Στη δημιουργία του θεσμικού πλαισίου για την ασφαλή ηλεκτροδότηση, ηλεκτροφόρτιση των πλοίων στα λιμάνια προχωρά το υπουργείο Ναυτιλίας, με τη σύνταξη σχετικού προεδρικού διατάγματος που αφορά τον καθορισμό των κανονιστικών διατάξεων στην όλη διαδικασία

Η σύνταξη του προεδρικού διατάγματος αναμένεται να ολοκληρωθεί το αμέσως επόμενο διάστημα, προκειμένου να υπογραφεί από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου, τον αρμόδιο υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη και τον υφυπουργό Ναυτιλίας Κώστα Κατσαφάδο.

Ο υφυπουργός Ναυτιλίας Κώστας Κατσαφάδος μιλώντας στη «Ν» τόνισε ότι η σύνταξη του συγκεκριμένου προεδρικού διατάγματος έχει γίνει με τη συνεργασία του ΣΕΕΝ και του Ναυτικού Επιμελητηρίου προκειμένου να μπουν οι όροι και προϋποθέσεις και να περάσουμε στη μετάβαση που λέγεται πράσινη ναυτιλία.

Επικαιροποίηση

«Δεν χρειάζεται να έχουμε μόνο πράσινα πλοία, πρέπει να έχουμε και πράσινα λιμάνια. Αυτό έρχεται να καλύψει το συγκεκριμένο προεδρικό διάταγμα και νομίζω ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα έχει επικαιροποιηθεί με την υπογραφή της Προέδρου της Δημοκρατίας ούτως ώστε να αρχίσουμε και να ξέρουμε σε ποιο δρόμο θα πορευθούμε και ποιες θα είναι οι δυνατότητές μας γύρω από την πράσινη ναυτιλία» ανέφερε ο κ. Κατσαφάδος.

Σύμφωνα με τη «Ν», το συγκεκριμένο προεδρικό διάταγμα ορίζει την εκπαίδευση του προσωπικού για τη διαδικασία ηλεκτροδότησης και ηλεκτροφόρτισης, τα πρωτόκολλα ασφαλείας και έκτακτης ανάγκης που πρέπει να υπάρχουν για την αποτροπή καταστάσεων κινδύνου, τη διαδικασία που θα ακολουθείται πριν την εφαρμογή της διαδικασίας, αλλά και τους κανονισμούς που θα πρέπει να υπάρχουν στα πλοία και στους λιμένες.

Επίσης ορίζονται οι γενικές απαιτήσεις για την εγκατάσταση του εξοπλισμού ηλεκτροδότησης που βρίσκεται στην ξηρά, αλλά και οι απαιτήσεις για την εγκατάσταση εξοπλισμού ηλεκτροδότησης στο πλοίο.

Περιγράφονται εξάλλου οι προϋποθέσεις για την τυποποίηση του εξοπλισμού ζεύξης μεταξύ πλοίου και ξηράς.

Ο σχετικός κανονισμός, σύμφωνα με το σχετικό προεδρικό διάταγμα, μπορεί να εφαρμοστεί:

-Σε πλοία που διαθέτουν εγκαταστάσεις ηλεκτροδότησης ή ηλεκτροφόρτισης ή παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ ή εναλλακτικά καύσιμα, ανεξαρτήτως σημαίας, εφόσον αυτά αποπλέουν από ή καταπλέουν σε λιμένες ή αγκυροβόλια της ελληνικής επικράτειας,

-Σε εγκαταστάσεις ηλεκτροδότησης ή ηλεκτροφόρτισης που βρίσκονται στην ξηρά επί της ελληνικής επικράτειας,

-Σε υβριδικά και ηλεκτρικά πλοία ελληνικής σημαίας ή εγγεγραμμένα στα Βιβλία Εγγραφής Μικρών Σκαφών, ανεξαρτήτως των πλόων που εκτελούν.

Αρμοδιότητα ελέγχων

Αρμόδιοι για τον έλεγχο τήρησης του σχετικού Κανονισμού είναι ο Κλάδος Ελέγχου Πλοίων, τα Τοπικά Κλιμάκια Επιθεωρήσεων Πλοίων και οι Εξουσιοδοτημένοι Οργανισμοί.

