Τα ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον των ναυλωτών. Στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 28 μηνών «σκαρφάλωσαν» τα ναύλα για τα υπερ-δεξαμενόπλοια (VLCCs), υπερβαίνοντας σε κάποιες περιπτώσεις ακόμη και τα 100.000 δολάρια την ημέρα, με τα ελληνόκτητα tankers να συγκεντρώνουν φυσικά το ενδιαφέρον των ναυλωτών

 

Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Poten & Partners, ένα VLCC χωρίς scrubbers αποκομίζει κατά μέσο όρο στη spot αγορά 78.400 δολάρια την ημέρα. Ενδεικτικό της ανόδου της αγοράς είναι το γεγονός ότι τα μέσα ναύλα για τα εν λόγω βαπόρια μέχρι τώρα στο έτος ήταν μόλις 9.700 δολάρια ημερησίως κι ενώ στη διάρκεια του 2021 είχαν παρατηρηθεί ακόμη και αρνητικά νούμερα.

Σε τροχιά εκτόξευσης βρίσκονται και οι τιμές των περιουσιακών στοιχείων. Όπως μεταφέρεται στη «Ν» από το ναυλομεσιτικό γραφείο Golden Destiny, η αξία των VLCCs ηλικίας πέντε ετών διαμορφώνεται στα υψηλότερα επίπεδα από το καλοκαίρι του 2010.

Τα εμπορικά πρότυπα άλλαξαν προς το τέλος της άνοιξης, με συνακόλουθη αύξηση τονομιλίων για τα υπερ-δεξαμενόπλοια. Συγκεκριμένα, καταγράφηκε μεγαλύτερη κίνηση από τον Αραβικό Κόλπο προς την Ευρώπη, ενώ αρκετά βαπόρια φόρτωσαν αμερικανικά φορτία και κατευθύνθηκαν προς τη γηραιά ήπειρο.

Την ίδια ώρα, όπως λένε στη «Ν» αναλυτές από την Golden Destiny, τα περιθώρια διύλισης τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ασία (για παράδειγμα στη Σιγκαπούρη) είναι σε διαδικασία ανάκαμψης, όπερ σημαίνει ότι υπάρχει ζήτηση για το τελικό προϊόν. «Βλέπουμε την αγορά να διατηρείται σε ικανοποιητικά επίπεδα, τουλάχιστον μέχρι το τέλος του έτους» τονίζουν οι αναλυτές.

Ανησυχητικός παράγοντας για την πορεία των ναύλων είναι, σύμφωνα με την Golden Destiny, η σφιχτή νομισματική πολιτική από την Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ (Fed). «Αυτή η εξέλιξη από τη μια συμβάλλει στη διατήρηση της τιμής του πετρελαίου σε χαμηλά επίπεδα και ενισχύει το εμπόριο, από την άλλη, όμως, διατυπώνονται σημαντικές ανησυχίες για ύφεση στην παγκόσμια οικονομία, κάτι που με την πάροδο του χειμώνα ίσως περιορίσει τη ζήτηση για τελικά προϊόντα πετρελαίου» υπογραμμίζουν.

Οι ελληνικές ναυλώσεις 

Σε αυτές τις συνθήκες, σημαντικά κέρδη αποκομίζουν οι Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι ελέγχουν το 31,78% του παγκόσμιου στόλου πετρελαιοφόρων (στοιχεία Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών).

Ενδεικτικά, σύμφωνα με την πλατφόρμα Tankers International, το Maran Artemis (χωρητικότητας 319.398 dwt και κατασκευής 2016) ναυλώθηκε για ένα ταξίδι από την ανατολική ακτή του Μεξικού μέχρι τη δυτική ακτή της Ινδίας για ένα ποσό που ξεπερνά τα 130.000 δολάρια την ημέρα.

Παράλληλα, το Νave Galactic (χωρητικότητας 297.168 dwt και κατασκευής 2009) ναυλώθηκε, με βάση την ίδια πλατφόρμα, για ένα ταξίδι από τον Αραβικό Κόλπο μέχρι τη Νότια Κορέα έναντι 54.350 δολαρίων ημερησίως. Σημειώνεται ότι το πλοίο, το οποίο ανήκει στη Navios Maritime Corporation της Αγγελικής Φράγκου, ήταν ναυλωμένο μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2022 με τίμημα 17.775 δολαρίων ημερησίως. Αυτό σημαίνει ότι η νέα ναύλωση εξασφαλίστηκε με τριπλάσιο ποσό από την προηγούμενη.

Τέλος, το Seaking (χωρητικότητας 319.000 dwt και κατασκευής 2005), το οποίο εντοπίζεται στον στόλο της Thenamaris, συμφερόντων Νικόλα Μαρτίνου, ναυλώθηκε, όπως αναφέρει η Tankers International, από Αραβικό Κόλπο για Ταϊλάνδη, έναντι 97.100 δολαρίων την ημέρα. Εξαιρετικό νούμερο, αν αναλογιστεί κανείς και την ηλικία του πλοίου.

 

 (από ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ)