Παραγγελίες-ρεκόρ για πλοία που θα καίνε εναλλακτικά καύσιμα τοποθετήθηκαν στο πρώτο εξάμηνο του 2022 διεθνώς, με τους Έλληνες εφοπλιστές να ακολουθούν προσεκτικά τις εξελίξεις και να επενδύουν κυρίως στο LNG

Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία που μοιράστηκε ο ναυλομεσιτικός οίκος G. Moundreas & Co με τη «Ν», το φετινό πρώτο μισό, οι Έλληνες πλοιοκτήτες τοποθέτησαν παραγγελίες για 84 πλοία συνολικά, εκ των οποίων τα 16 θα μπορούν να καίνε εναλλακτικά καύσιμα (19,05%) και τα 21 (25%) θα είναι alternative fuel ready vessels, θα έχουν τη δυνατότητα, δηλαδή, να καίνε ένα εναλλακτικό καύσιμο, μετά από μετατροπές στη μηχανή. Επομένως, συνολικά, 37 πλοία (44,05%) θα κατασκευαστούν με την προοπτική λιγότερων εκπομπών ρυπογόνων αερίων.

Εκ των 16 ελληνικών πλοίων που θα καίνε εναλλακτικά καύσιμα, τα 13 είναι LNG carriers, δύο containerships και ένα βαπόρι μεταφοράς οχημάτων (PCTC). Όλα θα καίνε LNG.

Στα alternative fuel ready συγκαταλέγεται και η παραγγελία της Danaos Corporation του Γιάννη Κούστα για έξι containerships, χωρητικότητας 7.000 TEUs έκαστο, σε ναυπηγεία της Νότιας Κορέας και της Κίνας, με επιλογή μελλοντικής μετατροπής σε βαπόρια κατανάλωσης μεθανόλης.

Παραγγελίες-ρεκόρ

Σε παγκόσμιο επίπεδο, τους πρώτους έξι μήνες του τρέχοντος έτους, οι πλοιοκτήτες παρήγγειλαν 268 πλοία (χωρητικότητας 22 εκατ. GT και αξία 38 δισ. δολαρίων) με δυνατότητα καύσης εναλλακτικών καυσίμων, ήτοι το 61% των νεότευκτων βάσει τονάζ, το 38% βάσει αριθμού πλοίων και το 68% βάσει συνολικής αξίας, σύμφωνα με έκθεση του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons Research.

Το 59% (226 πλοία χωρητικότητας 21 εκατ. GT) θα έχουν μηχανές διπλού καυσίμου (dual fuel), δυνατότητας καύσης LNG, το 1,6% (5 πλοία χωρητικότητας 0,6 εκατ. GT) θα καίνε μεθανόλη, 0,3% (2 πλοία χωρητικότητας 0,1 εκατ. GT) θα καίνε αιθάνιο και 0,8% εξ αυτών θα έχουν υβριδική πρόωση με μπαταρίες.

Παράλληλα, το 16,3% (66 πλοία χωρητικότητας 5,8 εκατ. GT) είναι ammonia ready, ενώ 0,8% (12 πλοία χωρητικότητας 0,3 εκατ. GT) είναι LNG ready και 0,1% (3 πλοία χωρητικότητας 15k GT) είναι hydrogen ready.

Σημειώνεται ότι ανάμεσα στα πλοία που τοποθετήθηκαν υπό παραγγελία το 2021, σε ποσοστό 31,7% έχουν τη δυνατότητα καύσης εναλλακτικών καυσίμων (459 βαπόρια). Ο αντίστοιχος αριθμός το 2020 ήταν 211.

«Εκτιμούμε ότι το 5% της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου θα καίει εναλλακτικά καύσιμα μέχρι την έναρξη του 2023», σχολίασε ο managing director της Clarksons Research, Steve Gordon.

«Γερνάει» ο παγκόσμιος στόλος

Σύμφωνα με την Clarksons, 4.730 πλοία (24,5% του συνολικού GT) είναι εξοπλισμένα σήμερα με συστήματα καθαρισμού καυσαερίων (scrubbers). Επίσης, έχουν τοποθετηθεί παραγγελίες για 268 πλοία με scrubbers, συμπεριλαμβανομένων 198 containerships.

Τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας είναι πλέον τοποθετημένες σε περισσότερα από 5.300 πλοία, ήτοι το 23,6% της χωρητικότητας του στόλου.

Τα μοντέρνα eco ships αντιστοιχούν πλέον στο 28,3% του συνολικού GT. Πριν από 12 μήνες, το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 25,9%, ενώ πέντε χρόνια πριν μόλις 13%. Μέχρι τις αρχές του 2023, εκτιμάται ότι το 30% του παγκόσμιου τονάζ θα είναι σχεδιασμένο με eco προδιαγραφές.

Την ίδια ώρα, ωστόσο, η μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου αυξάνεται. Η Clarksons υπολογίζει ότι ο στόλος των bulk carriers είναι 11,4 ετών (έναντι 8,7 ετών πριν από μια πενταετία), των tankers 12 ετών (έναντι 10,3 ετών) και των containerships 14,1 ετών (έναντι 11,6 ετών). Το 28,2% του συνολικού τονάζ έχει υπερβεί τα 15 έτη ζωής.

Σύμφωνα με τον προτεινόμενο από το Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) δείκτη CII, περίπου το 40% των εν ενεργεία tankers, bulk carriers και containerships θα λάβουν αξιολόγηση D ή E, αν συνεχίσουν να ταξιδεύουν το 2026 και δεν αλλάξουν την ταχύτητα πλεύσης ή τις προδιαγραφές τους.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")