Στον διεθνή χαρακτήρα της ναυτιλίας και τον ρόλο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού αναφέρθηκαν στο ναυτιλιακό συνέδριο της Capital Link «Stay Calm & Sail On» ο υπουργός Ναυτιλίας και ο γενικός γραμματέας του ΙΜΟ

Ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, που υπερθεμάτισε του διεθνούς χαρακτήρα της ναυτιλιακής βιομηχανίας, επεσήμανε ότι ο κλάδος έχει τρεις μεγάλες προκλήσεις. Την απανθρακοποίηση, την ψηφιοποίηση και το πιο σημαντικό, όπως τόνισε, την έλλειψη ναυτικών. «Χρειάζεται να συνεργαστούμε για να βρούμε παγκόσμιες λύσεις», τόνισε χαρακτηριστικά ο υπουργός.

Από την πλευρά του ο γ.γ. του ΙΜΟ Kitack Lim έκανε ειδική αναφορά στο θέμα των ναυτικών και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν, ενώ υπογράμμισε και τη μεγάλη πρόοδο που έχει γίνει σε κανονιστικό πλαίσιο, φέρνοντας ως παραδείγματα την ψηφιοποίηση, την αυτονομία, αλλά και την πορεία προς την απανθρακοποίηση.

Πριν από τη συζήτηση των δύο ανδρών, που έγινε υπό τον συντονισμό του κ. Γιάννη Χιωτόπουλου, regional manager του DNV, μήνυμα απεύθυνε και η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού, η οποία επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι το DNA της ναυτιλίας είναι «calm & focus», προσθέτοντας ότι η ελληνική ναυτιλία έχει αποδείξει ότι μπορεί να αντεπεξέλθει στις προκλήσεις και ότι οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες είναι από τις πρώτες που υιοθετούν τεχνολογίες απανθρακοποίησης, υπογραμμίζοντας πάντως ότι θα πρέπει να εξασφαλίζεται η ασφάλεια πληρωμάτων και πλοίων.

Στους ναυτικούς στάθηκε και ο πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου Εμανουέλε Γκριμάλντι, ο οποίος επεσήμανε ότι υπέφεραν στην πανδημία.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Intercargo Δημήτρης Φαφαλιός υπογράμμισε ότι οι ναυτικοί, η απανθρακοποίηση και η ασφάλεια πληρωμάτων και πλοίων είναι στις πρώτες προτεραιότητες της Ένωσης που εκπροσωπεί τα πλοία χύδην ξηρού φορτίου.

Δείκτες και ισορροπίες

Ο δείκτης ενεργειακής απόδοσης (CII) απασχόλησε το πρώτο πάνελ του συνεδρίου, με τον συντονιστή δρ. Γιάννη Κοκαράκη, του Bureau Veritas, να δίνει έναν ελεύθερο ορισμό του δείκτη (ανάμεσα στην επιβάρυνση του περιβάλλοντος και στις ωφέλειες προς την κοινωνία).

Αιχμηρός ήταν ο τεχνικός διευθυντής της Atlantic Bulk Carriers Πάνος Ζαχαριάδης, ο οποίος απευθυνόμενος στους ναυλωτές σημείωσε ότι αν οι ναυλωτές αναλάβουν τις ευθύνες που τους αναλογούν, τότε θα μπορούν να αναζητούν τα αποδοτικότερα πλοία.

Αντίθετη άποψη όμως είχε ο Andrea Olivi της Trafigura, σημειώνοντας ότι η ρήτρα που έχει αναπτύξει η BIMCO για τον CII είναι μονόπλευρη υπέρ των ναυτιλιακών εταιρειών και ότι η εταιρεία του δεν την έχει αποδεχθεί. Συμπλήρωσε ότι μετά από συζητήσεις με ναυτιλιακές έχουν δημιουργήσει μια πιο «soft» έκδοση την οποία έχουν αποδεχθεί.

Η άποψη αυτή δεν βρήκε σύμφωνο τον κ. Ζαχαριάδη, ο οποίος τόνισε ότι πρόκειται για time charter, οπότε το operation ανήκει στον charterer.

Όσον αφορά το rating των πλοίων, ο κ. Φίλιππος Φίλης, πρόεδρος της ECSA, υπογράμμισε ότι αν ένα πλοίο έχει κάνει όλες τις απαραίτητες προσαρμογές για να μειώσει την κατανάλωση και παρ’ όλα αυτά δεν πετυχαίνει να πιάσει τους στόχους του CII, η μοναδική διέξοδος είναι τα εναλλακτικά καύσιμα, κάνοντας λόγο για τη μεθανόλη.

Οι ανάγκες στα εναλλακτικά καύσιμα

Στο LNG ως απάντηση στις ανάγκες που υπάρχουν σήμερα σε ό,τι αφορά τα εναλλακτικά καύσιμα στάθηκε ο general manager Greece της σημαίας της Λιβερίας Μιχάλης Πανταζόπουλος κατά τη διάρκεια του ναυτιλιακού συνεδρίου της Capital Link και σύστησε ευρύτερες συνεργασίες στον κλάδο για το μέλλον. Ο κ. Γιώργος Πλευράκης, αντιπρόεδρος του ABS, στάθηκε στους δύο δρόμους της απανθρακοποίησης, από τη μια τα συνθετικά καύσιμα και από την άλλη την αμμωνία και το υδρογόνο, ενώ ο Κωνσταντίνος Σταμπεδάκης, CEO της Erma First, ανέπτυξε την ιδέα της χρήσης του carbon capture & storage στα πλοία.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")