Αύξηση στις παραγγελίες νεότευκτων «πράσινων» πλοίων, που θα μπορούν να ανταποκριθούν στους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς του ΙΜΟ από το 2023, σχετικά με το δείκτη έντασης άνθρακα, προβλέπει η βρετανικός ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons

Σύμφωνα με τους αναλυτές της Clarksons, παρ’ όλο που το τεράστιο πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου της ναυτιλίας βρίσκεται σε νηπιακό στάδιο, βλέπει να αναπτύσσονται ήδη πολυεπίπεδες αγορές.

Μέχρι το τέλος του 2023 ο βρετανικός οίκος προβλέπει ότι το 30% της χωρητικότητας του στόλου θα είναι «πράσινο», το 24% θα είναι εξοπλισμένο με scrubbers (πλυντηρίδες), το 6% θα έχει τη δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων και το 25% θα διαθέτει συστήματα και τεχνολογίες που εξοικονομούν ενέργεια.

Με τον Δείκτη Έντασης Άνθρακα (CII) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) να εφαρμόζεται από τον Ιανουάριο, οι θεωρητικές εκτιμήσεις για την αξιολόγηση CII δείχνουν ότι περίπου το ένα τρίτο των πλοίων έως το τέλος του χρόνου θα έχει αξιολόγηση D ή E, που σημαίνει ουσιαστικά ότι θα βρίσκονται εκτός αγοράς.

Αυτό το ποσοστό θα προσεγγίσει το 50% μέχρι το 2026 εάν τα πλοία αυτά εξακολουθούν να ναυλώνονται και δεν έχουν εγκαταστήσει νέα περιβαλλοντικά συστήματα.

Η Clarksons προβλέπει ότι οι εκπομπές των πλοίων θα παραμείνουν σταθερές το επόμενο έτος, καθώς ο αντίκτυπος της μείωσης ταχύτητας και ο αυξανόμενος οικολογικός στόλος εξισορροπούν την όποια αύξηση του εμπορίου και της δραστηριότητας των σκαφών.

«Είναι απίθανο η άνευ προηγουμένου ανανέωση του στόλου που απαιτείται για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές να προχωρήσει ομοιόμορφα. Η αβεβαιότητα της τεχνολογίας πρόωσης και οι συναφείς ανησυχίες για τον κίνδυνο υπολειμματικής αξίας των πλοίων συμβάλλουν σε ένα σχετικά μικρό βιβλίο παραγγελιών (εξακολουθεί να είναι ~10% του στόλου) και στις προσδοκίες σχετικά χαμηλής αύξησης του στόλου μεσοπρόθεσμα» αναφέρει.

Απαιτούνται νέες παραγγελίες

Εξετάζοντας την ανανέωση του στόλου και τη ναυπηγική παραγωγή, η Clarksons τονίζει ότι οι συνολικές παραγγελίες νεότευκτων πλοίων θα αυξηθούν από 64 δισ. δολάρια την περίοδο 2016-2020 σε 139 δισ. δολάρια ετησίως από το 2021 έως το 2030.

Προβλέπει επίσης ότι απαιτούνται παραγγελίες νεότευκτων πλοίων ύψους 1,4 τρισ. δολαρίων για την ανανέωση του στόλου μεταξύ 2021 και 2030 και 4,2 τρισ. δολαρίων έως το 2050.

Ο μέσος όρος ηλικίας του παγκόσμιου στόλου αυξάνεται και ανέρχεται σε 12,2 έτη σε σταθμισμένη βάση gt, από το χαμηλό των 9,7 ετών το 2013.

Για τον στόλο των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου, η μέση ηλικία είναι 11,5 έτη, για τα δεξαμενόπλοια είναι 12,1 έτη και για τον στόλο των εμπορευματοκιβωτίων είναι 14,2 έτη.

Σήμερα, το 28,1% της παγκόσμιας χωρητικότητας είναι ηλικίας άνω των 15 ετών.

Τα εναλλακτικά καύσιμα, με προεξάρχοντα μαζικά το LNG, αποτελούν το 4,5% του υπάρχοντος στόλου σε όρους gt και το 44% του βιβλίου παραγγελιών, σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarksons.

Τα λιμάνια παγκοσμίως με δεξαμενισμό LNG έχουν αυξηθεί από περίπου 60 σε 150 τα τελευταία πέντε χρόνια και μπορεί να φτάσουν τα 250 μέχρι το 2026, προβλέπει, προσθέτοντας ότι απαιτούνται τεράστιες επενδύσεις καθώς μόνο 171 λιμάνια από τα περίπου 6.000 διαθέτουν ενέργεια από την ξηρά.

 

(από ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ)