Το εφιαλτικό σενάριο να ενταχθούν στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Ρύπων (ETS) πλοία χωρητικότητας από 400 gt και πάνω, θέλουν να αποφύγουν στην Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ). Η πρόταση της Κομισιόν περιλαμβάνει τα πλοία από 5.000 gt, ωστόσο στην πορεία των διαβουλεύσεων ορισμένα κράτη έχουν βάλει στο τραπέζι την ιδέα ο κανονισμός να εφαρμοστεί από τα 400 gt και πάνω

Μια τέτοια εξέλιξη θα επηρέαζε πολύ αρνητικά τον κλάδο των θαλάσσιων ενδομεταφορών της Ε.Ε. και θα τον έκανε ασύμφορο σε πολύ μεγάλο βαθμό.

Η ΕΕΝΜΑ, με αφορμή τη συγκεκριμένη πρόταση, σε επιστολή της προς το υπουργείο Ναυτιλίας επισημαίνει ότι «επαναλαμβάνεται το ίδιο σκηνικό».

«Το 2015, όταν συζητείτο ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός 2015/757 για το MRV και την καταχώρηση των καταναλώσεων στα πλοία για τον έλεγχο του άνθρακα (CO2), τόσο από το Ευρωκοινοβούλιο όσο και από κάποιες αντιπροσωπείες κρατών-μελών, υποστηρίχθηκε έντονα η εφαρμογή του κανονισμού σε πλοία χωρητικότητας 400gt και άνω. Το ίδιο έγινε και στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ)» αναφέρει χαρακτηριστικά η ΕΕΝΜΑ και προσθέτει:

«Όμως η πρόταση αυτή δεν υιοθετήθηκε, γιατί αφενός αποδείχθηκε από μελέτες ότι η ρύπανση από τα πλοία χωρητικότητας 400-5.000 gt είναι μονοψήφια και πολύ μικρή (8%), ενώ αντίθετα τα πλοία άνω των 5.000 gt η ρύπανση είναι πιο ουσιαστική και, περαιτέρω και το σημαντικότερο, θα προκαλούσε πρόσθετες επιβαρύνσεις/προβλήματα στα πλοία της κατηγορίας αυτής, που συνήθως δραστηριοποιούνται από μικρομεσαίες επιχειρήσεις, θέμα που ανέδειξε ιδιαίτερα η ΕΕΝΜΑ στα πλαίσια της 69ης Συνόδου της Επιτροπής Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος (MEPC) συμμετέχοντας στην εθνική αντιπροσωπία».

Ξανά στο τραπέζι

Τώρα, όμως, με την προώθηση της πρότασης οδηγίας για την αναθεώρηση του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU/ETS), αλλά και της τροποποίησης του προαναφερθέντος Ευρωπαϊκού Κανονισμού (2015/757) και τη συμπερίληψη σ’ αυτόν και των εκπομπών του θερμοκηπίου (GHG cases), «το σκηνικό όπως προαναφέραμε επαναλαμβάνεται, αφού γίνεται προσπάθεια από κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης που δεν έχουν σχέση με τη ναυτιλία να επεκταθεί ο οικείος κανονισμός και οι σχετικές διατάξεις του να εφαρμόζονται και σε πλοία χωρητικότητας κάτω των 5.000 και μέχρι 400 gt».

Στο πλαίσιο αυτών των δεδομένων η Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, με έγγραφό της προς την αρμόδια Διεύθυνση (ΔΠΝ) του ΥΝΑΝΠ, σημειώνει ιδιαίτερα: «Οι σχετικές διατάξεις, εάν υιοθετηθούν θα είναι αναμφίβολα καταστροφικές για τα πλοία της κατηγορίας αυτής (400-5.000gt), αφού αυτά θα κληθούν να συμμετάσχουν αφενός στο Ενωσιακό Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων (EU/ETS), αλλά και αφετέρου να εφαρμόσουν τα προβλεπόμενα για τις καταγραφές μέτρα κ.λπ. των GHG Cases (εκπομπών του θερμοκηπίου).

Σημειωτέον, τα πλοία της κατηγορίας αυτής δραστηριοποιούνται στις ευρωπαϊκές και εσωτερικές μεταφορές, που αναμφίβολα θα επηρεάσουν τους ναύλους τους, με όλες τις αρνητικές συνέπειες για τους καταναλωτές».

Περαιτέρω σημειώνει ότι σε καμία άλλη πρόταση κανονισμού ή οδηγίας του πακέτου «Fit for 55» δεν προβλέπονται ανάλογες διατάξεις.

Η ΕΕΝΜΑ ευελπιστεί ότι θα γίνουν κατανοητά τα σχετικά επιχειρήματά της και θα πρυτανεύσει η λογική και τελικά δεν θα υιοθετηθούν οι προωθούμενες σχετικές διατάξεις.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")