Από τα τέλη Οκτωβρίου τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στα χωρικά ύδατα της Κίνας έχουν πρακτικά εξαφανιστεί από τις οθόνες του διεθνούς συστήματος «Automatic Identification System (AIS)», καθώς -όπως αναφέρεται- το Πεκίνο αποφάσισε να κλείσει τον σχετικό «διακόπτη»

Σύμφωνα με την ιταλική εφημερίδα «La Repubblica», «τα περισσότερα από τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στα λιμάνια και τα χωρικά ύδατα της Κίνας έχουν εξαφανιστεί από τις οθόνες των “global trackers”, που παρέχουν χάρτες χρήσιμους για πλοήγηση και ταξινόμηση πλοίων χάρη στα σήματα αναγνώρισης». Πρόκειται για πληροφορία που επιβεβαίωσε η «Ν» μιλώντας με στελέχη της ελληνικής ναυτιλίας.

Κατακόρυφη μείωση των σημάτων

Οι αναλυτές παρατήρησαν μια πτώση των δεδομένων στα τέλη Οκτωβρίου και από τότε τα σήματα που στέλνουν τα πλοία στους κινεζικούς σταθμούς έχουν μειωθεί από 15 εκατομμύρια την ημέρα σε μόλις ένα εκατομμύριο.

Το διεθνές σύστημα παρακολούθησης, που ονομάζεται Automatic Identification System (AIS), αναπτύχθηκε για να συμβάλει στην ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, στην αποφυγή συγκρούσεων μεταξύ μεγάλων πλοίων και στον συντονισμό των επιχειρήσεων διάσωσης σε περίπτωση ατυχημάτων στη θάλασσα.

Το σύστημα αυτόματης αναγνώρισης επιτρέπει στα πλοία να στέλνουν δεδομένα θέσης, πορείας και ταχύτητας σε σταθμούς στην ξηρά μέσω ραδιοσημάτων υψηλής συχνότητας.

Σύμφωνα με όσα ανέφεραν στη «Ν» άνθρωποι της ελληνικής ναυτιλίας, τα πλοία δεν έχουν εξαφανιστεί από τον χάρτη αφού υπάρχει η δυνατότητα εύρεσής τους από τον δορυφόρο, ούτε και τίθεται μεγάλο ζήτημα ασφάλειας ναυσιπλοΐας, με δεδομένο ότι τα πλοία στην περιοχή λαμβάνουν τα σήματα από τα άλλα πλοία μέσω VHF.

Το AIS είναι πάνω απ’ όλα εργαλείο για τη βελτίωση των «αλυσίδων εφοδιασμού», σηματοδότησης της κυκλοφορίας κοντά στα λιμάνια και των χρόνων αναμονής για ελλιμενισμό, φόρτωση και εκφόρτωση εμπορευματοκιβωτίων. Τώρα, ωστόσο, τα πλοία στα κινεζικά ύδατα είναι σχεδόν αόρατα από το AIS, το οποίο στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου έχει ουσιαστικά σταματήσει να λειτουργεί.

Για την προστασία προσωπικών δεδομένων

Την 1η Νοεμβρίου τέθηκε σε ισχύ στην Κίνα ο «Νόμος για την Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων», ο οποίος απαιτεί από τις εταιρείες που επεξεργάζονται δεδομένα να παίρνουν κυβερνητική έγκριση πριν τα μεταφέρουν εκτός κινεζικής επικράτειας.

Ο νέος νόμος αντανακλά την ανησυχία της Κίνας ότι τα Big Data θα μπορούσαν να καταλήξουν στα χέρια ξένων κυβερνήσεων και σχεδιάστηκε για να ελέγχει πρώτα τις δραστηριότητες κινεζικών ομίλων, όπως η Alibaba και η Tencent, που δραστηριοποιούνται στο ηλεκτρονικό εμπόριο και την ανταλλαγή μηνυμάτων.

Η κρατική τηλεόραση του Πεκίνου παρατήρησε ότι «οι πληροφορίες που αποκτήθηκαν από αυτά τα δεδομένα για πλοία στα κινεζικά ύδατα, μπορούν να βλάψουν την οικονομική ασφάλεια της χώρας και το θέμα πρέπει να αξιολογηθεί».

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")