Αναλυτές επισημαίνουν ότι η εξαίρεση από το εμπάργκο πετρελαίου που ζητά η Σλοβακία δεν θα ωφελήσει τους πολίτες, αλλά τον ιδιοκτήτη του μοναδικού σλοβακικού διυλιστηρίου πετρελαίου Slovnaft, θυγατρική της ουγγρικής MOL. «Ο υπουργός Οικονομίας (Ρίτσαρντ) Σούλικ διαπραγματεύεται μια εξαίρεση για την αγορά πετρελαίου για τον ουγγρικό όμιλο διύλισης πετρελαίου MOL, στον οποίο ανήκει

και η Slovnaft με έδρα την Μπρατισλάβα, αλλά στην οποία η σλοβακική κυβέρνηση δεν κατέχει καθόλου μετοχές», εξήγησε ο έγκυρος αναλυτής ενέργειας Κάρολ Χίρμαν.

Συνέχισε ότι υπάρχει «θεμελιώδης διαφορά» μεταξύ της σλοβακικής εξαίρεσης και της απαλλαγής που ζήτησε η τσεχική κυβέρνηση.

«Η Τσεχία θέλει εξαίρεση με βάση τα προβλήματα χωρητικότητας των αγωγών, οι οποίοι ανήκουν και λειτουργούν αποκλειστικά από το τσεχικό κράτος μέσω της Mero», δήλωσε ο Χίρμαν.

«Αυτό είναι ζωτικής σημασίας, διότι η εξαίρεση του Σούλικ θα έχει άμεσο αντίκτυπο στα οικονομικά αποτελέσματα της MOL/Slovnaft, καθώς θα τους επιτρέψει να συνεχίσουν τις αγορές του ρωσικού πετρελαίου μέσω του αγωγού Druzhba με μεγάλη έκπτωση στις τιμές της αγοράς και θα οδηγήσει σε αυξημένα περιθώρια κέρδους» είπε.

Ο Σούλικ υποστηρίζει ότι η εξαίρεση του θα μειώσει τις τιμές στα πρατήρια καυσίμων. Αυτές, ωστόσο, βασίζονται στις τιμές αγοράς του Χρηματιστηρίου Πετρελαιοειδών του Ρότερνταμ.

Ένα από τα κύρια επιχειρήματα του υπουργού για την εξαίρεση από το εμπάργκο πετρελαίου είναι ότι το διυλιστήριο της Slovnaft στη Μπρατισλάβα έχει κατασκευαστεί για τη διύλιση του ρωσικού αργού και θα χρειαζόταν πολύς χρόνος για να επαναχρησιμοποιηθεί για το αραβικό πετρέλαιο. Ωστόσο, ο διευθύνων σύμβουλος της MOL Ζσόλτ Χερνάντι υποστηρίζει ότι είναι εφικτό σε δύο μήνες, αν και η αποτελεσματικότητα θα μειωνόταν κατά 20-30%.

Ένα άλλο επιχείρημα είναι ότι η Σλοβακία και η Ουγγαρία εξαρτώνται τόσο πολύ από το πετρέλαιο που δεν μπορούν να αντέξουν την απαγόρευση. Ο υπουργός Σούλικ ισχυρίζεται ότι η χωρητικότητα του αγωγού Adria που διέρχεται από την Κροατία είναι ανεπαρκής.

«Θα χρειαστεί να ενισχυθεί ο αγωγός Adria, ο οποίος σήμερα δεν έχει επαρκή χωρητικότητα για να παράγει αποτελεσματικά η Slovnaft», δήλωσε ο Σούλικ. Ο Όσζκαρ Βίλαγκι, διευθύνων σύμβουλος της Slovnaft, ωστόσο, υποστηρίζει το αντίθετο: ότι υπάρχει αρκετή χωρητικότητα για τη Slovnaft στην Άντρια.

 

euractiv.gr