«Το Momentum σήμερα είναι στα tankers. Αναμένονται αρκετές ναυπηγήσεις το επόμενο διάστημα». Αυτό είπε στη «Ν» αναλυτής που παρακολουθεί στενά την αγορά των νεότευκτων πλοίων και την κατάσταση στις γιάρδες σήμερα

Στην πρώτη γραμμή είναι φυσικά οι Έλληνες εφοπλιστές. Αυτό το αυξημένο ενδιαφέρον αποδίδεται στη θεαματική άνοδο των ναύλων στην αγορά των tankers και στις ευοίωνες προοπτικές για το επόμενο διάστημα. Έτσι, σε μια περίοδο που το βιβλίο παραγγελιών ως ποσοστό του εν ενεργεία στόλου διαμορφώνεται στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 30 ετών και οι τιμές ναυπήγησης έχουν σκαρφαλώσει στα ύψη, οι πλοιοκτήτες εντείνουν τις διαπραγματεύσεις τους με τα ναυπηγεία, αναζητώντας ελκυστικά deals.

Τα ελληνικά deals

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η TMS Tankers, ο βραχίονας δεξαμενόπλοιων του εφοπλιστικού ομίλου, συμφερόντων Γιώργου Οικονόμου, βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με το κινεζικό ναυπηγείο New Times Shipbuilding για την παραγγελία τεσσάρων suezmaxes. Εάν επιβεβαιωθεί, αυτή θα είναι η πρώτη επένδυση του ομίλου φέτος σε νεότευκτα δεξαμενόπλοια, μετά από ένα ράλι παραγγελιών σε πλοία μεταφοράς LNG και χύδην ξηρού φορτίου.

Με βάση τη ναυλομεσιτική Xclusiv Shipbrokers, η ναυπήγηση ενός suezmax αποτιμάται σήμερα στα 79,5 εκατ. δολάρια, ποσό αυξημένο κατά 6% σε ετήσια βάση.

Νέα παραγγελία τοποθέτησε πριν από λίγες ημέρες η Tsakos Energy Navigation (ΤΕΝ), συμφερόντων Νικόλα Τσάκου. Η εταιρεία προχωρά στη ναυπήγηση μέχρι τριών shuttle tankers (2+1 option) κατόπιν συμφωνίας με μεγάλη ενεργειακή εταιρεία. Τα πλοία θα είναι ναυλωμένα από 5 έως και 15 χρόνια. Παρότι το τίμημα δεν έγινε γνωστό, ναυλομεσιτικές πηγές αναφέρουν ότι ένα βαπόρι αυτού του τύπου κοστίζει σήμερα περίπου 127,5 εκατ. δολάρια.

Παράλληλα, επιστολή προθέσεως (LOI) με την κινεζική γιάρδα Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding (SWS) φέρεται να έχει υπογράψει η Oceangold Tankers, η οποία ελέγχει τα δεξαμενόπλοια της οικογένειας Δράγνη. Το LOI αφορά, με βάση τις τελευταίες πληροφορίες, 2+1 LR2 tankers. Αρμόδιες πηγές επισημαίνουν ότι η τιμή ενός τέτοιου πλοίου εκτιμάται σήμερα στα 61 εκατ. δολάρια. Τα product tankers και δη τα LR2s είναι μια από τις «αγαπημένες» επιλογές πλοίων όσων Ελλήνων αποφάσισαν φέτος να επενδύσουν σε νεότευκτα δεξαμενόπλοια.

Τέλος, μια ακόμη πρόσφατη παραγγελία είναι αυτή της Atlas Maritime του Λέοντα Πατίτσα. Ειδικότερα, οι συζητήσεις της με το νοτιοκορεατικό ναυπηγείο Daehan Shipbuilding για δύο LR2 (Long Range) aframaxes με δικαίωμα option για ακόμη ένα πλοίο μετουσιώθηκαν σε συμφωνία. Η παράδοση των πλοίων αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2024.

Όπως ειπώθηκε και στην αρχή, τα επίπεδα του βιβλίου παραγγελιών είναι αρκετά χαμηλά. Σύμφωνα με πρόσφατη παρουσίαση της Tsakos Energy Navigation, το orderbook αντιστοιχεί σε λίγο πάνω από το 4% του υφιστάμενου στόλου για την επόμενη τριετία.

Η βάση δεδομένων της VesselsValue καταδεικνύει ότι στο δεκάμηνο τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 70 tankers, έναντι 2,8 δισ. δολαρίων, όταν την αντίστοιχη περσινή περίοδο υπεγράφησαν συμβόλαια για τη ναυπήγηση 210 πλοίων, έναντι 10,7 δισ. δολαρίων.

Την ίδια ώρα, το κόστος ναυπήγησης είναι διογκωμένο από 4% έως 11% σε ετήσια βάση σε όλους τους τύπους tankers, σύμφωνα με την Xclusiv Shipbrokers.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")