Κλιμακώνονται οι κινητοποιήσεις ευρωπαίων επαγγελματιών ενάντια στο «ράλι» των τιμών των καυσίμων, που κατά πολλούς οφείλεται στην υπερβολικά υψηλή κυβερνητική φορολόγηση των διυλισμένων πετρελαιοειδών. Μετά τη μαζική προχθεσινή πορεία των λονδρέζων φορτηγατζήδων, που προκάλεσε κυκλοφοριακή ασφυξία στη βρετανική πρωτεύουσα, χθες ήταν η σειρά των γάλλων και των βούλγαρων οδηγών φορτηγών να «μπουν στον χορό».

Κλιμακώνονται οι κινητοποιήσεις ευρωπαίων επαγγελματιών ενάντια στο «ράλι» των τιμών των καυσίμων, που κατά πολλούς οφείλεται στην υπερβολικά υψηλή κυβερνητική φορολόγηση των διυλισμένων πετρελαιοειδών. Μετά τη μαζική προχθεσινή πορεία των λονδρέζων φορτηγατζήδων, που προκάλεσε κυκλοφοριακή ασφυξία στη βρετανική πρωτεύουσα, χθες ήταν η σειρά των γάλλων και των βούλγαρων οδηγών φορτηγών να «μπουν στον χορό».

Παράλληλα συνεχίζονται οι μεγάλες κινητοποιήσεις των ψαράδων και οι αποκλεισμοί λιμανιών στη Γαλλία, στο Βέλγιο και στην Πορτογαλία, που από αύριο αναμένεται να «επεκταθούν» και στην Ιταλία.

Στη γείτονα Βουλγαρία περισσότεροι από 150 οδηγοί φορτηγών σχημάτισαν ένα μεγάλο «κονβόι» στα περίχωρα της Σόφιας, απαιτώντας τη μείωση της φορολογίας στο πετρέλαιο κίνησης. Ανάλογες διαδηλώσεις έγιναν και σε άλλες πόλεις όπως στη Βάρνα, το μεγάλο λιμάνι της Μαύρης Θάλασσας-, ενώ και στη Γαλλία οδηγοί φορτηγών και ασθενοφόρων προκάλεσαν κομφούζιο στο Μπορντό και στη Βρετάνη, αντιστοίχως.

Και έπεται συνέχεια... Χθες οι ιταλοί επαγγελματίες αλιείς της Αδριατικής αποφάσισαν να ξεκινήσουν απεργία από την Παρασκευή, ζητώντας και αυτοί φθηνότερα καύσιμα για τα σκάφη τους, ενώ και στην Ισπανία η Ομοσπονδία Αλιέων αποφάσισε να πραγματοποιήσει σήμερα μεγάλη διαδήλωση στη Μαδρίτη.

Στο άλλο μέτωπο, αυτό των φορτηγατζήδων, τη σκυτάλη παίρνουν σήμερα οι ολλανδοί οδηγοί, με διαδηλώσεις σε όλη τη χώρα, ενώ και το μεγαλύτερο σωματείο φορτηγατζήδων της Ισπανίας προγραμματίζει απεργία για τις 8 Ιουνίου.

Ωστόσο οι περισσότερες κυβερνήσεις της Ευρώπης, όπως και η Επιτροπή, δεν θέλουν ούτε να ακούσουν για μείωση της αναλογικής φορολογίας στα καύσιμα, που βέβαια αυξάνει τα έσοδά τους ευθέως ανάλογα με τις αυξήσεις στις τιμές του αργού. Ετσι, η προχθεσινή πρόταση του γάλλου προέδρου Νικολά Σαρκοζί για εφαρμογή «πλαφόν» στα έσοδα από τη φορολογία των καυσίμων, αλλά και για την χρήση μέρους αυτών των εσόδων για την επιδότηση των πιο επιβαρημένων επαγγελματικών κλάδων, δείχνει να πέφτει στο κενό. Χθες ο βρετανός πρωθυπουργός Γκόρντον Μπράουν ουσιαστικά αρνήθηκε κάθε συζήτηση για μείωση της φορολογίας των καυσίμων, που είναι μακράν η υψηλότερη στην Ευρώπη, κάνοντας αντίθετα λόγο για την ανάγκη μιας «συντονισμένης παγκόσμιας δράσης» για τη μείωση των τιμών. Ο κ. Μπράουν μάλιστα προτίμησε να συναντηθεί όχι με τους εξεγερμένους φορτηγατζήδες αλλά με υψηλόβαθμα στελέχη πετρελαϊκών εταιρειών, ώστε να συζητήσει την πιθανότητα αύξησης της παραγωγής στη Βόρεια Θάλασσα.

Παρομοίως, ο επίτροπος Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων Χοακίν Αλμούνια προεξόφλησε ότι οι υπουργοί Οικονομικών της ευρωζώνης δεν θα υποστηρίξουν την οποιαδήποτε μείωση της φορολογίας στη συνάντησή τους την ερχόμενη Δευτέρα, στη Φραγκφούρτη. «Θα περίμενα να μελετήσουν πρώτα τις προτάσεις μου προτού τις απορρίψουν» σχολίασε ο κ. Σαρκοζί.

(Από την εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ, 29/05/2008)