Επίσης οι Λιμενικές Αρχές διενεργούν ελέγχους στις εγκαταστάσεις ξηράς που είναι εγκατεστημένες στην περιοχή δικαιοδοσίας τους, ενώ, μετά από γνώμη του φορέα διοίκησης και εκμετάλλευσης του λιμένα ή της λιμενικής εγκατάστασης, δύνανται να καθορίζουν με αποφάσεις τους τις τυχόν πρόσθετες λεπτομέρειες και περιορισμούς που συνδέονται με την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς λαμβάνοντας υπόψη τυχόν ειδικότερες τοπικές συνθήκες.

Η περιοχή του λιμένα όπου επιτρέπεται η λειτουργία των εγκαταστάσεων ηλεκτροδότησης ή ηλεκτροφόρτισης καθορίζεται με απόφαση του οικείου φορέα διοίκησης και εκμετάλλευσης του λιμένα ή της λιμενικής εγκατάστασης όπου πραγματοποιείται ηλεκτροδότηση/ηλεκτροφόρτιση πλοίου, κατόπιν σύμφωνης γνώμης της τοπικής Λιμενικής Αρχής.

Αναφορικά με τις επιθεωρήσεις και τη συντήρηση των συστημάτων ηλεκτροδότησης και ηλεκτροφόρτισης, γίνονται βάσει των απαιτήσεων των κατασκευαστών και θα πρέπει κατ’ ελάχιστο να περιλαμβάνουν τον έλεγχο όλων των αισθητήρων, την εξέταση της κατάστασης υγείας του κάθε ηλεκτρικού στοιχείου, την καταγραφή των περιβαλλοντικών συνθηκών στον χώρο του ηλεκτρικού συσσωρευτή καθώς και οποιουδήποτε άλλου σχετικού παράγοντα.

Το πρόγραμμα elemed και η εφαρμογή του

Η πρώτη διασύνδεση ηλεκτροδότησης πλοίου στη νοτιοανατολική Ευρώπη και τη Μεσόγειο λειτουργεί πιλοτικά από το 2018 στο λιμάνι της Κυλλήνης βάσει του ευρωπαϊκού προγράμματος elemed. Στο σχετικό πρόγραμμα συμμετείχε το πλοίο FIOR DI LEVANTE με πρόταση της ίδιας της εταιρείας Levante Ferries για την προσαρμογή του πλοίου της στα νέα δεδομένα, αναλαμβάνοντας μάλιστα πλήρως το κόστος της μετατροπής.

Το πρόγραμμα που συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση υλοποιεί μελέτες για την εγκατάσταση υποδομών ηλεκτροδότησης πλοίων σε τρεις χώρες (Ελλάδα, Κύπρος Σλοβενία) και σε τέσσερα λιμάνια, Κόπερ (Σλοβενία), Κυλλήνης, Πειραιά και Λεμεσού, περιορίζοντας δραστικά τον θόρυβο και τους αέριους ρύπους (Οξείδια Αζώτου, Αιωρούμενα Σωματίδια, Οξείδια του Θείου, Διοξείδια Άνθρακα, κ.λπ.), ιδιαίτερα στις αστικές περιοχές πλησίον των λιμένων.

Στο λιμάνι της Κυλλήνης υπάρχει εγκατάσταση ισχύος 500 kVA για πλοία συχνότητας 50/60 Hz, με πρόβλεψη για 4 θέσεις ηλεκτροδότησης και για 1 θέση ηλεκτροφόρτισης.

Επίσης δύο έργα που αφορά την εκπόνηση μελετών για την ηλεκτροδότηση πλοίων (coldironing) έχει εγκρίνει ο Εκτελεστικός Οργανισμός για το Κλίμα, τις Υποδομές και το Περιβάλλον (CINEA).

Πρόκειται για το έργο CIPORT προϋπολογισμού 1.400.000 ευρώ που αφορά την εκπόνηση σειράς μελετών για την ηλεκτροδότηση πλοίων σε τέσσερα σημεία των σταθμών κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά.

Επίσης, το έργο ELECTRIPORT, προϋπολογισμού 1.447.440 ευρώ, που αφορά την εκπόνηση σειράς μελετών και σχεδίαση των απαιτούμενων έργων για την από ξηράς παροχή ηλεκτρικής ενέργειας για τη φόρτιση των πλοίων (cold ironing) στον λιμένα του Ηρακλείου.

Τα έργα που έχουν εγκριθεί από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη», με την ονομασία «Port Electrification - Alternative Maritime Power», περιλαμβάνουν και παράλληλη διερεύνηση χρήσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")