Ναυλομεσιτικές πηγές φωτογραφίζουν την Dynagas του Γιώργου Προκοπίου και την Capital Gas του Ευάγγελου Μαρινάκη ως τις δύο ελληνικές εταιρείες που ναυπηγούν πλοία μεταφοράς LNG σε κορεάτικα ναυπηγεία

Αν και οι δύο εταιρείες δεν το έχουν επιβεβαιώσει, ωστόσο στην αγορά θεωρεί δεδομένο ότι η ανακοίνωση της Hyundai Heavy Industries για τις πρώτες παραγγελίες του 2023 συνδέονται με τους δύο Έλληνες εφοπλιστές.

Η ναυτιλιακή εταιρεία Dynagas οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η ναυπήγηση αφορά τρία νεότευκτα πλοία μεταφοράς LNG πλοία των 200.000 cbm, μία παραγγελία ύψους 784 εκατομμυρίων δολαρίων για την ναυπήγηση τριών μεγάλων πλοίων μεταφοράς LNG

Αντίστοιχα, όπως αναφέρει και η ΤradeWinds, Capital Gas του Ευάγγελου Μαρινάκη φαίνεται ότι έκλεισε συμφωνία για τη ναυπήγηση δύο πλοίων LNG 174.000 cbm, στο πλαίσιο ενίσχυσης του στόλου της. H αξία του κάθε πλοίου αγγίζει τα 250 εκατομμύρια δολάρια και αναμένεται να παραδοθούν το τρίτο τρίμηνο του 2026. Την ίδια στιγμή η εταιρεία φαίνεται να αγόρασε και πλοίο LNG, έναντι 35 εκατ. δολαρίων. Η συνολική επένδυση του Ευάγγελου Μαρινάκη ανέρχεται σε 535 εκατομμύρια δολάρια.

Εκτίναξη των ναύλων

Η στρατιωτική εισβολή Ρωσίας, και οι κυρώσεις που ακολούθησαν, οδήγησαν την Ευρώπη να γίνει ο κύριος εισαγωγέας LNG ξεπερνώντας τις παραδοσιακές αγορές της Ιαπωνίας και της Κίνας.

Οι ναύλοι στην αγορά spot έχουν παρουσιάσει μεγάλη αστάθεια τα τελευταία χρόνια. Στη γραμμή Αυστραλίας – Ιαπωνίας αυξήθηκαν από 11.000 δολάρια την ημέρα τον Μάρτιο του 2021 σε 430.000 δολάρια τον Νοέμβριο του 2021, πριν επιστρέψουν στα 31.000 δολάρια τον Φεβρουάριο του 2022 μέχρι να εντοπιστούν πάνω από 500.000 δολάρια την ημέρα τον περασμένο Νοέμβριο. Οι ναυλώσεις μακράς διάρκειας 15 ετών ανήλθαν πρόσφατα σε 120.000 δολάρια την ημέρα, ενώ μια χρονική ναύλωση 1 έτους αξίζει 150.000 δολάρια την ημέρα. Μέχρι τον περασμένο Δεκέμβριο η τιμή μιας ναυπήγησης "τυποποιημένου" δεξαμενόπλοιου LNG ήταν περίπου 215 εκατομμύρια δολάρια, ενώ ένα παρόμοιο πλοίο ηλικίας 5 ετών άξιζε 180 εκατομμύρια δολάρια.

Την ίδια στιγμή και οι εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) αυξήθηκαν παγκοσμίως κατά 5,2% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, φτάνοντας τους 404,9 εκατ. τόνους. Ο μεγαλύτερος εξαγωγέας στον κόσμο έγινε η Αυστραλία, η οποία για πρώτη φορά ξεπέρασε το Κατάρ, ενώ οι σημαντικότεροι αναδυόμενοι εξαγωγείς είναι η Ρωσία και κυρίως οι Ηνωμένες Πολιτείες. Μεταξύ Ιανουαρίου και Δεκεμβρίου του 2022, τα φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου που αποστέλλονται από την Αυστραλία αυξήθηκαν κατά 0,4% (σε 81,3 εκατομμύρια), κατά 1,6% από το Κατάρ (79,9 εκατομμύρια), από τις Ηνωμένες Πολιτείες κατά 9,7% (79,5 εκατομμύρια) και από τη Ρωσία κατά 8,8% (32,9 εκατ.).

Οι εισαγωγές στην Ευρώπη το ίδιο δωδεκάμηνο αυξήθηκαν κατά 68,9% (φτάνοντας τους 100,9 εκατ. τόνους), κατά 75,4% στο Ηνωμένο Βασίλειο (+75,4%) ενώ η Κίνα εισήγαγε 64,5 εκατ. τόνους (-18,5%).

Τα στοιχεία

Σύμφωνα με τις τελευταίες καταγραφές, ο στόλος των δεξαμενόπλοιων LNG που βρίσκονται σε λειτουργία αποτελείται από περίπου 652 μονάδες, που διαθέτουν 99,62 εκατομμύρια κυβικά μέτρα χωρητικότητας. Από αυτές, 562 μονάδες (86% του συνόλου) είναι μονάδες τυπικού μεγέθους στην περιοχή 120.000 – 199.999 κυβικών μέτρων, μόνο 45 έχουν παροχή μικρότερο από 120.000 κυβικά μέτρα (μικρό μέγεθος) και μόνο 45 είναι μεγαλύτερες από 200.000 κυβικά μέτρα (το λεγόμενο Q-Flex / Q-Max).

Περίπου το 21% των πλοίων μεταφοράς LNG που λειτουργούν αυτή τη στιγμή ανήκει σε Ιάπωνες πλοιοκτήτες, περίπου το 16% ανήκει σε ελληνικά συμφέροντα, το 11% είναι κινεζικής ιδιοκτησίας, το 9% ανήκει σε χώρες του Περσικού Κόλπου και το 7% ανήκει στη ναυτιλία της Νότιας Κορέας. Το 2021 σημειώθηκε ρεκόρ νέων παραδόσεων πλοίων δεξαμενόπλοιων LNG (54 νεότευκτα με 9,12 κυβικά μέτρα χωρητικότητας) ενώ το 2022 έφτασαν στην αγορά 29 πλοία (ίσο με 4,52 εκατομμύρια κυβικά μέτρα). Το βιβλίο παραγγελιών για νέα πλοία παραμένει πολύ υψηλό την τριετία 2023 – 2026 (σχεδόν 200 νέα πλοία).

(από capital.gr)