται πλέον οι Έλληνες καταναλωτές και ιδιαίτερα οι οικονομικά ευάλωτοι, καθώς είναι το μόνο μέσο που μπορεί να μετριάσει τις επιπτώσεις που προκαλούνται από την κατακόρυφη αύξηση των διεθνών τιμών. Ωστόσο, αν και ο εξορθολογισμός του κόστους του πετρελαίου θέρμανσης είναι εφικτός σε έναν βαθμό με το επίδομα,

 

δεν ισχύει το ίδιο και για τα καύσιμα κίνησης, όπως η βενζίνη και ντίζελ κίνησης.

Με βάση τις υφιστάμενες διεθνείς τιμές, την επόμενη Παρασκευή 15 Οκτωβρίου που θα κάνει «πρεμιέρα» στα πρατήρια το πετρέλαιο θέρμανσης, οι καταναλωτές θα κληθούν να το πληρώσουν κατά περίπου 40% ακριβότερα σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020.

Συγκεκριμένα, η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης θα είναι της τάξεως του 1,10 - 1,15 ευρώ ανά λίτρο στα μεγάλα αστικά κέντρα, 1,20 - 1,25 για την περιφέρεια και 1,30 έως 1,35 ευρώ το λίτρο για τις νησιωτικές περιοχές.

Οι παραπάνω είναι οι εκτιμώμενες τιμές εκκίνησης και ουδείς μπορεί να προδιαγράψει ότι δεν θα υπάρξουν περαιτέρω αυξήσεις, καθώς, διεθνώς, ο χειμώνας φαίνεται ότι θα είναι εξαιρετικά δύσκολος.

Για λόγους σύγκρισης, αναφέρουμε ότι πέρυσι στις 15 Οκτωβρίου, πρώτη ημέρα διάθεσης πετρελαίου κίνησης για την προηγούμενη σαιζόν, η μέση πανελλαδική τιμή του πετρελαίου κίνησης ήταν σχεδόν 0,80 ευρώ ανά λίτρο.

Δεν είναι, όμως, μόνο το πετρέλαιο θέρμανσης αυτό που θα επιβαρύνει τους καταναλωτές. Είναι και τα καύσιμα κίνησης.

Ειδικότερα, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020, η αμόλυβδη βενζίνη σε επίπεδο μέσης πανελλαδικής τιμής είναι ακριβότερη κατά 30 λεπτά (1,422 πέρυσι έναντι 1,726 ευρώ ανά λίτρο πέρυσι).

Κατά περίπου 13 λεπτά ακριβότερο είναι και το πετρέλαιο κίνησης, του οποίου η πανελλαδική μέση τιμή (7 Οκτωβρίου) διαμορφώθηκε στο 1,456 ευρώ ανά λίτρο, έναντι 1,322 ευρώ πέρυσι.

Οι προαναφερθείσες αφορούν τις μέσες πανελλαδικές τιμές, καθώς υπάρχουν περιοχές - νομοί όπου οι τιμές είναι αρκετά υψηλότερες.

Για παράδειγμα, η μέση τιμή για την αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων στα Δωδεκάνησα είναι 1,875 ευρώ και για το πετρέλαιο κίνησης 1,574 ευρώ ανά λίτρο.

Πάντα ψηλά η Ελλάδα

Είτε με 1,42 είτε με 1,72 ευρώ ανά λίτρο, η Ελλάδα κατέχει μία από τις υψηλότερες θέσεις στον δείκτη ακρίβειας της αμόλυβδης βενζίνης. Συγκεκριμένα και φέτος και πέρυσι είναι η τέταρτη χώρα με την υψηλότερη τιμή στην αμόλυβδη, μετά την Ολλανδία, τη Φινλανδία και τη Δανία.

Οι ελληνικές επιδόσεις στην αμόλυβδη οφείλονται αποκλειστικά στη φορολογία, καθώς ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσηw (ΕΦΚ) ανέρχεται σε 0,70 ευρώ ανά λίτρο ή 700 ευρώ ανά χιλιόλιτρο βενζίνης, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι η τελική τιμή της βενζίνης διαμορφώνεται και με έναν από τους υψηλότερους συντελεστές ΦΠΑ (24%) σε επίπεδο Ε.Ε.

Βάσει της κοινοτικής νομοθεσίας, ο ελάχιστος ειδικός φόρος κατανάλωσης ανά λίτρο βενζίνης είναι το 0,36 ευρώ ανά λίτρο και οι μόνες χώρες που επιβάλλουν τη μίνιμουμ φορολογία είναι η Βουλγαρία και η Ουγγαρία και ακολουθούν η Πολωνία και Ρουμανία με 0,37 ευρώ ΕΦΚ ανά λίτρο βενζίνης.

Αντίθετα, τον υψηλότερο ΕΦΚ έχει η Ολλανδία με 0,81 ευρώ ανά λίτρο, η Ιταλία με 0,73 ευρώ ανά λίτρο και η Φινλανδία με 0,72 ευρώ ανά λίτρο. Η Γαλλία έχει 0,68 ευρώ ανά λίτρο, η Γερμανία 0,65 και η Ισπανία 0,50 ευρώ, όταν ο μέσος όρος σε επίπεδο Ε.Ε. είναι τα 0,56 ευρώ ανά λίτρο.

Οι πρατηριούχοι

Η μείωση των φόρων στα καύσιμα κίνησης και θέρμανσης αποτελεί πάγιο και δίκαιο αίτημα όχι μόνο των πρατηριούχων καυσίμων, αλλά και των καταναλωτών, καθώς θα αποκαθιστούσε την αδικία για τους Έλληνες που πληρώνουν από τις υψηλότερες φορολογικές επιβαρύνσεις στην Ευρώπη, επισημαίνει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) με επιστολή της προς τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα.

Παράλληλα, επισημαίνει η ΠΟΠΕΚ, η μείωση των φόρων:

* Θα μειώσει το κόστος παραγωγής και μεταφοράς των προϊόντων βελτιώνοντας συνολικά την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας.

* Θα επιτρέψει σε χιλιάδες νοικοκυριά να καλύψουν τις ανάγκες θέρμανσης με οικονομικό τρόπο τον χειμώνα.

* Θα αυξήσει το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών.

*(Από τη Ναυτεμπορική)