Βήματα προόδου σε σημαντικές αποκρατικοποιήσεις διαπιστώνονται φέτος, παρότι η πανδημία δημιούργησε σημαντικές καθυστερήσεις στην πορεία των ιδιωτικοποιήσεων την περασμένη χρονιά με τα σχετικά έσοδα να αγγίζουν μόλις τα 45 εκατ. ευρώ. Οι εκτιμήσεις, συμπεριλαμβανομένων και των έργων που βρίσκονται ήδη ή αναμένονται να εισέλθουν σε διαγωνιστική φάση στο υπόλοιπο του 2021 από το ΤΑΙΠΕΔ, κάνουν λόγο για ποσό

που ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ. Αυτές τις ημέρες η διοίκηση του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων καταρτίζει το πρόγραμμα του 2022 το οποίο θα δοθεί στην κυβέρνηση προς έγκριση, με τα συνολικά έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις την τελευταία δεκαετία, από το 2011 ως το 2020, να έχουν ανέλθει σε 7,1 δισ. ευρώ.

Από τα πάνω από 2 δισ. ευρώ που υπολογίζεται ότι θα εγγραφούν φέτος, 1,49 δισ. ευρώ αφορά την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, 300 εκατ. ευρώ το Ελληνικό και 733 εκατ. ευρώ τη ΔΕΠΑ Υποδομών, αλλά και κάποια άλλα έργα που βρίσκονται ήδη ή αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαγωνιστική φάση το 2021, όπως περιφερειακά λιμάνια, μαρίνες και real estate.

Υπενθυμίζεται ότι η συμφωνία μεταβίβασης των μετοχών για το Ελληνικό υπογράφηκε στις 25 Ιουνίου 2021, επιτυγχάνοντας το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής. Στο πλαίσιο αυτό, το ΤΑΙΠΕΔ έλαβε στις 25 Ιουνίου 2021 το ποσό των 300 εκατ. ευρώ ως πρώτη δόση από το συνολικό χρηματικό αντίτιμο των 915 εκατ. ευρώ.

Για την Εγνατία Οδό επίσης σημειώνεται πρόοδος τους τελευταίους μήνες, καθώς μετά τη διαδικασία που προηγήθηκε και το τίμημα του 1,5 δισ. ευρώ σχεδόν, ένα σύμπλεγμα 8 πλευρικών σταθμών διοδίων τέθηκε σε λειτουργία τον Ιούλιο, ενώ αναμένονται άλλοι 7 πλευρικοί και ένας μετωπικός σταθμός διοδίων. Προχωρούν διαδικασίες για την αδειοδότηση στις σήραγγες, ενώ υπάρχει εκκρεμότητα με την αδειοδότηση των υπόλοιπων 16 κατηγορία Ε (δηλαδή εξαιρούνται οι μεταφορές επικίνδυνων φορτίων), που έχει προγραμματιστεί να κλείσει πριν από την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης, η οποία αναμένεται στα τέλη του 2022.

Επίσης, σε εξέλιξη είναι οι συμβάσεις παραχώρησης στα περιφερειακά λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου και Καβάλας.

Από κει και πέρα, όπως έχει αποφασιστεί, ορισμένες συναλλαγές έπρεπε να καθυστερήσουν μετά τη σημαντική πτώση της αξίας κεφαλαιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων ή τον αντίκτυπο της πανδημίας στο επίπεδο της οικονομικής δραστηριότητας. Αυτό ισχύει για τα Ελληνικά Πετρέλαια και την πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.

Για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας είναι σε εξέλιξη η διαδικασία, με το ΤΑΙΠΕΔ να έχει αναβάλει τη δεύτερη φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών, προκειμένου να έχει μεγαλύτερη ορατότητα σχετικά με τα εκκρεμή ζητήματα. Το ίδιο ισχύει και για την Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου (ΥΑΦΑ) στη Ν. Καβάλα. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών από τους δύο προεπιλεγμένους ενδιαφερόμενους αναμένεται στο α’ τρίμηνο του 2022.

Ωστόσο, συνεχίζει να προβληματίζει η δράση της Δημόσιας Εταιρείας Ακινήτων (ΕΤΑΔ), με την Κομισιόν να εγείρει θέματα, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση αξιολόγησης για την Ελλάδα. Η ΕΤΑΔ αναμένεται να εκπονήσει μια ολοκληρωμένη στρατηγική για την επίτευξη μιας φιλόδοξης στοχευμένης απόδοσης στο χαρτοφυλάκιό της το συντομότερο δυνατό.

Ενώ κάποια έργα της ΕΤΑΔ προχωρούν, δεν υπάρχει μια συνολική προσέγγιση για την παροχή αξίας από το σύνολο του χαρτοφυλακίου των ακινήτων, ενώ οι προσπάθειες να επιτευχθεί μια αλλαγή στην απόδοση της εταιρείας δεν παρήγαγαν συστηματικά αποτελέσματα.

(Από τη Ναυτεμπορική)