Πολλές χώρες ανακοίνωσαν την αποδέσμευση αποθεμάτων πετρελαίου

«Σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες» αποτελεί σήμερα η αγορά δεξαμενόπλοιων. Σύμφωνα με την Poten & Partners, η αβεβαιότητα που πλανάται πάνω από τις αγορές δεξαμενόπλοιων κάνει τις προβλέψεις πιο δύσκολες από ποτέ.

Η νέα μετάλλαξη Όμικρον του κορονοϊού, τα ερωτηματικά από τον ΟΠΕΚ+, αλλά και οι συζητήσεις για τα πυρηνικά του Ιράν δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για ασφαλείς προβλέψεις. Σύμφωνα με τον επικεφαλής του τμήματος έρευνας της Poten, Erik Broekhuizen, η απόφαση του ΟΠΕΚ+ για αύξηση της παραγωγής του κατά 400.000 βαρέλια την ημέρα αποτελεί έκπληξη.

«Πολλοί αναλυτές περίμεναν ότι ο ΟΠΕΚ θα ανακοίνωνε πάγωμα της παραγωγής, λόγω της πτώσης των πετρελαϊκών τιμών μετά την εμφάνιση της Όμικρον» ανέφερε, τονίζοντας όμως ότι «προφανώς, τα νέα αυτά είναι θετικά για την αγορά των δεξαμενόπλοιων, αλλά ο ΟΠΕΚ έχει τη δυνατότητα να αλλάξει την απόφασή του και να μειώσει την παραγωγή αργού, εάν η Όμικρον έχει ισχυρό αρνητικό αντίκτυπο στη ζήτηση πετρελαίου» σημείωσε χαρακτηριστικά.

Αποθέματα πετρελαίου

Την ίδια στιγμή μεγάλες χώρες, όπως οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ινδία, η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα και η Κίνα, ανακοίνωσαν συντονισμένα αποδέσμευση αποθεμάτων πετρελαίου που διαθέτουν.

Το μεγαλύτερο μέρος των 50 εκατομμυρίων βαρελιών αργού αποθεμάτων που θα αποδεσμευτούν θα προέλθει από το στρατηγικό απόθεμα πετρελαίου των ΗΠΑ.

Αυτό είναι προφανώς βραχυπρόθεσμα αρνητικό για την αγορά των δεξαμενόπλοιων, σημείωσε ο κ. Broekhuizen.

«Ωστόσο, τα αποθέματα θα πρέπει να αναπληρωθούν και αυτό θα μπορούσε να υποστηρίξει τους ναύλους των δεξαμενόπλοιων στη συνέχεια» πρόσθεσε. Ενώ σε ό,τι αφορά το Ιράν σημείωσε ότι το πώς θα προχωρήσουν οι διαπραγματεύσεις τις επόμενες εβδομάδες θα εξαρτηθεί από το αν θα έχουμε συμφωνία. Προς το παρόν οι εξαγωγές του Ιράν περιορίζονται από τις κυρώσεις και το μεγαλύτερο μέρος του στόλου τάνκερ του παραμένει ανενεργό ή χρησιμοποιούνται ως πλωτές αποθήκες. Όσον αφορά τους όγκους πετρελαίου που «μεταφέρονται λαθραία» έξω από τη χώρα χρησιμοποιούνται μεγάλα σε ηλικία δεξαμενόπλοια που επιβαρύνουν την υπό πίεση αγορά δεξαμενόπλοιων, σημείωσε χαρακτηριστικά.

Εάν αρθούν οι περιορισμοί στις εξαγωγές πετρελαίου του Ιράν, αυτό θα μπορούσε να προσθέσει περίπου 1 έως 1,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα στην αγορά, κάτι που θα ωφελούσε τα δεξαμενόπλοια. Αν όμως δεν πετύχουν οι διαπραγματεύσεις, το status quo δεν θα διατηρηθεί απαραίτητα.

Προβλέψεις της Moody's

Από την πλευρά της, η Moody's, για την αγορά δεξαμενόπλοιων με ορίζοντα το 2022, ανέφερε ότι το πετρέλαιο θα παραμείνει ακριβό, ενώ η αύξηση της προσφοράς θα είναι σταδιακή.

Σημείωσε επίσης ότι ο τομέας χρειάζεται περισσότερες διαλύσεις προκειμένου να αυξηθούν οι ναύλοι, καθώς ο στόλος των VLCC συνεχίζει να γερνάει. Χωρίς τις διαλύσεις πλοίων είναι πολύ πιθανό να συγκρατηθούν οι ναύλοι. Τέλος, η Moody's ανέφερε ότι η συνεχιζόμενη πανδημία Covid-19, με την πρόσφατη μετάλλαξη Όμικρον μπορεί να προκαλέσει ταξιδιωτικούς περιορισμούς σε παγκόσμιο επίπεδο και υπ' αυτό το πρίσμα παραμένει απειλή για την αγορά δεξαμενόπλοιων (υπό το σκεπτικό ότι οι απαγορεύσεις στις μετακινήσεις θα μειώσουν τη ζήτηση πετρελαίου).

Οι διαλύσεις

Σύμφωνα με την Intermodal, περίπου 200 δεξαμενόπλοια έχουν παραδοθεί μέσα στο 2021, χωρητικότητας 23,8 εκατ. dwt, περίπου το 3,8% του εν ενεργεία στόλου. Από αυτά τα 33 είναι VLCC, 20 Suezmax, 47 Aframax/LR2, 2 Panamax/LR1, 78 MR, 14 Handy και 5 Shuttle Tankers. Παράλληλα 123 δεξαμενόπλοια πουλήθηκαν για scrap, με τα περισσότερα από αυτά να είναι MR και Aframax.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")