Γιατί η συντριπτική πλειοψηφία των νοικοκυριών θα απέχει από την ηλεκτροκίνηση παρά το γεγονός ότι ενδιαφέρεται για τον πλανήτη; Ο υπουργός οικονομικών της Γερμανίας επιστρέφει στον ρεαλισμό ενστερνιζόμενος την πεποίθηση ότι υπάρχει χώρος για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης και μετά το 2035. Είναι μια πιθανή εναλλακτική για την πλειοψηφία των νοικοκυριών η μετατροπή των συμβατικών οχημάτων σε ηλεκτροκίνητα;

Η κυβέρνηση της Γερμανίας από ότι φαίνεται θα ανεβάσει τους τόνους και στο κεφάλαιο της ηλεκτροκίνησης, ανοίγοντας προφανώς τον δρόμο και σε άλλες χώρες για ενστάσεις και ξεκινώντας ένα τεράστιο κεφάλαιο δημόσιου διαλόγου.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Η Γερμανία σύμφωνα με τις πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών Κρίστιαν Λίτνερ την Τρίτη, φαίνεται ότι δεν είναι διατεθειμμένη να συμφωνήσει με τα σχέδια της Ευρωπαϊκής Ένωσης να απαγορεύσει ουσιαστικά την πώληση νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035 και μετά.

Μιλώντας σε εκδήλωση που διοργανώθηκε από τη γερμανική ένωση βιομηχανίας BDI, ο κ.Λίντνερ είπε ότι παρά το γεγονός ότι η Γερμανία θα εξακολουθήσει να έχει ηγετική θέση στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων- θυμηθείτε τα άρθρα της στήλης για τη Volkswagen- εντούτοις αν θέλουμε να είμαστε ρεαλιστές θα πρέπει να παραδεχτούμε ότι θα συνεχίσουν να υπάρχουν θέσεις για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης και ως εκ τούτου η γερμανική κυβέρνηση δεν θα συμφωνήσει με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Η αλήθεια είναι ότι στα πηγαδάκια των ευρωπαϊκών σαλονιών έχει ξεκινήσει εδώ και μήνες μια μεγάλη κουβέντα κατά πόσον είναι ρεαλιστική η στόχευση για πλήρη ηλεκτροκίνηση όσον αφορά τα νέα οχήματα σε 14 χρόνια από τώρα. Βλέπετε, η ηλεκτροκίνηση είναι μια εξαιρετική προοπτική αλλά ιδιαίτερα ακριβή για τη συντριπτική πλειοψηφία των εισοδημάτων σε αρκετές χώρες της ΕΕ.

Δείτε σε ποιές χώρες προηγούνται εντυπωσιακά οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Είναι εκείνες που έχουν το καλύτερο βιοτικό επίπεδο. Στις υπόλοιπες, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων είναι πολύ πιο χαμηλές, γιατί απλούστατα οι μέσοι μισθοί δεν επιτρέπουν την αγορά τόσο ακριβών οχημάτων, ακόμα και μετά τις επιδοτήσεις ή τα προγράμματα απόσυρσης.

Στη χώρα μας για παράδειγμα το φθηνότερο ηλεκτροκίνητο το 2021 στοίχιζε με επιδότηση 19.970 ευρώ και με απόσυρση 18.970 ευρώ, ενώ λόγω κατηγορίας απευθύνεται ή σε νέους στην ηλικία ή σε όσους έχουν την πολυτέλεια για δεύτερο όχημα για μέσα στην πόλη. (σ.σ: πόσοι νέοι αλήθεια στη χώρα μας μπορούν να δώσουν 19.000 ευρώ για αυτοκίνητο;).

Τα πιο μεγάλα ηλεκτροκίνητα που καλύπτουν τις ανάγκες μιας οικογένειας ξεκινούν από πολύ υψηλότερες τιμές, στις οποίες ένα μέσο νοικοκυριό θα δυσκολευτεί να ανταπεξέλθει ακόμα και μέσω ενός δανείου με προνομιακούς όρους.

Αυτός είναι ο λόγος που παρά το τεράστιο growth της αγοράς αυτής, το μερίδιο των πωλήσεων EV οχημάτων σε παγκόσμια βάση είναι ακόμα κάτω του 10%.

Αν δεν προχωρήσει η καινοτομία ώστε να εξασφαλισθεί μικρότερο κόστος κατασκευής άρα και πώλησης ή αν δεν δοθούν ακόμα πιο γενναίες επιδοτήσεις σε συνδυασμό με κίνητρα ηλεκτροκίνησης πέραν της απαλλαγής τελών κυκλοφορίας- δωρεάν διόδια, εκπτώσεις στα ακτοπλοϊκά, στις θέσεις παρκαρίσματος κ.ο.κ- η συντριπτική πλειοψηφία των νοικοκυριών θα απέχει από την ηλεκτροκίνηση παρά το γεγονός ότι ενδιαφέρεται για τον πλανήτη.

Ακόμα και η μετατροπή του συστήματος καύσης των συμβατικών οχημάτων σε υδρογονοκίνητα ή η μετατροπή των συμβατικών οχημάτων σε ηλεκτροκίνητα είναι μια ακριβή λύση, ενώ υπάρχουν και πρακτικά θέματα όπως το γεγονός ότι αλλάζει δραστικά η κατανομή βάρους του και κατ’επέκταση η συμπεριφορά του οχήματος στο δρόμο.(σ.σ: Μια επαγγελματική εγκατάσταση kit επώνυμης εταιρείας με τα απαραίτητα πιστοποιητικά και βεβαιώσεις και μια πολύ μικρή ελαφρώς μεταχειρισμένη μπαταρία (8-10 KWh) κυμαίνεται στο εξωτερικό μεταξύ των 9.500. έως 11.500 ευρώ. Με μια επώνυμη μπαταρία των 21 KWh και ενσωματωμένο 3KW φορτιστή το κόστος το 2021 έφτανε τα 14.000 έως 15.000 ευρώ, ενώ με μια μεγάλη μεταχειρισμένη πάντα μπαταρία της Tesla, χωρητικότητας 53 KWh με 10 KW φορτιστή, το κόστος ανερχόταν πέριξ των 17.000 ευρώ και με όλο το kit πέριξ των 24.000 ευρώ).

Μέσα από αυτό το πρίσμα, ο υπουργός οικονομικών της Γερμανίας διαχωρίζοντας τη θέση του από τις μέχρι τώρα αποφάσεις της ΕΕ για πλήρη κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης στα νέα αυτοκίνητα από το 2035 και μετά, είναι απλά ...ρεαλιστής.

liberal.gr