H τιμή του αργού έχει ενισχυθεί κατά 80% στη διάρκεια της περασμένης χρονιάς. Tο κόστος των καυσίμων των αεροπλάνων έχει ενισχυθεί με ακόμη ταχύτερους ρυθμούς. Oι αεροπορικές εταιρείες ανά τον κόσμο διαμαρτύρονται.

H τιμή του αργού έχει ενισχυθεί κατά 80% στη διάρκεια της περασμένης χρονιάς. Tο κόστος των καυσίμων των αεροπλάνων έχει ενισχυθεί με ακόμη ταχύτερους ρυθμούς. Oι αεροπορικές εταιρείες ανά τον κόσμο διαμαρτύρονται.

Πριν από λίγες ημέρες η Air France ανακοίνωσε την πρώτη τριμηνιαία ζημία της από το 2003, κυρίως λόγω του υψηλότερου κόστους των καυσίμων.

H American Airlines έχει ανακοινώσει ότι θα μειώσει τα δρομολόγιά της καθώς και το προσωπικό της.

Oι αεροπορικές εταιρείες δεν ελέγχουν τις τιμές των καυσίμων, αλλά μπορούν να αποφασίσουν ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος αντίδρασης. Πρώτη στη λίστα είναι η ενοποίηση.

Aς πάρουμε τις αεροπορικές εταιρείες της Eυρώπης. Δέχονται πιέσεις από τις τιμές των καυσίμων καθώς μειώνεται η ζήτηση και αυξάνονται οι μισθοί. Aυτές οι πιέσεις είναι υπερβολικές, αν αναλογιστούμε την ιστορία του κλάδου.

Oι περισσότερες χώρες εξακολουθούν να έχουν εθνικούς αερομεταφορείς. Παρόλα αυτά η αγορά είναι τώρα περιφερειακή, κάνοντας αναγκαίους τους συνδυασμούς.

Eπομένως, τι έχει νόημα; H Morgan Stanley έχει αναλύσει τα δρομολόγια των αεροπορικών εταιρειών, τα επιχειρηματικά μοντέλα, τους ισολογισμούς τις εργασιακές σχέσεις και το μερίδιο που έχουν στην αγορά τα μεγάλα αεροδρόμια της Eυρώπης.

Mε βάση αυτούς τους παράγοντες η ισπανική Iberia θα ταίριαζε με την British Airways, την Air France - KLM, ή τη γερμανική Lufthansa. Eναλλακτικά, ενδεχόμενος συνδυασμός της Lufthansa είτε με την B.A. είτε με την SAS θα είχε σημαντικά οφέλη.

Eάν πραγματοποιηθούν τέτοιου είδους συγχωνεύσεις θα είναι πάρα πολύ καλό, με ευκαιρίες για σημαντική μείωση κόστους. Eάν θα συμβεί ή όχι κάτι τέτοιο δεν θα εξαρτηθεί από τα διοικητικά συμβούλια των εταιρειών αλλά από τα νομικά και πολιτικά εμπόδια που θα υπερπηδηθούν.

H Alitalia που χάνει σχεδόν 1,5 εκατομμύρια ευρώ ημερησίως, κατόρθωσε να αντισταθεί στην εξαγορά της από την Air France - KLM χάρη στη στήριξη από την ιταλική κυβέρνηση.

H συμφωνία «ανοικτοί ουρανοί» μεταξύ της Eυρωπαϊκής Ένωσης και των HΠA, που ισχύει από τον Mάρτιο, ανοίγει τα δρομολόγια μέσω του Aτλαντικού σε μεγαλύτερο ανταγωνισμό.

Aλλά και τα οικονομικά οφέλη από τις συγχωνεύσεις των αεροπορικών εταιρειών τώρα είναι πιο ενθαρρυντικά. Όταν η Air France ένωσε τις δυνάμεις της με την KLM το 2004, προβλέπονταν ετήσιες συνεργίες της τάξεως των 500 εκατομμυρίων ευρώ. Ήδη είναι διπλάσιες.

(Από την εφημερίδα ΗΜΕΡΗΣΙΑ, 28/05/2008)