Την προηγούμενη εβδομάδα διαβάσαμε σε μια γερμανόφωνη εφημερίδα ότι η Ελλάδα ποντάρει πάλι στον λιγνίτη και ότι η ελληνική κυβέρνηση προσπαθώντας να αντιδράσει στις υψηλές τιμές φυσικού αερίου και  πετρελαίου, επιστρέφει στον λιγνίτη από τον οποίο θέλει να απαλλαγεί. Μάλλον οι Γερμανοί δεν γνωρίζουν ότι η εκάστοτε ελληνική κυβέρνηση έχει την δυνατότητα να κατασκευάσει 

ένα Lignite To Liquid (LTL) project οποιαδήποτε στιγμή το αποφασίσει. Θα τους εξηγήσουμε λοιπόν τι είναι αυτό το project.

Το LTL Project είναι μια μονάδα που έχει την δυνατότητα να μετατρέψει τον λιγνίτη σε συνθετικό πετρέλαιο. Για να παράξει η χώρα μας ογδόντα χιλιάδες (80.000) βαρέλια την ημέρα χρειάζεται να καταναλώσει 80.000 τόνους λιγνίτη περίπου την ημέρα. Αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα μπορεί να παράγει είκοσι εννέα εκατομμύρια, διακόσιες χιλιάδες (29.200.000) βαρέλια περίπου συνθετικού πετρελαίου και συμπυκνωμάτων τον χρόνο και η ετήσια κατανάλωση λιγνίτη που θα χρειαζόταν για να κατασκευαστεί η παραπάνω ποσότητα θα ήταν αντιστοίχως είκοσι εννέα (29.200.000) εκατομμύρια, διακόσιες χιλιάδες τόνοι περίπου.

Ας ρίξουμε τώρα μια ματιά σε κάποια οικονομικά μεγέθη που αφορούν το LTL Project.

Κόστος λιγνίτη. Θα χρησιμοποιήσουμε την τιμή των 16,5 ευρώ ανά τόνο βάσει της συμφωνίας που κατέληξαν έπειτα από διαπραγματεύσεις η ΔΕΗ και η “Λιγνιτωρυχεία Αχλάδας” για την πενταετία 2020- 2024. Συνεπώς το ετήσιο κόστος λιγνίτη που θα απαιτείτο για να τροφοδοτήσει το συγκεκριμένο LTL Project, θα ανερχόταν σε τετρακόσια ογδόντα ένα εκατομμύρια, οκτακόσιες χιλιάδες (481.800.000)  ευρώ το χρόνο.

Κόστος ρύπων CO2. Το συγκεκριμένο project θα παρήγαγε τρία εκατομμύρια τόνους CO2 τον χρόνο. Θα χρησιμοποιήσουμε την τελευταία τιμή 4/10/21 του συστήματος εμπορίας εκπομπών αέριων ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ήταν 63.4 ευρώ ανά τόνο. Το ετήσιο λοιπόν κόστος ρύπων θα ανερχόταν σε εκατόν ενενήντα εκατομμύρια, διακόσιες χιλιάδες (190.200.000) ευρώ τον χρόνο.

Συμπερασματικά το ετήσιο κόστος τροφοδοσίας και κόστος ρύπων για το LTL project ανέρχεται στο ποσό των εξακοσίων εβδομήντα δύο εκατομμυρίων (672.000.000) ευρώ.

Σήμερα που γράφεται αυτό το άρθρο η τιμή του πετρελαίου τύπου Brent (27/10/2021) είναι  ογδόντα πέντε δολάρια και είκοσι εννέα σεντς (85.29) το βαρέλι.

Θα χρησιμοποιούμε λοιπόν αυτή την τιμή προκειμένου να έχουμε μια ένδειξη των εσόδων του Ελληνικού Δημοσίου από το LTL Project.

Η ετήσια παραγωγή πετρελαίου από το LTL Project, θα ανερχόταν σε 29.200.000 βαρέλια. Εάν πολλαπλασιάσουμε αυτό το ποσό με την τιμή που κοστίζει το πετρέλαιο Brent ανά βαρέλι σήμερα, τότε προκύπτει ένα ποσό της τάξεως των  δυόμιση δισεκατομμυρίων δολαρίων (2.500.000.0000) περίπου, δηλαδή δύο δισεκατομμυρίων, εκατόν σαράντα πέντε εκατομμυρίων (2.145.000.000) ευρώ. Εάν αφαιρέσουμε από αυτό το ποσό των 2.145.000.000 το ποσό που αφορά το κόστος του λιγνίτη που θα τροφοδοτούσε το LTL Project και το κόστος των ρύπων, τότε το ποσόν που θα προέκυπτε θα ανεχόταν σε ενάμιση δισεκατομμύριο (1.475.000.000) ευρώ περίπου. Αυτά θα ήταν τα ετήσια μικτά έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου από το LTL Project. Σημειωτέον ότι δεν μιλάμε για αργό πετρέλαιο που χρειάζεται διύλιση, αλλά για φιλικό προς το περιβάλλον καύσιμο πολλών οκτανίων έτοιμο προς κατανάλωση.

Κόστος επένδυσης. Το κόστος επένδυσης ενός τέτοιου LTL Project είναι περίπου έξι δισεκατομμύρια δολάρια, ήτοι 5.14 δισεκατομμύρια ευρώ.

Οι προκλήσεις για την κατασκευή ενός LTL Project είναι το ύψος της επένδυσης, η ύπαρξη του λιγνίτη και η διαχείριση των ρύπων. Οι ρύποι είναι ο κύριος λόγος που αυτού του είδους τα projects κατασκευάζονται σε χώρες που έχουν ελάχιστους περιβαλλοντικούς περιορισμούς. Η καύση του συνθετικού πετρελαίου εκπέμπει σχεδόν μηδενικούς ρύπους, αλλά η παραγωγή του επιβαρύνει σε πολύ μεγάλο βαθμό το περιβάλλον. Όμως και για το θέμα των ρύπων υπάρχει λύση. Ο λόγος που δεν την αναφέρουμε δημόσια, είναι ότι αυτό το θέμα είναι ένα μείζονος σημασίας θέμα για την κατασκευή του LTL Project.  Με εξακριβωμένα τα αποθέματα λιγνίτη που υπάρχουν στην χώρα μας, η οποιαδήποτε ελληνική κυβέρνηση γνωρίζει ότι με την κατασκευή ενός LTL project έχει την δυνατότητα να  μετατρέψει άμεσα την Ελλάδα σε πετρελαιοπαραγωγό χώρα.

* Ο Σάββας Πούλος είναι Σύμβουλος Ενεργειακής Διπλωματίας & Ανάπτυξης Αγοράς Φυσικού Αερίου.