Διεύρυνση ακόμη και χωρίς τα καύσιμα καταγράφουν τα αναλυτικά στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος

Νέα διεύρυνση παρουσίασε τον Μάιο το έλλειμμα του ισοζυγίου εξωτερικών συναλλαγών της χώρας, εξέλιξη η οποία αντανακλά τις αυξημένες εισαγωγές εμπορευματικών αγαθών. Ανησυχία προκαλεί και η διεύρυνση του ελλείμματος χωρίς τα καύσιμα.

Την ίδια ώρα, η αξία των εξαγωγών αγαθών αυξάνεται, αλλά -επειδή ο όγκος τους είναι μικρότερος των εισαγωγών- δεν βελτιώνεται θεαματικά το ισοζύγιο.

Σε συνδυασμό με την παραμονή του κρατικού προϋπολογισμού σε ελλειμματική τροχιά και τις γενικότερες διεθνείς αβεβαιότητες, η απειλή των «δίδυμων ελλειμμάτων» για την οικονομία είναι ορατή.

Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος, τον Μάιο του 2022 το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών αυξήθηκε κατά 646,6 εκατ. ευρώ ή 47,6% σε σχέση με τον Μάιο του 2021 και διαμορφώθηκε σε 2 δισ. ευρώ. Στο πεντάμηνο Ιανουαρίου-Μαΐου το έλλειμμα του ισοζυγίου εκτοξεύτηκε στα 10,12 δισ. ευρώ, από 6,07 δισ. ευρώ την ίδια περίοδο του 2021, καταγράφοντας αύξηση 66,7%.

Επίσης, το έλλειμμα του συνολικού ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών και κεφαλαίων (το οποίο αντιστοιχεί στις ανάγκες της οικονομίας για χρηματοδότηση από το εξωτερικό) αυξήθηκε τον Μάιο σε 1,9 δισ. ευρώ, από 1,2 δισ. ευρώ τον Μάιο του 2021, ενώ την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου 2022 το έλλειμμα αυξήθηκε κατά 3,4 δισ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021 και διαμορφώθηκε σε 9,1 δισ. ευρώ.

Από τα αναλυτικά στοιχεία της ΤτΕ προκύπτει πως τον Μάιο οι εξαγωγές αυξήθηκαν 49,2% σε τρέχουσες τιμές (8,6% σε σταθερές τιμές) και οι εισαγωγές κατά 59,9% σε τρέχουσες τιμές (32,5% σε σταθερές τιμές). Ειδικότερα, οι εξαγωγές αγαθών χωρίς καύσιμα σημείωσαν αύξηση 43,2% σε τρέχουσες τιμές (22,6% σε σταθερές τιμές) και οι εισαγωγές αγαθών χωρίς καύσιμα σημείωσαν αύξηση 46,2% σε τρέχουσες τιμές (35,9% σε σταθερές τιμές).

Το πεντάμηνο οι εξαγωγές σημείωσαν αύξηση 35,2% σε τρέχουσες τιμές (3,8% σε σταθερές τιμές) και οι εισαγωγές σημείωσαν αύξηση 48,2% σε τρέχουσες τιμές (23% σε σταθερές τιμές). Ειδικότερα, σε τρέχουσες τιμές οι εξαγωγές και οι εισαγωγές αγαθών χωρίς καύσιμα αυξήθηκαν 26,9% και 33,8% αντίστοιχα (10,9% και 24,9% σε σταθερές τιμές).

Αξιοσημείωτο είναι πως το εμπορικό έλλειμμα χωρίς καύσιμα και πλοία τον Μάιο αυξήθηκε 48,9% και το πεντάμηνο 44,2%.

Σε ό,τι αφορά τα καύσιμα, που επιβαρύνουν αισθητά το εξωτερικό ισοζύγιο, τον Μάιο η δαπάνη για εισαγωγές πετρελαιοειδών, λόγω των αυξημένων τιμών, ανήλθε σε 2,3 δισ. ευρώ, από 1,11 δισ. ευρώ τον Μάιο του 2021, σημειώνοντας αύξηση 107,3%.

Στο πεντάμηνο Ιανουαρίου - Μαΐου, η δαπάνη για εισαγωγές καυσίμων ξεπέρασε τα 10 δισ. ευρώ και διαμορφώθηκε συγκεκριμένα σε 10,17 δισ. ευρώ, από 5,06 δισ. ευρώ, πέρυσι την ίδια περίοδο, σημειώνοντας αύξηση 100,9%. [SID: 15413954]

Άνοδος εισπράξεων από τη ναυτιλία

Μέσα στη γενικότερη αρνητική εικόνα του ισοζυγίου, θετική εξέλιξη αποτελεί η αύξηση των εισπράξεων από τον τομέα της ναυτιλίας.

Τον μήνα Μάιο, οι εισπράξεις από την κατηγορία «μεταφορές», το μεγαλύτερο μέρος των οποίων αφορά τη ναυτιλία, ανήλθαν σε 2,16 δισ. ευρώ, από 1,44 δισ. ευρώ τον Μάιο του 2021, σημειώνοντας αύξηση 49,8%.

Επίσης, συνολικά στο πεντάμηνο Ιανουαρίου - Μαΐου οι εισπράξεις από τη ναυτιλία αυξήθηκαν 45% και διαμορφώθηκαν σε 9,23 δισ. ευρώ, από 6,36 δισ. ευρώ πέρυσι.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")