Ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι επιπτώσεις του στην παγκόσμια και την ελληνική ναυτιλία δεν θα μπορούσαν να λείπουν από τα φετινά «Ποσειδώνια». Στη μεγαλύτερη ναυτιλιακή έκθεση στον κόσμο, η ισχυρότερη ναυτιλία στον κόσμο ανέδειξε όχι μόνο τη δύναμή της αλλά και τον προβληματισμό που γεννούν για το μέλλον οι κρίσιμες γεωπολιτικές εξελίξεις

Ναυτιλία: «ο ελέφαντας στο δωμάτιο» των μεταφορών

«Η ναυτιλία είναι ο ελέφαντας στο δωμάτιο των μεταφορών και στην πραγματικότητα δεν έχουμε τόσο δυνατή φωνή παρά το γεγονός ότι εάν εμείς σταματήσουμε, σταματάει ο κόσμος» είπε, σε μία γενική τοποθέτηση, ο CEO της Star Bulk Carriers, Πέτρος Παππάς, ενώ ακόμη πιο ξεκάθαρος ήταν ο πρόεδρος της Capital Maritime & Trading, Βαγγέλης Μαρινάκης, ο οποίος παρατήρησε ότι βλέπουμε τη Ρωσία να πουλάει πετρέλαιο στην Ινδία και την Κίνα με μεγάλες εκπτώσεις: «Τα διυλιστήρια στην Ινδία λαμβάνουν αυτές τις εκπτώσεις και στη συνέχεια πουλάει σε εμάς βενζίνη και όλα τα άλλα προϊόντα σε δυσθεώρητες τιμές. Στο τέλος της ημέρας πληρώνουμε το τίμημα και εκείνοι έχουν τεράστια κέρδη», καταλήγοντας ότι αντί να τιμωρείται η Ρωσία, «τιμωρούμε τους εαυτούς μας και την οικονομία».

Και ο διευθύνων σύμβουλος της Danaos Corp. δρ Ιωάννης Κούστας επισήμανε ότι οι Ρώσοι κερδίζουν τουλάχιστον τα διπλάσια από αυτά που κέρδιζαν προ της εισβολής, προσθέτοντας χαρακτηριστικά: «Δεν ξέρω τι είδους ποινή είναι αυτή», ενώ, αντίθετα, όπως επισήμανε, η Ευρώπη δέχεται το μεγαλύτερο πλήγμα από τις κυρώσεις.

Από την πλευρά της, η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού απάντησε εμμέσως στις επικρίσεις που δέχεται η ελληνική ναυτιλία: «ο ελληνικός εφοπλισμός δεν κάνει κάτι παράνομο, δεν σπάει κάποιο εμπάργκο. Σε ό, τι αφορά τις κυρώσεις είμαστε οι πρώτοι που τις τηρούμε», ενώ καταδίκασε τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.

Οι Γερμανοί ξαναεπιτίθενται

Επικριτικά για την ελληνική ναυτιλία δημοσιεύματα έχουν κάνει, το τελευταίο διάστημα, την εμφάνισή τους στον γερμανικό Τύπο και τα οποία κάνουν λόγο για «τα ελληνικά τάνκερ που μεταφέρουν το πετρέλαιο του Πούτιν» ή για το «ισχυρό ελληνικό ναυτιλιακό λόμπι που πέτυχε να μη συμπεριληφθεί στις ευρωπαϊκές κυρώσεις η απαγόρευση ρωσικού πετρελαίου από τάνκερ υπό σημαία κράτους-μέλους». Ήδη από την εποχή των μνημονίων, το 2014, ο γερμανικός Τύπος είχε εξαπολύσει βολές ενάντια στους Έλληνες εφοπλιστές και τις φορολογικές διευκολύνσεις που απολαμβάνουν.

Η κ. Τραυλού, στη συνέντευξη Τύπου του προεδρείου της ΕΕΕ στα «Ποσειδώνια 2022» αναγνώρισε ότι είναι λογικό η ελληνική ναυτιλία, ως η πιο ισχυρή ναυτιλία του πλανήτη, κατέχοντας πάνω από το 30% των πλοίων μεταφοράς δεξαμενόπλοιων και LNG και γύρω στο 80% του ευρωπαϊκού αντίστοιχου στόλου, να γίνεται αντικείμενο καλής ή κακής κριτικής. Ωστόσο, υπογράμμισε χαρακτηριστικά ότι, σχετικά με τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου από ελληνόκτητα πλοία, «δεν μπορούμε να σχολιάσουμε καμία νόμιμη επιχειρηματική πράξη».

Κυρώσεις: ασάφεια και «γκρίζες ζώνες»

Εξάλλου, πολύ ομιλητές της μεγάλης διοργάνωσης της ελληνικής και παγκόσμιας ναυτιλίας επικαλέστηκαν την ασάφεια των ρυθμίσεων που αφορούν τις κυρώσεις. Ειδικότερα, ο κ. Χάρης Βαφειάς, επικεφαλής της Stealth Gas και της Imperial Petroleum, επισήμανε την πληθώρα κυρώσεων κατά της Μόσχας από πολλές χώρες ή περιοχές, γεγονός που δημιουργεί πολλές «γκρίζες ζώνες», ωστόσο υπογράμμισε ότι αν οι νομικοί σύμβουλοι του ομίλου δεν έχουν ξεκάθαρη εικόνα, τότε δεν προχωρούν σε ναύλωση των πλοίων. Αλλά και η κ. Αγγελική Φράγκου, επικεφαλής του ομίλου Navios, ανέφερε ότι για τα ζητήματα αυτά έχει επιστρατευθεί από την εταιρεία της  μια ολόκληρη ομάδα δικηγόρων, και, μάλιστα, τρεις άνθρωποι ασχολούνται αποκλειστικά με αυτές τις υποθέσεις.

Τέλος, οι Έλληνες εφοπλιστές αναφέρθηκαν και σε ζητήματα, όπως τα πράσινα καύσιμα και το LNG, που, σε συνδυασμό με το σκηνικό που διαμορφώνει ο πόλεμος στην Ουκρανία, συνεπάγονται δυσκολίες αλλά και ευκαιρίες για τον κλάδο.  «Πρόκειται για μια απίστευτη επαναχάραξη των ναυτικών γραμμών και πρέπει να έχουμε στον νου μας πώς να μετατρέψουμε την ατυχία σε ευκαιρία», όπως τόνισε ο ιδρυτής της Dynacom Tankers Management, Γιώργος Προκοπίου. Η ελληνική ναυτιλία διατηρεί την ετοιμότητά της καθώς παραμένει, όπως και το 2018, στην τελευταία έκθεση Ποσειδωνίων, ο κορυφαίος αγοραστής. Το διάστημα Ιανουαρίου –Ιουνίου 2022 οι Έλληνες εφοπλιστές αγόρασαν 130 μεταχειρισμένα πλοία (τα περισσότερα εκ των οποίων ήταν bulkers), ενώ το αντίστοιχο διάστημα πριν από μία τριετία είχαν αγοράσει 121 πλοία.