Οι Έλληνες πλοιοκτήτες τηρούν τους κανονισμούς και προσαρμόζονται στις κυρώσεις που επιβάλλονται στον απόηχο του ρωσο-ουκρανικού πολέμου, αναλαμβάνοντας, παράλληλα, αναβαθμισμένο ρόλο στο νέο ενεργειακό «τοπίο»

Η επικεφαλής του ομίλου Navios Αγγελική Φράγκου και ο πρόεδρος της Capital Maritime & Trading Corp Βαγγέλης Μαρινάκης μίλησαν σε συζήτηση που διοργανώθηκε στο πλαίσιο του ετήσιου συνεδρίου του Economist, ενώ στο πάνελ συμμετείχε και ο πρώην υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάικ Πομπέο.

Ερωτηθείσα για τη μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου από ελληνικά πλοία, η κ. Φράγκου επεσήμανε ότι δεν παραβιάζονται οι κανονισμοί, ενώ ο όμιλος έχει μια ειδική ομάδα νομικών, η οποία παρέχει συμβουλές προσαρμογής στις νέες συνθήκες. Όπως υπογράμμισε, οι πολιτικοί λαμβάνουν αποφάσεις και η ναυτιλία τις ακολουθεί.

Για «νόμιμη» μεταφορά, η οποία είναι συμβατή με τις προθεσμίες που έχουν οριστεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την απεξάρτηση από τις ρωσικές πηγές ενέργειας, έκανε λόγο ο κ. Μαρινάκης.

«Αυτή η απεξάρτηση δεν μπορεί να γίνει μέσα σε μία νύχτα» σημείωσε ο ίδιος, συμπληρώνοντας ότι οι ρωσικές προμήθειες είναι απαραίτητες, μέχρι να εδραιωθούν τα εναλλακτικά πλάνα ενεργειακής τροφοδότησης.

Ο ρόλος των εφοπλιστών

Στη συνέχεια, αναδείχθηκε ο κρίσιμος ρόλος των Ελλήνων πλοιοκτητών σε αυτή τη νέα ενεργειακή πραγματικότητα, μειωμένης ή και μηδενικής εξάρτησης από τις ρωσικές πηγές ενέργειας. Όπως ειπώθηκε, οι Έλληνες διαθέτουν μεγάλα μερίδια διεθνώς στις αγορές των πλοίων μεταφοράς πετρελαίου και LNG.

«Είναι πολύ σημαντικό μια ευρωπαϊκή χώρα, μέλος του ΝΑΤΟ, να έχει αυτή τη δύναμη σε τονάζ. Η μεταφορά ενέργειας, μέσω των πλοίων μας, είναι κάτι που παρέχει ασφάλεια και σταθερότητα, χωρίς πολιτικά ρίσκα», σημείωσε ο κ. Μαρινάκης.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η ναυτιλία συνεισφέρει μόνο το 3% της παγκόσμιας ρύπανσης, αποτελώντας έτσι ασφαλή και περιβαλλοντικά φιλικό τρόπο μεταφοράς προϊόντων διά θαλάσσης, γεγονός ιδιαιτέρως σημαντικό στις σημερινές συνθήκες.

Σε ερώτηση για το αν οι Έλληνες εφοπλιστές θα διαδραματίσουν ρόλο για τον απεγκλωβισμό των ουκρανικών σιτηρών, η κ. Φράγκου σημείωσε ότι υπάρχουν τα διαθέσιμα πλοία να το κάνουν, αλλά μια τέτοια ενέργεια απαιτεί αποφάσεις σε πολιτικό επίπεδο.

«Όσο πιο γρήγορα είναι τα λιμάνια και οι ναυτιλιακές οδοί έτοιμες, μπορούμε να πάμε άμεσα να μεταφέρουμε τα σιτηρά» σχολίασε από την πλευρά του ο κ. Μαρινάκης, κάνοντας αναφορά και στην κρίση που έχει επιφέρει στα πληρώματα ο πόλεμος, λόγω του μεγάλου μεριδίου που κατέχουν διεθνώς οι Ουκρανοί ναυτικοί.

Διπλή κρίση

Ουκρανία και Ρωσία διαδραματίζουν κομβικό ρόλο στο εμπόριο σιτηρών και προϊόντων ενέργειας, γεγονός που πλέον έχει οδηγήσει σε μεγάλες διαταραχές στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.

Για «ολική αναστάτωση» στο διεθνές εμπόριο έκανε λόγο η κ. Φράγκου, σημειώνοντας ότι η πιο σημαντική παράμετρος είναι η διασφάλιση της επισιτιστικής ασφάλειας. Όπως είπε, τα νέα εμπορικά πρότυπα που έχει επιφέρει ο πόλεμος έχουν οδηγήσει σε μεγαλύτερες αποστάσεις ταξιδιών για τα πλοία, ευνοώντας την αύξηση των ναύλων.

Σύμφωνα με την πλοιοκτήτρια, η κρίση στα τρόφιμα θα διευθετηθεί γρήγορα, μόλις επιλυθεί η διαμάχη ανάμεσα σε Ρωσία και Ουκρανία. Δυσκολότερη είναι η διαχείριση της ενεργειακής κρίσης, καθώς απαιτεί χρόνο και τεράστιες επενδύσεις.

Μεγάλο ρίσκο

Ο πρώην ΥΠΕΞ των ΗΠΑ Μάικ Πομπέο ανέφερε ότι ήταν τεράστιο ρίσκο η πλήρης εξάρτηση της Ευρώπης από τις ρωσικές πηγές ενέργειας. «Είναι αναπόφευκτο, όταν έχεις μία μόνο πηγή ενέργειας, να δημιουργηθεί μια κρίση όπως η σημερινή» τόνισε, συμπληρώνοντας ότι πρέπει να βρεθεί ένας βιώσιμος τρόπος ενεργειακής μετάβασης.

Τέλος, η συζήτηση εστίασε στον ρόλο της Κίνας στο εμπόριο. Όπως είπε ο κ. Ευάγγελος Μαρινάκης, οι εμπορικές σχέσεις της Δύσης με την ασιατική χώρα έχουν αλλάξει προς το καλύτερο τα τελευταία χρόνια.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")