Στα 207 Δισ. τα Ομόλογα σε Δολάρια των Κινεζικών Κατασκευαστικών Εταιρειών

Στα 207 Δισ. τα Ομόλογα σε Δολάρια των Κινεζικών Κατασκευαστικών Εταιρειών
των Alice Huang και Olivia Tam / Bloomberg
Σαβ, 20 Νοεμβρίου 2021 - 14:13

Οι κινεζικές κατασκευαστικές και μεσιτικές εταιρείες κατόρθωσαν να ευημερούν επί χρόνια, εκδίδοντας μεγάλο όγκο ομολόγων σε δολάρια. Η φετινή χρονιά δεν ήταν τόσο καλή μαζί τους: τα ομόλογά τους σε δολάρια έχασαν περίπου το 1/3 της αξίας τους εξαιτίας της ανησυχίας που καλλιέργησε η κρίση ρευστότητας σε μια από τις μεγαλύτερες εξ αυτών: στον όμιλο κατασκευαστικών Evergrande

Η ανησυχία για τη διαφαινόμενη μετάδοση της κρίσης επηρέασε άλλες κατασκευαστικές, πολλές από τις οποίες αγωνίζονται να αποπληρώσουν το χρέος τους και οι πτωχεύσεις στον κλάδο φαίνονται αναπόφευκτες. Ακολουθούν πέντε ερωτήσεις και απαντήσεις για την εξέλιξη και τις επιπτώσεις της κρίσης των κατασκευαστικών εταιρειών.

– Πόσα ομόλογα σε δολάρια έχουν οι κινεζικές κατασκευαστικές;

– Σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg, στα τέλη του περασμένου μήνα τα ομόλογά τους σε δολάρια έφταναν τα 207 δισ. και αντιπροσώπευαν περίπου το 25% του συνόλου στην Κίνα. Τα περισσότερα από τα ομόλογα των κινεζικών κατασκευαστικών έχουν υψηλές αποδόσεις ή έχουν χαρακτηριστεί «ομόλογα σκουπίδια». 
 
– Υπάρχει διαφορά με αυτό που συμβαίνει αλλού;

– Υπάρχει, καθώς οι κατασκευαστικές αντιπροσωπεύουν πάνω από το 50% του δείκτη ομολόγων υψηλής απόδοσης του Bloomberg τα οποία έχουν εκδοθεί από κινεζικές εταιρείες. Σε άλλες χώρες το ποσοστό που αντιπροσωπεύουν οι εταιρείες ακινήτων στα ομόλογα υψηλών αποδόσεων, όπως για παράδειγμα στον δείκτη των αμερικανικών εταιρειών με ομόλογα υψηλής απόδοσης, οι κατασκευαστικές δεν υπερβαίνουν το 4%.
 
– Πώς έφτασαν τα πράγματα ώς εδώ;

– Από τη στιγμή που η οικονομία της Κίνας στράφηκε στην ελεύθερη αγορά, γνώρισε ραγδαία ανάπτυξη ο τομέας των ακινήτων. Ετσι εκτοξεύθηκαν οι τιμές των κατοικιών. Η ραγδαία ανάπτυξη, όμως, συνοδεύεται από αυξημένες ανάγκες χρηματοδότησης. Παράλληλα με τις πιστώσεις των τραπεζών, οι κατασκευαστικές στράφηκαν σε μια μεγάλη δεξαμενή δανεισμού που υπάρχει στην Κίνα επειδή οι αρχές από καιρού εις καιρόν απαγορεύουν την έκδοση ομολόγων στην εγχώρια αγορά για να αποτρέψουν την υπερθέρμανσή της. Ακόμη και μετά την άρση των περιορισμών το 2014 ο μεγάλος χρόνος  αναμονής για την έγκριση ενός δανείου είχε σαν αποτέλεσμα να στραφούν οι κινεζικές εταιρείες περισσότερο στην αγορά ομολόγων δολαρίου. Ετσι οι κινεζικές κατασκευαστικές άρχισαν να συσσωρεύουν τεράστιο όγκο χρέους, με τις πωλήσεις των ομολόγων τους να εκτοξεύονται σε 64,7 δισ. δολάρια το 2020 από τα 675 εκατ. δολάρια στα οποία ανέρχονταν το 2009. Οταν ήρθαν στο φως τα δεινά της Evergrande, το κόστος δανεισμού εκτοξεύθηκε στα υψηλότερα επίπεδα της τελευταίας δεκαετίας και οι διεθνείς οίκοι πιστοληπτικής αξιολόγησης άρχισαν να υποβαθμίζουν το αξιόχρεο των κινεζικών κατασκευαστικών. 
 
