Ο ενεργειακός και γεωπολιτικός ρωσικός κίνδυνος φαίνεται ότι κάμπτει τις ισχυρές αντιστάσεις του παρελθόντος και ενώνει τους ισχυρούς της Ευρώπης στην απόφαση να προχωρήσουν μαζί για να αντιμετωπίσουν τις νέες προκλήσεις. Όπως αναφέρει στο κύριο άρθρο της η ΕΣΤΙΑ, η συζήτηση για την έκδοση ενός ευρωομολόγου-μαμούθ προκειμένου να χρηματοδοτηθεί η ενεργειακή αυτονομία 

και η θωράκιση της άμυνας των ευρωπαϊκών χωρών, έχει ήδη ανοίξει. Αν και η Κομισιόν διέψευσε ότι έχει στην κατοχή της ένα τέτοιο σχέδιο, δεν απέκλεισε να τεθεί εντέλει επί τάπητος από κάποιο κράτος μέλος.

Ὁ Αντιπρόεδρος της Κομισιόν Φραντς Τίμερμανς τόνισε χαρακτηριστικά πώς ἡ Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έχει στην κατοχή της τέτοιου είδους σχέδιο, σημειώνοντας ωστόσο ότι αυτό δεν αποκλείει κάποιο κράτος μέλος να έχει συντάξει μία σχετική πρόταση.

Αναλυτές συνηγορούν στην διαπίστωση, ότι ἡ ενεργειακή κρίση πού κτύπησε την πόρτα της Γερμανίας και της Γαλλίας, ώθησε τα δύο μεγαλύτερα ιδρυτικά μέλη της ΕΕ να συνειδητοποιήσουν, έστω και με μεγάλη καθυστέρηση, την ανάγκη άμεσης απεξαρτήσεως από τη Μόσχα. Η Ευρώπη πλέον φαίνεται έστω και στο και πέντε να κινείται προς την ορθή κατεύθυνση, λαμβάνοντας τις πολυπόθητες αποφάσεις για την ικανοποίηση των αναγκών των πολιτών των 27 κρατών μελών. Αυτό όμως πού μένει να διαπιστωθεί είναι το εάν τελικώς θα καμφθούν όλες οι αντιρρήσεις για αμοιβαιοποίηση του χρέους, πού είχε εκφράσει εντόνως το Βερολίνο αλλά και οι «φειδωλοί 5».

Υπενθυμίζεται ότι από το 2008 η Ελλάς και άλλες χώρες του Νότου είχαν ζητήσει μετ’ επιτάσεως την έκδοση ενός ευρωομολόγου, την δυνατότητα δηλαδή κοινού δανεισμού για τις χώρες μέλη με συνολική εγγύηση της Ευρωζώνης, για να αντιμετωπισθεί ἡ κρίσις χρέους. Οἱ διαφωνίες, ἡ διάστασις ἀπόψεων καί ὁ διχασμός, ὅπως ἐκφράσθηκαν ἀπό τήν Γερμανία καί ἄλλες χῶρες τοῦ βορρᾶ, ὁδήγησαν στήν ἀπόρριψη τῆς φιλόδοξης αὐτῆς προτάσεως, πού μέ συνοπτικές διαδικασίες «μπῆκε στό ἀρχεῖο». Ἀκόμη καί τήν περίοδο τῆς ὑγειονομικῆς κρίσεως ἡ Γερμανία εἶχε ἀντιταχθεῖ στήν ἔκδοση κοινοῦ χρέους καί συναίνεσε μόνο στήν δημιουργία τοῦ Ταμείου Ἀνακάμψεως, παραμένοντας πιστή σέ ὅλες τίς ἀγκυλώσεις τῆς πολιτικῆς της.

Επί πλέον από το 2008, και πιο προσφάτως δια στόματος του Έλληνος Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, είχε διατυπωθεί το αίτημα της εξαιρέσεως των αμυντικών δαπανών από τον υπολογισμό του δημοσιονομικού ελλείμματος, ώστε να υπάρχει δημοσιονομικός χώρος για την λήψη μέτρων υπέρ τῶν φορολογουμένων. Πλέον ἡ Κομμισσιόν φαίνεται νά κάνει ἀποδεκτό αὐτό τό αἴτημα, διευκολύνοντας σημαντικά τήν στρατηγική που έχει χαράξει ἡ χώρα προκειμένου νά ἀντιμετωπίσει τίς τουρκικές προκλήσεις. Στό ἴδιο πλαίσιο οἱ γεωπολιτικοί κίνδυνοι καί ὁ πόλεμος πού μαίνεται στήν Οὐκρανία ὁδήγησαν τούς ἰσχυρούς τῆς Εὐρώπης εἰς τό νά καταλάβουν ὅτι πρέπει νά ἀποκτήσουν ἕναν στατιωτικό βραχίονα, ἕναν εὐρωπαϊκό στρατό γιά νά ἀντιμετωπίσουν μία σειρά κρίσεων, οἱ ὁποῖες μπορεῖ νά παρουσιασθοῦν στηρίζοντας τήν εὐρωπαϊκή ἀσφάλεια καί ἄμυνα.

Πάντως, παρ’ όλο που ἡ Κομισιόν διέψευσε τό σχετικό δημοσίευμα τοῦ Bloomberg περί ἀνακοινώσεως της ἐκδόσεως εὐρωομολόγου τις επόμενες μέρες, οι αναλυτές της Βank of Αmerica επιμένουν ότι ἡ κοινή δημοσιονομική στήριξη θα περιορίσει στο μισό το οικονομικό σοκ από τις επιπτώσεις του πολέμου. Αυτό σημαίνει πώς ἡ οικονομία δεν θα αποφύγει τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις, αλλά θα στείλει ένα ισχυρέ μήνυμα στις αγορές, ότι ἡ «περισσότερη Ευρώπη» εἶναι ἡ ἀπάντησις στά ἐξωγενῆ σόκ, περιορίζοντας την διεύρυνση των spreads.