Στη δεύτερη φάση εισέρχεται το πλάνο κατασκευής του πρώτου πλήρως ηλεκτροκίνητου επιβατηγού πλοίου (Ro-pax) στην ελληνική ακτοπλοΐα, το οποίο έχει θέσει σε ισχύ η ναυτιλιακή εταιρεία Saronic Ferries

Μετά την υπογραφή του μνημονίου συνεργασίας με τον νορβηγικό νηογνώμονα DNV, στο πλαίσιο των Ποσειδωνίων, η Saronic Ferries συμφώνησε με την ολλανδική εταιρεία σχεδιασμού πλοίων, C-Job Naval Architects, για την ανάπτυξη του σχεδίου του βαποριού. H εταιρεία έχει παραδώσει στη Saronic Ferries ένα αρχικό σχέδιο, μετά από εκτενή μελέτη για τα βιώσιμα καύσιμα. Ειδικότερα, τέθηκαν υπό μελέτη διάφορα καύσιμα, όπως η αμμωνία, το αέριο και λοιπά και τελικά επελέγη η πρόωση μέσω ηλεκτρικής ενέργειας.

Όπως λέει στη «Ν» ο Γιώργος Παπαϊωαννίδης, ένας εκ των δύο πλοιοκτητών της Saronic Ferries, το σχέδιο αναμένεται να λάβει αρχική έγκριση (approval in principle) μέχρι το τέλος του έτους από τον DNV, αφού προηγηθεί συνάντηση με την C-Job Naval Architects.

Αυτήν τη στιγμή, η ακτοπλοϊκή εταιρεία διερευνά το κομμάτι των υποδομών για την υποστήριξη του project, το οποίο, σύμφωνα με τον κ. Παπαϊωαννίδη, είναι και το «κλειδί» για τη συνέχεια. Σε αυτό το πλαίσιο, πραγματοποιούνται «ζυμώσεις» με τους αρμόδιους φορείς (ΔΕΔΔΗΕ, Οργανισμοί Λιμένος) για την παροχή ρεύματος και τις υπόλοιπες λεπτομέρειες.

Η Saronic Ferries έχει καταρτίσει ένα συγκεκριμένο σχέδιο για το ρεύμα, το καλώδιο, τον χώρο φόρτισης του πλοίου και εκτιμά ότι όλα θα προχωρήσουν όπως πρέπει, προκειμένου το πλοίο να είναι πλήρως λειτουργικό μέχρι το 2026.

Ο κ. Παπαϊωαννίδης επισημαίνει ότι βάσει υπολογισμών θα απαιτηθούν περίπου 8 Megawatt παροχή για να φορτίσει το πλοίο στον Πειραιά και να πραγματοποιήσει ένα πλήρες ταξίδι μέχρι την Αίγινα και το Αγκίστρι. Ο ίδιος συμπληρώνει ότι ενδέχεται να υπάρχει και η δυνατότητα φόρτισης, σε ένα μικρότερο βαθμό, στην Αίγινα, κάτι που θα μειώσει τις απαιτήσεις φόρτισης στον Πειραιά.

Αναφορικά με το κόστος του project, ο κ. Παπαϊωαννίδης σημείωσε ότι έχουν γίνει οι υπολογισμοί και όλα θα γίνουν γνωστά μετά την έγκριση του σχεδίου. Όσο για τη χρηματοδότηση, είπε ότι οι τράπεζες ενδιαφέρονται εντόνως, ενώ θα διερευνηθεί και η δυνατότητα επιδοτήσεων.

Εύκολο στάδιο

Σε ερώτηση για την κατασκευή του πλοίου, ο πλοιοκτήτης επισήμανε ότι αυτό είναι και το «ευκολότερο στάδιο» και προέχουν τα παραπάνω (υποδομές, χρηματοδότηση). Όπως χαρακτηριστικά είπε, οι Νορβηγοί έχουν κατασκευάσει 80 τέτοια πλοία. Μάλιστα, σημείωσε ότι υπάρχουν η πρόθεση και η δυνατότητα κατασκευής του πλοίου στην Ελλάδα, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στις εξελίξεις στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Σε κάθε περίπτωση, και αν δεν ευδοκιμήσει η κατασκευή στη χώρα μας, θα προτιμηθεί ευρωπαϊκή γιάρδα.

Σύμφωνα με τη C-Job Naval Architects, το σχέδιο του πλοίου, χωρητικότητας 800 επιβατών, θα περιλαμβάνει σύγχρονες λύσεις εξοικονόμησης ενέργειας και κορυφαίο εσωτερικό σχεδιασμό. Η συγκεκριμένη εταιρεία άνοιξε γραφείο στην Αθήνα το 2020.

Η Saronic Ferries λειτουργεί για περισσότερο από μία δεκαετία και σήμερα διαχειρίζεται έναν στόλο από πέντε επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία που λειτουργούν στον Αργοσαρωνικό (Αίγινα-Αγκίστρι-Μέθανα-Πόρο). Στόχος της εταιρείας είναι να δημιουργηθεί ένας στόλος πλοίων μηδενικών εκπομπών έως το 2040.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")