– Και ποιες είναι οι συνέπειες;

– Επήλθε πιστωτική ασφυξία στον κατασκευαστικό κλάδο, που βρίσκεται αντιμέτωπος με το ενδεχόμενο κύματος πτωχεύσεων αν οι εταιρείες με χαμηλή πιστοληπτική ικανότητα παραμείνουν αποκλεισμένες από τη διεθνή αγορά κεφαλαίων το επόμενο έτος. Ηδη στη διάρκεια του Οκτωβρίου πτώχευσαν τέσσερις κατασκευαστικές, ενώ στο μεταίχμιο ανάμεσα στην πτώχευση και την επιβίωση παραμένουν οι Evergrande και Kaisa.
 
– Πού φαίνεται να καταλήγουν όλα αυτά;

– Αξιωματούχοι της κινεζικής κυβέρνησης έχουν προσπαθήσει να ελέγξουν την αγορά με φραστικές παρεμβάσεις.  Αν, πάντως, αρχίσουν να επεκτείνονται οι πτωχεύσεις είναι πιθανόν να μεταδοθεί η κρίση σε άλλες χρηματαγορές, δεδομένου ότι οι κινεζικές κατασκευαστικές αντιπροσωπεύουν σημαντικό ποσοστό σε πολλούς δείκτες. 

Οι κίνδυνοι

fovoi-gia-io-kinas-sti-diethni-oikonomia2

Προειδοποιώντας για τους κινδύνους που εγκυμονούν τα προβλήματα του στεγαστικού κλάδου των ΗΠΑ, στην εξαμηνιαία έκθεσή της για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, η ομοσπονδιακή τράπεζα των ΗΠΑ τονίζει πως λόγο ανησυχίας αποτελεί «το μέγεθος της οικονομίας και του χρηματοπιστωτικού συστήματος της Κίνας, καθώς και οι εκτεταμένοι δεσμοί της κινεζικής οικονομίας με τον υπόλοιπο κόσμο».

Η υποβάθμιση

fovoi-gia-io-kinas-sti-diethni-oikonomia4

Διαπιστώνοντας πως η ενεργειακή κρίση πήρε ανεξέλεγκτες διαστάσεις στην Κίνα και οδήγησε σε εκτεταμένες διακοπές ρεύματος, η Goldman Sachs εξέφρασε την εκτίμηση πως η βιομηχανική της δραστηριότητα μειώθηκε κατά 44% και υποβάθμισε την πρόβλεψή της για την ανάπτυξή της το 2021 στο 7,8% από την προηγούμενη πρόβλεψη για 8,2%.

Ανησυχία

fovoi-gia-io-kinas-sti-diethni-oikonomia6

Εκφράζοντας την ανησυχία του ΔΝΤ για τις επιπτώσεις των κρίσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη στην Κίνα, η κορυφαία οικονομολόγος του Ταμείου, Γκίτα Γκόπιναθ, δήλωσε πως «παρακολουθεί πολύ στενά και με πολλή προσοχή» την κατάσταση, ενώ παράλληλα δήλωσε αισιόδοξη πως «η κινεζική κυβέρνηση διαθέτει τους πόρους και την ικανότητα να ρυθμίσει τα προβλήματα».

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")