Πώς θα Αντιμετωπίσουμε Πιθανή Διακοπή Τροφοδοσίας με Φ. Αέριο- Τί Περιλαμβάνει Σχέδιο της ΡΑΕ που Τέθηκε σε Δημόσια Διαβούλευση

Πώς θα Αντιμετωπίσουμε Πιθανή Διακοπή Τροφοδοσίας με Φ. Αέριο- Τί Περιλαμβάνει Σχέδιο της ΡΑΕ που Τέθηκε σε Δημόσια Διαβούλευση
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Δευ, 25 Ιουλίου 2022 - 09:14

Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) έθεσε σε Δημόσια Διαβούλευση το αναθεωρημένο Σχέδιο Προληπτικής Δράσης, που αφορά στα μέτρα διασφάλισης του εφοδιασμού της χώρας με φυσικό αέριο. Η Διαβούλευση θα διαρκέσει έως και την ερχ’όμενη Δευτέρα, 1η Αυγούστου 2022

Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλουν τις απόψεις τους στη ΡΑΕ εγγράφως ή με ηλεκτρονική επιστολή στη  διεύθυνση [email protected]. Το επικαιροποοιημένο σχέδιο της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας έχει χρονική διάρκεια τρεις μήνες και χωρίζεται σε δύο επιμέρους περιπτώσεις, είτε με τη λειτουργία της νέας μονάδας «Πτολεμαΐδα 5», είτε χωρίς αυτή. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, και στις δύο περιπτώσεις, οι συνέπειες στο εγχώριο ηλεκτρικό σύστημα αναμένονται από «μεγάλες» μέχρι και «καταστροφικές», με το σενάριο της δεύτερης περίπτωσης να προβλέπει έλλειμμα φυσικού αερίου ύψους 1,9-4,2 TWh εφόσον δεν ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα. Παράλληλα, η ΡΑΕ τονίζει πως επιβάλλεται η λειτουργία του συνόλου των διαθέσιμων λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ που θα κληθούν να βγουν από το καθεστώς στρατηγικής εφεδρείας που βρίσκονται σήμερα –λειτουργούν στο μέχρι 30% της δυναμικότητάς τους- και να διπλασιάσουν την παραγωγή τους.

Παράλληλα, στο σχέδιο της Αρχής γίνεται καταγραφή των υφιστάμενων και των νέων μέτρων που πιθανώς να καταστεί ανάγκη να ληφθούν, όπως οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με χρήση φυσικού αερίου που μπορούν να λειτουργήσουν και με καύσιμο το ντίζελ, προκειμένου να θωρακιστεί καλύτερα το σύστημα.

Επίσης, προτείνεται μια σειρά μέτρων προληπτικού χαρακτήρα όπως είναι η βελτιστοποίηση των υποδομών αερίου που διαθέτει η χώρα μας, η ενίσχυση της διαθεσιμότητας και αποθήκευσης του καυσίμου, καθώς και η αποτελεσματικότερη διαχείριση στο πλαίσιο του υφιστάμενου ρυθμιστικού πλαισίου. Ως παράδειγμα αναφέρονται μεταξύ άλλων, η χρήση της νέας πλωτής δεξαμενής στην Ρεβυθούσα, η αποθήκευση φυσικού αερίου στην Ιταλία σύμφωνα με τα όσα ορίζει η Ε.Ε., η διατήρηση αποθέματος αερίου και ντίζελ από τους ηλεκτροπαραγωγούς,ο περιορισμός της άσκοπης κατανάλωσης και η προτεραιοποίηση στην τροφοδοσία «κρίσμων» υποδομών, όπως οικιακών καταναλωτών, νοσοκομείων, σχολείων, αεροδρομίων, πρατηρίων καυσίμων για Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και απορριμματοφόρα Δήμων, κτηρίων του Δημοσίου, μικρομεσαίων επιχειρήσεων και εγκαταστάσεων τηλεθέρμανσης.

Ακόμη το Σχέδιο προτεραιοποιεί την τροφοδοσία βιομηχανικών εγκαταστάσεων αναφοράς υγεινομικού χαρακτήρα, εθνικής ασφάλειας και άμυνας, διύλισης πετρελαιοειδών, παραγωγής τροφίμων ή ακόμη και σε κλάδους όπου τυχόν αιφνίδια διακοπή στην τροφοδοσία με αέριο μπορεί να επιφέρει σοβαρό πλήγμα όπως είναι οι βιομηχανίες βιολογικών φαρμάκων, υφασμάτων, φαρμάκων χημικών, λιπασμάτων, υάλου, χάλυβα, αλουμινίου, διυλιστηρίων, παραγωγής ασβέστου κλπ.

Τέλος, στο υπό Διαβούλευση Σχέδιο προβλέπεται μεταξύ άλλων, η θέσπιση ενιαίου τέλους ασφάλειας εφοδιασμού καθώς και η έκτακτη τροποποίηση του προγραμματισμού εκφορτώσεων υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Ρεβυθούσα με στόχο την πλήρη αξιοποίηση της καίριας αυτής υποδομής. Μάλιστα λόγω της σπουδαιότητας που ενέχει η λειτουργία των υφιστάμενων μονάδων αερίου που μπορούν να μεταστραφούν σε μονάδες με καύσιμο το ντίζελ, προβλέπεται η απαλλαγή του καυσίμου από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ) όσον αφορά στη συγκεκριμένη χρήση.