Ενα σύμπλεγμα από επενδυτικά οχήματα, εξομοιωτές και μια τεράστια αγορά παραγώγων πρωτοφανούς βάθους, εύρους και δραστηριότητας συνδέεται ή και εξαρτάται από την αυτοκινητοβιομηχανία ηλεκτροκίνητων οχημάτων Tesla. Οπως επισημαίνει σχετικό ρεπορτάζ των Financial Times, μέσα από αυτό το πλέγμα, η καινοτόμος εταιρεία του Ελον Μασκ ασκεί επιρροή

στην αγορά πολύ μεγαλύτερη από την ούτως ή άλλως ιλιγγιώδη χρηματιστηριακή της αξία του 1,1 τρισ. δολαρίων. Με αυτή τη χρηματιστηριακή αξία, στην οποία έφτασε μετά την ιλιγγιώδη άνοδο των μετοχών της, η Tesla τοποθετείται ανάμεσα στις ακριβότερες εταιρείες του κόσμου. Μόνον στη διάρκεια του τρέχοντος έτους αύξησε την κεφαλαιοποίησή της κατά 475 δισ. δολάρια, όσο είναι δηλαδή η χρηματιστηριακή αξία της Procter & Gamble, της JP Morgan ή δύο McDonald’s μαζί.  

«Δεν ξέρουμε πια με τι λέξεις να περιγράψουμε την Tesla», τόνισε μιλώντας στη βρετανική εφημερίδα ο Μάικλ Γκριν, αναλυτής της Simplify Asset Management, που παρομοίασε την προσπάθεια να περιγράψει κανείς τη σχέση της καινοτόμου αυτοκινητοβιομηχανίας με τις κινήσεις της αγοράς, «σαν να προσπαθείς να εξηγήσεις τι σημαίνει η έννοια “προς τα πάνω” σε κάποιο ον προερχόμενο από έναν κόσμο δύο διαστάσεων». Το χρηματοπιστωτικό σύμπλεγμα της Tesla αναγκάζει συμβατικά αμοιβαία κεφάλαια, hedge funds και μικροεπενδυτές να προσπαθούν να την ανταγωνιστούν, δεδομένης της ιδιαίτερης επιρροής που ασκεί στην αγορά μετοχών. Οι μαζικές πωλήσεις της μετοχής της Tesla, ακόμη και από τον ίδιο τον Ελον Μασκ, έχουν αποσπάσει το ενδιαφέρον της αγοράς τις τελευταίες ημέρες, όπως και οι ζημίες που σημειώνει ο κλάδος των ηλεκτροκίνητων. Μερικοί φτάνουν να αναρωτηθούν μήπως οι βιομηχανίες ηλεκτροκίνητων είναι μια «φούσκα». Η Tesla παραμένει, όμως, στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος και, όπως επισημαίνει ο Ντιν Κούρνουτ, διευθύνων σύμβουλος της επενδυτικής Marco Risk Advisors, «είναι κάτι που αναγκάζεσαι να προσέξεις και να του δώσεις και πολλή προσοχή».

Οπως τονίζουν οι FT, η μετοχή της είναι έτσι κι αλλιώς εξαιρετικά δημοφιλής μεταξύ των μικροεπενδυτών. Ωστόσο, εκείνο που έχει προσελκύσει πολλούς βετεράνους της αγοράς είναι το τεράστιο μέγεθος των δικαιωμάτων «οψιόν», των δημοφιλών συμβολαίων παραγώγων που δίνουν στους επενδυτές τη δυνατότητα να στοιχηματίσουν τόσο υπέρ της ανόδου όσο και υπέρ της πτώσης της μετοχής και να μεγιστοποιήσουν είτε τα κέρδη τους είτε τις ζημίες τους. Ολα αυτά βέβαια καθιστούν τη μετοχή της Tesla επιρρεπή σε μεγάλες μεταβολές.

Τα στοιχήματα στην πτώση της μετοχής της Tesla είναι, πάντως, εξαιρετικά ζημιογόνα. Τα hedge funds που στοιχημάτισαν στην πτώση της την περασμένη δεκαετία έχουν συγκεντρώσει ζημίες ύψους άνω των 60 δισ. δολαρίων, σύμφωνα με την εταιρεία χρηματοπιστωτικών αναλύσεων S3Partners. Μόνον μέσα στο τρέχον έτος οι απώλειες έφτασαν τα 11 δισ. δολάρια. Ετσι, το ποσοστό των μετοχών Tesla που δανείστηκαν τα hedge funds για να τις πουλήσουν, να τις «σορτάρουν» κοινώς, έχει μειωθεί από το 20% στο οποίο ανερχόταν στις αρχές του 2020 σε μόλις 3,3% στα μέσα Νοεμβρίου. Παράγοντες της αγοράς ερμηνεύουν τη μείωση αυτή ως ένδειξη πως οι διαχειριστές κεφαλαίων δεν έχουν διάθεση να ρισκάρουν την καριέρα τους στοιχηματίζοντας εναντίον μιας μετοχής που έως τώρα έχει καταπατήσει τον νόμο της οικονομικής βαρύτητας.

kathimerini.gr