Πληθωρισμός: Eκτοξεύθηκε στο 11,3% τον Μάιο - «Άλμα» 172,7% σε Φ. Αέριο και 65,1% σε Πετρέλαιο Θέρμανσης

Πληθωρισμός: Eκτοξεύθηκε στο 11,3% τον Μάιο - «Άλμα» 172,7% σε Φ. Αέριο και 65,1% σε Πετρέλαιο Θέρμανσης
του Δημήτρη Φάρου
Παρ, 10 Ιουνίου 2022 - 18:54

Στο 11,3% εκτοξεύθηκε ο πληθωρισμό τον Μάιο, όπως δείχνουν τα στοιχεία που δημοσιεύει η ΕΛΣΤΑΤ. Η προστιθέμενη αξία επιβαρύνεται κατεξοχήν από το ενεργειακό κόστος, καθώς τον περασμένο μήνα με τα τιμολόγια ρεύματος ήταν αυξημένα κατά 80% και τα καύσιμα και λιπαντικά κατά 65,1%, καθώς το φυσικό αέριο αυξήθηκε κατά 172,7%, ενώ «άλμα» 65,1% σημείωσε και το πετρέλαιο θέρμανσης

Η επιβάρυνση των τιμών στο χώρο των τροφίμων ήταν μεγάλη , με 14,1% στα γαλακτοκομικά, 13,4% στο ψωμί και στα δημητριακά, 13,8% στα κρέατα και 23,2% στα έλαια. Μεγάλες ανατιμήσεις σημειώθηκαν και στον χώρο των υπηρεσιών, με αύξηση 22,8% στο κόστος των μεταφορών με αεροπλάνο, 17,7% στην ακτοπλοΐα, ενώ επιβάρυνση 22,2% υπήρξε στις τιμές των ξενοδοχείων και 13,9% σε  κινηματογράφους και θέατρα. 

Η εξέλιξη του πληθωρισμού κατά την τελευταία τετραετία (πηγή: ΕΛΣΤΑΤ)

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ) κατά 11,3% τον Μάιο 2022, σε σύγκριση με τον  αντίστοιχο Δείκτη του Μαΐου 2021, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών – και ειδικότερα από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 12,1% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, νωπά φρούτα, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
  • 0,9% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • 5,6% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 35% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
  • 5,1% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
  • 0,5% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομεία και κλινικές. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.
  • 18,8% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
  • 1,3% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
  • 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 5,1% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
  • 0,4% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα ασφάλιστρα οχημάτων.

Από τη μείωση του δείκτη κατά:

  • 2,5% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε τηλεφωνικό εξοπλισμό κινητών τηλεφώνων, τηλεφωνικές υπηρεσίες.